Svenska Tesla-strejken är i gång

Vad kommer resultatet av den här röran bli…

1 gillning

Tesla leder väl fort. elbil-försäljning-racet stort även om många pausar :sweat_smile:

Hoppas de kan få ordning på det här snart

Hamnblockaden utökas:

1 gillning

Hörde på radion att Sv. Näringslivs VD vill begränsa rätten till sympatiåtgärder. Men han hade inget att säga om Tesla som rundar alla svenska regler, som även den (fack)förening han själv styr, varit med att ta fram.

Men det är väl dags att sv. Näringsliv tar och förklarar för tesla hur det fungerar här. Sverige är ingen bananrepublik som styrs av miljardärer.

Angående ”löneökningen” så är höjningen en ersättning för förlorad semesterersättning som de strejkande får efter ett visst antal dagar.

Har inte förstått det riktigt. Är det arbetarna på Tesla som strejkar? Är problemet att arbetarna vill ha kollektivavtal och inte får det?

IF Metall har vad jag kan läsa försökt förhandla fram ett kollektivavtal sedan 2017. Tesla har förhalat och nu tar IF Metall till stridsåtgärder. Jag driver ett mindre företag och jag ser absolut inga problem med kollektivavtal. Hävdar Tesla att de har bättre villkor är det ju bara att skriva på eller hur....

3 gillningar

Det som är lite intressant är ju vad som gäller om de bara lägger ner verksamheten och drar sig ur Sverige. Är det staten som står för lönegarantin då för de anställda? Eller finns det någon lagstiftning som gör Tesla betalningsansvariga?

1 gillning

Väljer de konkurs så är det ju lönegaranti men avveckling vet jag faktiskt inte

Många Tesla ägare som ska reparera bilarna känner av strejken nu:

I övrigt ser det ut att vara helt låst:
https://www.gp.se/ekonomi/medlaren-musk-har-gett-order-tesla-får-inte-skriva-avtal-1.115794252

Allt tyder på en väldigt lång konflikt.

Håller på och läser Musks biografi i detta nu.

Han lämnar nog hellre Sverige än öppnar upp för fackligt inflytande.

Om detta sker så undrar jag om facket ser det som en seger?

Facket kommer säkert spinna det som en seger. Frågan är vad alla som blir arbetslösa ser det som. De borde iofs vara attraktiva på arbetsmarknaden.

Ett annat alternativ är väl att Tesla hittar lösningar kring blockaderna tills fackets kassa har sinat. Musks styrka är ju att komma på unika lösningar.

1 gillning

IF Metall höjer strejkersättningen till 130 procent av lönen för de som deltar i strejken mot Tesla. “Strejkkassan räcker i ungefär 500 år”, säger Jesper Pettersson, pressansvarig på IF Metall.

Då är pengarna slut lagom till Cybertrack börjar rulla på gatorna :smiley:

2 gillningar

Det blir väl en form av seger, om tesla säljer sina bilar och ägarna får service via andra företag, som då förmodligen har kollektivavtal.
Om Tesla väljer att lämna landet helt, så kommer väl deras del av kakan att tillfalla andra märken och de flesta av de stora åf-företagen är väl anslutna till kollektivavtal.

Oavsett kan det vara så att om tesla skriver på eller lämnar så sänder det en stark signal till andra företag som vill etablera sig i sverige. Även Amazon har avtal, via de som driver amazons lager i Sverige.

1 gillning

Jag får intrycket av att Musks definition av unika lösningar är att agera på impuls och utan att bry sig om konsekvenserna men samtidigt vara väldigt principfast. Jag tror också att han hellre lämnar Sverige än att ge med sig.

Hans personlighet är tillräckligt för att jag inte vill använda en produkt med hans signum.

1 gillning

3 gillningar

Oj, är det ens lagligt att inte dela ut post på politiska grunder?

Låter lite som fejk news.

Vad är nästa steg? Att Tesla inte får använda telefoner? Att Tesla-anställda inte får vabba?

Tror tyvärr att facket allt mer målar in sig i ett hörn.

Enligt Postnord (som intervjuas i artikeln på di.se) så räknas strejkrätten som force marjure och därför är det lagligt.