Dom får använda telefoner (som dom äger), men skulle operatören besluta sig för det så kan skulle dom nog kunna avsluta (eller pausa) deras företagsabonnemang.
Facket målar inte in sig i ett hörn, snarare tvärt om, att Tesla inte kan göra det dom vill är ju just det facket är ute efter, det är det en strejk är till för.
Jag kan ju tycka att det borde vara en opartisk nämnd typ som en jury som beslutade vilka åtgärder som ska ske. Inte bara facket själva som tar besluten. Just nu känns det ju som att vi bara höjer ribban tills det brister och någon form av kompromiss är det inte frågan om. Det är lite som att facket driver detta på ett sett som vi sett hur storstaterna drivs. It is my way or the highway.
Min uppfattning är att facket gör detta för att få Tesla till förhandlingsbordet först och främst. Om Tesla är villiga att börja förhandla så lättar säkert IF metall strejkandet, kanske helt och hållet. Men det kräver ju också välvilja från Teslas sida att till slut teckna ett avtal, vilket det hittills inte verka ha visat.
Det är väl så Elon också fungerar.
. My way or the highway.
Den svenska modellen är att det inte är lag på kollektivavtal men samtidigt så har man satt facket som någon form av grindvakt där de efter eget godtycke kan bestämma sig för att ett företag skall teckna kollektivavtal. I det läget så har företaget inget val längre. Mycket intressant att följa den här konflikten.
Min förhoppning är att de skall ta till liknande drakoniska åtgärder mot facebook/google ![]()
Jag försvarar inte Teslas agerande utan vänder mig emot att facket kan agera helt på egen hand.
Skall jag tycka något så är det att tesla borde skriva på kollektivavtal. Samtidigt så tycker jag att det är en lite märklig modell vi har i Sverige🤷🏻♂️
Jag har en fundering när jag läser att vissa tycker att vi har en märklig modell. Ett samhälle består av dess individer. Sedan har vi i ägarrättens tecken även ettt stort skydd för ägande av egendom och företag. Så långt som möjligt bör man låta individerna hantera sina liv och sina förehavanden med andra människor. Likaså med olika typer av verksamhet. När människan blev bofast insåg man att det krävs olika former av regler för att ett livet skulle bli så ordnat som möjligt.
Var efter tiden gått har vi hittat på fler och fler regler och exakt vilka regler och hur många regler är inte sällan en fråga som politiska uppfattningar och synen på olika utmaningar människan har att hantera. Men grunden kan sägas vara att människan och företagen ska vara fria och bara träffas av regler när det är nödvändigt för det allmännas bästa.
Det finns alltså en form av regelhierarki. Naturtillståndet är att fenomen inte är reglerat alls. Nästa steg är att människor frivilligt kommer överens. Därefter kommer att människor och företag ingår frivilliga avtal. Den sista nivån är att samhället går in och reglerar det man anser måste regleras för det allmännas bästa. Det är betyder att ur ett rent principiellt perspektiv bör regler sättas på lägsta tänkbara nivå.
Vad betyder frivilligt i denna regelhierarki? I grunden strävar man efter att det ska vara frivilligt att skriva på. Men frågan är då om och hur man får använda påtryckningar. Här finns det flera olika principer som styr, dels är det en fråga om det råden en (makt)balans mellan parterna och hur viktigt samhället tycker det är att det uppstår regler/överenskommelser inom ett område. Vad gäller arbetsmarknaden anser samhället att det är viktigt med regler men att det är önskvärt att det i så stor utsträckning som möjligt sköts mellan de inblandade parterna.
Jag som är vänsterlutande med båda fötterna strax till höger om mittlinjen men huvudet till vänster(
) påminner mig själv ständigt om att pröva idén om det verkligen behövs samhälleliga regler på olika områden. Man ska nämligen vara försiktig med vad man önskar sig, det kan gå i uppfyllelse.
Hur funkar då vår modell? Tittar vi på strejkdagar ser det ut så här
Tittar vi på reallönerna ser det ut så här:
Sammantaget är det alltså så att vi har unikt få strejkdagar samtidigt som vi bara slås av Norge vad gäller reallöneutveckling. Norge är dessutom ett väldigt speciellt land som ofta sticker ut då oljan gör att hela landet fungerar annorlunda. Även om vi inte ska ta ifrån lillebrorsan att de också har skapat system som fungerar ovanligt bra. Med oljan hade de kunnat köra i diket många gånger om.
Det är också viktigt att komma ihåg att de regler som finns i kollektivavtal på ett eller annat sätt finns i lagstiftning via ett land eller via EU. Kollektivavtal är ett sätt att hantera detta på ett annant sätt. Nyligen har EU beslutat sig för minimilöner och där framförallt Danmark och Sverige hävdar att det direktivet inte träffar oss då vi har kollektivavtal på en så stor del av arbetsmarknaden.
Ska företag då helt plötsligt kunna välja mellan kollektivavtal eller inte kommer vi snabbt få ett läge där regeringen/riksdagen och EU reglerar dessa frågor. EU granska oss extra noga just nu då vi hävdar att vi har en annan modell med tanke på det nyligen beslutade minimilönedirektivet. Skulle vi få lagregler istället kan vi nog räkna med att vi ganska snabbt får fler strejkdagar och lägre reallöneökningar.
Samtidigt har andel anslutna till facket stadigt minskat:
”Utvecklingen från 90-talet och framåt
Den fackliga anslutningen bland arbetare nådde sin högsta notering i mitten av 1990-talet då 88 procent av arbetarna var fackligt anslutna. Därefter har den fackliga anslutningen minskat med cirka en procentenhet per år till 61 procent år 2022. Den fackliga anslutningen bland arbetare har troligen inte varit lägre än så sedan 1930-talet.” (LO)
Det i kombination med högkonjuktur kan vara en lika god anledningen till färre strejkdagar över tid.
Varför ser vi då inte samma tendens övriga nordiska länder?
Sedan vad gäller organisationsgrad så visar du på arbetarsidan(LO) så jag ligger in en bild där man ser helheten.
Medlaren i konflikten har ett tufft jobb, han verkar uppgiven:
Hörde detta på morgonen.
Börjar underleverantörer bli drabbade, dvs behöva säga upp folk tror jag IF Metall kommer gå förlorande ur detta.
Då värnar man inte om arbetarna/medlemmarna
Dom har inte mycket till val när det gäller att hålla strejken igång. Ger dom upp så är "den svenska modellen" slut, då är fackets existens totalt meningslös och staten kommer behöva lagstifta om den typ av saker som arbetsmarknadens parter förhandlar om idag.
Och om facken ger upp så värnar man mindre om medlemmarna (och samhället öht) än om man låter en del folk bli sparkade från teslas underleverantörer.
Klok infallsvinkel ![]()
Noterade igår på Arlanda att typ hälften av alla taxibilar som står där är Teslor. Undra hur de gör när det är dags att serva. Tänker att taxibilar lär ju behöva servas oftare än vanliga privatbilar. Går det ens att serva Tesla någonstans under pågående strejk?
Det är eventuellt bromsar som behöver lite service. Ta av klossarna, borsta av med stålborste och smörja pinnar, typ. Det kan vilken verkstad som helst göra, finns många utan kollektivavtal. Tesla kan ju själva göra det också eller skicka ut en servicebil.
Idag på vägen in till kontoret i Gbg rullade en biltrailer med utländska plåtar förbi, med ett gäng Model Y lastade
Model Y tillverkas i Tyskland så lätt att runda hamnarna då.