Svenska Tesla-strejken är i gång

Tycker man hör fler och fler röster nu som ställer sig lite tveksamma till Metalls agerande🤷🏻‍♂️

Som jag förstått det så handlar det inte bara om Sverige för Tesla. Om de ger med sig i Sverige så kan Tyskland stå på tur och i USA så har de också ett infekterat förhållande till facket.

Jag är i grund och botten positiv till att löntagare organiserar sig och tillsammans driver frågor men det Metall sysslar med nu börjar likna maffiametoder.

Tyska IG metall kollar noga på vad som händer i Sverige:

Så utfallet i Sverige kan nog få konsekvenser för Tesla:

Vilka då utöver arbetsgivare?

Det är så här konflikter på arbetsmarknaden ser ut. Inget som avviker från hur det brukar fungera. Varje gång det är konflikt brukar arbetsgivare dyka upp och klaga på att facket har för fria händer och att man borde förbjuda sympatiåtgärder. Jag tror Sverige har mer liberala regler för sympatistrejk än andra länder och har tännkt kolla upp det, men inte hunnit. Det som kan vara intressant att veta är att det från början var arbetsgivarna som drev att denna rätt skulle finnas och som också använde det mest. Sedan har facket tagit efter och då vill arbetsgivarna förbjuda det. En krydda till diskussionen tycker jag.

1 gillning

Nu är tydligen Postnord på gång med att avbryta postutdelningen till Tesla så trycket ökar och snart går det väl inte att driva företaget längre. Ska bli intressant att följa hur detta slutar. Nu blir ju en massa underleverantörer också drabbade så situationen blir ju mer och mer ohållbar.

Kan du utveckla?

Berätta mer :slight_smile:

Tänkte du på maffiametoder?
I det fallet så tycker jag det är magstarkt att ta hjälp av PostNord och lackverkstäder för att uppnå sitt syfte.

Om, säger om, Tesla väljer att lämna Sverige så skall det bli intressant att se folks reaktioner på detta. Kan bli tufft för facket.

Vet du om facket någonsin har förlorat en sådan här konflikt?

Det är iofs grundläggande sympatistrejskmekanismer.

I tidernas begynnelse(1870-talet och tidigare. Gustav Vasa lät troligen avrätta några av de första arbetarna som strejkade) var arbetsgivarna helt oförstående för arbetarnas krav på rimliga löner och arbetsmiljö/villkor. När arbetarna började gå samman och började strejka sågs det som ett direkt hot mot arbetsgivarna makt. Arbetsgivarna tänkte då att arbetarna inte skulle klara att stå emot om arbetsgivarna lockoutade arbetare på andra företag. Det fanns inga strejkkassor eller annan hjälp till de som lockoutades medan företagarna räknade med att de hade kapital nog att klara detta. Facken lärde sig att använda detta för egen del, troligen för att arbetsgivarna hade underskattat den solidaritet som fanns mellan arbetare. Och den desperation som också fanns.

Från början var det helt enkelt en tanke från arbetsgivarna att med ekonomisk överlägsenhet krossa strejker och uppror. Till saken hör att flera större strejker på den här tiden inte lyckades. Arbetsgivarna hade Kungen, militären, polisen och regeringen på sin sida samt att facket hade väldigt små ekonomiska resurser. Kanske var inte heller facken tränade i detta strategi- och taktikspel ännu?

I modern tid kan det säkert ha hänt på mindre arbetsplatser som vi inte hört talas om. Men oftast avstår facken från dessa åtgärder då arbetsplatserna är för små eller inte har någon särskild betydelse för systemet. Ofta har inte heller facken medlemmar som vill att facken ska ta i med storsläggan på dessa arbetsplatser.

Däremot finns det ofta fackliga medlemmar som verkligen vill att facken driver när det blir konflikt, det är så att säga en grund för fackföreningarna när de tar dessa beslut. De medlemmarna vågar/vill dock inte alltid fronta utåt vilket gör att det ibland ser ut som att facken driver detta utan stöd från medlemmarna. Jag har själv träffat de fackliga på Klarna och Spotify och snackat lite med dem. På klarna har det t.ex. funnit en väldigt aktiv facklig klubb under många år. Metall gör bedömningen att över 50 % av de anställda är medlemmar hos dem och flera av dem vill att Metall ska driva på. Sedan kanske det bara är några stycken, det vet jag inte. Har ingen djupare insyn i den konflikten.

Men om vi tittar på de större konflikter likt dessa brukar facket gå segrande ur striden. Jag tror t.ex. att i Teslakonflikten kan ST:s sympatiåtgärd att inte leverera varor till Tesla bli väldigt kännbart.

8 gillningar

Arbetsgivaren kan svara med en lockout, även om det inte har hänt så ofta på senare år:
Lockout – så funkar det (kollega.se)

Facebook har haft datacenters i Sverige i flera år utan kollektivavtal. Men facken har inte tagit striden där på allvar. Mer en pågående dialog som har pågått länge.

Känns obalanserat att rakt av köpa Teslas uttalande om att de erbjuder likvärdiga eller bättre villkor. Ofta är ju t ex personalsamverkan en viktig del av kollektivavtalet, existerar det på Tesla?

Sen hävdas det att man måste vara med i en arbetsgivarorganisation för att kunna teckna kollektivavtal, vad är då hängavtal?

Att arbetstagare och arbetsgivare ges stora möjligheter att själva komma överens är ju mer flexibelt än den lagstiftning som kanske skulle behövas om alla företag agerade som Tesla.

2 gillningar

Elon är en speciell man. Han skulle kunna flippa och skita i Sverige och kanske även Tyskland, kanske hela EU. Okej inte troligt ett företag måste tjäna pengar men han har gjort märkliga saker tidigare.

Jag tror rätt många i Sverige skulle bli pissed på Metall om han stoppar Tesla från att säljas här :wink:

Målarna kopplas in i Tesla blockaden:

Ja, jag misstänker att Tesla bara avser lönen, Att den ligger över miniminivå är inte så konstigt då det är brist på bilmekaniker.
Tyvärr så verkar inte svenska journalister ha förmågan att gå till botten med Teslas påstående.
För övrigt så tycker jag att artikeln var uppfriskande i en för övrigt,
i media, ensidig debatt.

Har svårt att se att Tesla vill skippa Tyskland med tanke på de investeringar de gjort i produktionsanläggningar där. Kanske ångrar de sig i dag och tänker att de borde valt ett annat land i Europa :man_shrugging:t2:

Man kan lite torrt hävda det och skaka på axlarna. Men, vi har ett system där kollektivavtal inte är tvingande i lag samtidigt som facket ,helt godtyckligt, har rätt att ta till åtgärder som gör det omöjligt för företaget att driva verksamheten, där någonstans tycker jag att det skaver en hel del.

2 gillningar

Det är intressant att vi tydligen har det så fantastiskt bra nu att alla verkar ha glömt hur illa det var för inte ens en mansålder sedan.

Att ta en människohatare som elon och hans agerande i försvar gör mig väldigt orolig för Sveriges framtid. elon är ju en person som bara ser till sig själv och sina egna behov, en narcissistisk psykopat, med alldeles för mycket pengar.

Bara för att du har det bra och lätt i ditt liv innebär det inte att alla andra har det så.

Beviset för att många yngre i dag är fat-and-happy, är att högerpartierna får så många röster.

Om du tror att de äkta moderaterna skulle bry sig ett uns av hur det går för dig bara för att du har en lön lite högre än genomsnittet, så tänk dig för. Högern bryr sig bara om hur det går för dem och old money.

Jag är fullständigt förfärad över hur många som jobbar på golvet på någon industri och har 40-50k i lön och tror att de får det bättre om de behöver betala några kronor mindre i skatt, utan att tänka på att med lägre skatt följer dyrare skola, vård och omsorg.

Precis som med att inte stödja facket. Utan dem skulle vi inte ha bra försäkringar, föräldraledighet, semester, sjuklön och så vidare.

Tänk ett steg längre. Era föräldrar gjorde det.

11 gillningar