Svenska Tesla-strejken är i gång

Jag kan tycka att bevisbördan ligger på maffian, förlåt IF Metall i det här läget.

Jag tycker facket kan vara bra, men jag har ju inget militant LO-fack då, mitt fack är nog lite åt det slappa hållet. Men en kompis byter jobb nu och då erbjuder de avtalsgranskning, då företaget saknar kollektivavtal.

Tycker ju också att man har valet dagen man får anställningsavtalet i handen att ta ställning till om det är på rätt premisser.

Jag fick jobb på Öhlins Racing, lite av ett drömjobb att jobba med utveckling av MTB för mig när jag då cyklade väldigt mycket själv.
Av förklarliga skäl så körde de utan kollektivavtal, då de troligen är högt eftertraktade som arbetsgivare i och med sin välkända produktflora.
Jag tackade dock nej pga anställningsformen och behovet av flytt, då jag även fick en tillsvidareanställning på en annan R&D-avdelning vid ett större företag som kändes som en tryggare anställning.

Det här är ju stor komik att läsa. Att du har möjlighet att välja ”rätt” anställning är ju bra. Men de flesta har ju inte det. Man får helt enkelt vara glad för att man får ett jobb.

1 gillning

Jag blir nog kontaktad några gånger i månaden av olika företag.
Skulle gissa det är rätt bra arbetsmarknad för bilmekaniker också, då det varit stor brist på dessa, så det är nog få som varit tvungna att ta jobb åt Tesla.

Om man har svårt att få jobb kanske man bör rannsaka sig själv också och jag har svårt att se att kollektivavtal hjälper en i det läget.

Om man har svårt att få jobb kanske man bör rannsaka sig själv också och jag har svårt att se att kollektivavtal hjälper en i det läget.

Vilken fruktansvärd konstig inställning till att andra människor inte är lika duktiga som du är.

Sverige är oftast ett mycket fredligt land gällande arbetsmarknaden. Både arbetsgivare och arbetstagare via sina fack vet spelregler och jag blev mycket förvånad att avtalsrörelsen inte blev mer utdragen i våras. Här lite statistik från omvärlden.
Nu handlar detta om Tesla som många har synpunkter på oavsett om det är strejk eller ej. Hade det varit något annat företag i samma storlek som inte har samma kundflora så hade betydligt färre haft synpunkter.

Minns IT krashen i början av 2000 talet, där många jobbade utan kollektivavtal och facklig anslutning på många webbyråer. De hade hög lön och optioner. När det sedan började knaka i fogarna så blev det en störtflod av nya medlemmar till SIF numera Unionen, då passade facket men inte innan.

2 gillningar

I vissa branscher idag jobbar man bara några år, hoppar mellan företagen så fort man har chans till en högre lön. Tar då med sig betalda utbildningar som arbetsgivaren stått för. Eller så gör man inte det man ska för man vet att det är inte helt okomplicerat för arbetsgivaren att bli av med en anställd. Så jag kan ha en viss förståelse att man är emot kollektivavtal då man som arbetsgivare känner att man har mer skyldigheter än rättigheter. Så utvecklingen av detta fall är ju helt klart intressant att följa för företagen behöver ju sina anställda i slutänden. Men kanske inte till vilket pris som helst. Så det kanske är läget att se över kollektivavtalen och se vad arbetsgivaren vänder sig mot och kanske göra några ändringar i detta men det har det väl inte varit tal om?

3 gillningar

Det där var väl inte en artikel, utan en krönika där skribenten tydligt tar ställning mot den svenska modellen. Då finns det naturligtvis inget intresse att faktagranska sådant som försvagar ens egen argumentation.

Utan kollektivavtal är det dessutom svårt att ganska Teslas påståenden, men det finns väl inget företag utan kollektivavtal som officellt medger att de erbjuder sämre villkor? Däremot kan man ju tänka sig att Tesla-anställda med högre positioner i regel har bättre villkor än typiska kollektivanställda "på golvet".

Kollektivavtal är inte lagstiftning eller ett krav, men kräver i sin natur att det finns en hög uppslutning både hos arbetstagare och arbetsgivare kring modellen. Om stora spelare frångår detta riskerar hela upplägget att kantra. Vi står då inför valet att införa ytterligare lagstiftning på området eller tillåta en betydligt mindre reglerad arbetsmarknad, jag tror inte att något av alternativen skulle gynna Sverige.

Finns det några rimliga argument för Teslas agerande, utöver det rent ideologiska att arbetsgivaren ensidigt ska bestämma spelreglerna?

2 gillningar

Tesla har inte 1500 service :hugs:

2 gillningar

Kollektivavtalen är ju inte ensidigt dikterande av facket utan en överenskommelse mellan båda parter.

Tror inte att det är vanligt att man på grund av ett kollektivavtal tappar man personal till konkurrenter. Om konkurrenterna erbjuder bättre löner och bättre villkor finns det inget i kollektivavtalen som hindrar arbetsgivaren att bli mer attraktiv gällande att behålla och rekrytera kompetent personal. I synnerhet inte om man har en fungerande samverkan med personalorganisationerna.

Lojal personal är inte någonting som arbetsgivarna kallt kan räkna med, utan något man måste jobba aktivt med för att bygga upp och behålla.

5 gillningar

I Teslas fall är det nog mer en principsak än ett problem killgissar jag. Det är nog mer problematiskt med kollektivavtal för mindre firmor. Lagstiftning är ju aldrig bra men är inte arbetsrätten till en viss del redan lagstiftad?

1 gillning

Ja, det finns lagstiftning inom området och den är till viss del är dispositiv och anpassad till att det mesta löses gemensamt av arbetsmarknadens parter. Att småföretagare inte alltid har kollektivavtal hotar inte den svenska modellen. Men stora spelare som Tesla gör det definitivt.

1 gillning

Nu kommer det bli tufft för Tesla.

Förbundet stoppar musiken från SVT:s storsatsning ”Historien om Sverige” från att spelas via mediaspelare i Teslas bilar.

Han kan inte svara på Kulturnytts fråga om det är tekniskt möjligt att endast stoppa musiken från att spelas i Teslas bilar.

:man_facepalming:

Känns som att han nog både är och spelar knallkork :smirk:

Känns som riktiga Copyswede-hjärnor på högvarv.

Högre lön för de som strejkar

Hörde på radion idag att i Malmö har Tesla hyrt in folk från Danmark för att jobba på deras verkstäder.

1 gillning

Tusan också! Jag som skulle loopa just den spellistan.

Tillägg: Jag kör ju såklart via blå-tand, eller personal-hotspot kanske också lirar.

Många företag avvaktar nu och pausar inköp av Tesla bilar: