Därför att vi är starkare tillsammans. Alla är inte lika starka som du.
Nu vill jag verkligen inte vara en som är stark, jag har mina problem också. Rätt många av dom
Bolaget har väl gett arbetsvillkoren innan? Varför kommer man sen och drar in facket? Varför finns facket ens? Någonting man betalar till och sen står "ni" tillsammans? Varför då?
Jag fattar fortfarande inte. Kan någon förklara som för en 5 åring?
Svarar på min egna fråga. Laddarna lagas , stationen i fråga har 6/6 aktiva nu, men de kommer kanske inte lagas länge till
Det kan väl alltid uppstå frågor om hur det skall gå till på en arbetsplats. Uppsägningar, omorganisationer, arbetstider och så vidare.
Då är det bra att ha lagar och regler bakom sig, det har facken fixat i sverige. Du får också då hjälp i förhandlingarna, något som de flesta nog tycker är bra.
Seko stoppar brev och paket till Tesla - Sekos förbund
Citat från deras text:
"Sekos sympatiåtgärder innebär blockad mot utdelning, utlämning och avhämtning av försändelser, brev, paket och pall som görs av PostNord och CityMail till Teslas samtliga arbetsplatser på samtliga orter i Sverige."
Jag trodde att brev tillhörde någon form av samhällsviktig funktion, eller är jag helt ut och cyklar?
I vilket fall som helst så tar IF Metall verkligen i från tårna genast från start.
Allt det här står väl i ditt kontrakt när man blir anställd? Om det inte gör det så är det vill den individens fel?
Förstår att mitt resonemang är väldigt förenklat, men fattar fortfarande inte poängen, man betalar pengar varje månad till någon som sen säger vi är starkare tillsammans. Och då stänger dom ner flera verksamheter?
Går man till facket har man förmodligen inte helt rent mjöl i påsen är vad jag ser av det, men jag kanske har fel. Det har hänt förr
Alla är inte bekväma med att diskutera med sin chef om vad som ska gälla och i och med kollektivavtal har någon gjort jobbet åt dig. Om du upplever problem med arbetsgivaren så kan du prata med facket för att få råd eller hjälp att hantera en situation.
Det är också många som inte är så insatta i saker som föräkringar, pension, arbetsmiljö och allt annat som kollektivavtal hanterar, då kan det vara bra att någon som vet vad det handlar om har sett till att det finns på plats.
Jag vet inte vad Teslas anställda har för avtal och vet inte vad som är bäst för dom. Enligt pro-fackliga medier är dom dåliga, enligt pro-tesla-medier är dom bra, jag gissar på att det ligger någonstans där i mitten.
Däremot känner jag att det är rätt oansvarigt och nonchalant att säga att man inte vet vad facket gör men att man inte har rent mjöl i påsen om man går till facket. Jag tycker också att det är rätt märkligt att säga "skyll dig själv för att du skrev på ett dåligt avtal" till någon som hamnar i kläm. Man skulle kunna fundera på vart mer det gäller men det är nog en annan diskussion.
Tack! Du gjorde mig mycket smartare idag.
Fanns det utrymme för det?
Tesla ha dragit in auktorisationen för Werksta att sköta reparationer pga att dom nu bara låter Teslabilarna stå.
Skulle inte bli förvånad om Elon får spelet och lämnar den svenska marknaden. Globalt är de ju ingen stor marknad så för honom är det säkert skit samma. Tråkigt om det blir så för de som har en Tesla.
Skulle ju i så fall påverka prisbilden och konkurrenssituationen negativt också.
Jag har tänkt samma tanke men samtidigt så undrar jag hur det kan påverka andra marknader🤔
Skulle vilja läsa mer om det, var hittade du artikel?
Det finns ingen artikel än. Det går att läsa på Tesla Club Sweden forumet och du kan titta på Teslas hemsida över auktoriserade verkstäder och se att alla Werksta som fanns nu är bortplockade.
"Samma tema, men mer lågmält, tas upp av ansedda New York Times i en längre artikel om strejken. Tidningen konstaterar att Sverige visserligen är en ganska liten marknad, men att vi ligger i världstoppen när det gäller försäljning av elbilar."
Hörde från tyska vänner att det pågår en intensiv värvning av fackliga medlemmar på fabriken Tesla har där. Enligt rykten så har det varit lättare att värva nu efter att den svenska konflikten blivit känd. Skulle de komma över 50 % så kommer det omedelbart bildas en facklig klubb där och ställas krav på kollektivavtal.
Detta inlägg postades i fel tråd och nu säger maskinen att det är för likt det tidigare inlägget. Skriver detta för att se om jag kan lura maskinen.
ST ska ansluta sig med åtgärder:
Har svårt att se att Tesla kommer att kunna verka i Sverige om de inte ger med sig.