Har kollat lite på Klarna och kollektivavtal. De ville tydligen ha ett ”undantag” från det centrala avtalet vilket de fick med blixtens hastighet via ett lokalt kollektivavtal.
Om man tänker sig att lag är alternativ till kollektivavtal så kan vi kanske konstatera att ända en lag för att det bättre ska passa ett enskilt företag inte görs på ett par dagar.
@RolexJocke Detta måste ju vara ett gyllene tillfälle för dig att börja mecka Tesla, en vanlig 1500 mils service för 50k, om du är den enda i Sverige som meckar Tesla
"Rättigheter och skyldigheter: Att teckna kollektivavtal är helt frivilligt. Det föreligger således ingen skyldighet för dig som arbetsgivare att tillhandahålla eller teckna ett kollektivavtal för dina anställda.
..."
Så det är frivilligt att tillhandahålla eller lägga ner verksamheten
Att tekna kollektivavtal är frivilligt men du måste som arbetsgivare förhandla om facket begär det. Sedan tillkommer som nu stridsåtgärder från facket då de försökt förhandla i många år
Frivilligt att teckna kollektivavtal
Det är frivilligt att teckna kollektivavtal. Du som arbetsgivare måste dock förhandla om att teckna kollektivavtal (eller hängavtal) om en facklig organisation begär det.
Att ta ut anställda i strejk på andra företag, som förmodligen redan har kollektivavtal och då ska vara skyddade mot stridsåtgärder, är riktigt rövigt och drabbar andra bolag och anställda som inte har med saken att göra.
Om man nu värnar om den svenska modellen så borde man ta striden om det har stort stöd bland de anställda, det verkar inte riktigt vara fallet här.
Det kallas sympatiåtgärd och är helt förenligt med reglerna om konflikter på arbetsmarknaden som både arbetsgivarna och arbetstagarna är överens om. Det är också möjligt för arbetsgivarna att genomföra sympatiåtgärder.
Det är bra att det finns sammanhållning och solidaritet mellan arbetstagarna. Både utifrån att stötta varandra men också att bevaka de gemensamma intressena. Ingen part blir vinnare om vissa aktörer kan spela utanför reglerna. Det skapar en snedvriden konkurrens för arbetsgivarna och riskerar sänka löner för arbetstagarna.
Man ska vara väldigt försiktig med att kräva ett stort stöd bland de anställda för kollektivavtal eller för att få bilda en fackklubb. Risken är att man hamnar i det läge som USA är. Att de anställda ska rösta först. Då sätter arbetsgivarna in massiva kampanjer av både hot och löften som gör att det är väldigt svårt att få ett starkt fack i USA. Dessutom får man effekten att fack bildas och avtal skrivs på arbetsplatser med relativt bra villkor medans arbetsplatser med låga löner och dåliga villkor ofta saknar avtal och fack.
Man ska vara försiktigt att göra som jag nu gör, jämföra med USA, men det ger ändå en hint om vad som händer om man kräver att en majoritet av de anställda måste stå bakom ett fackligt krav.
Hur menar du? Tycker du att IF Metall inte har stöd i sin rätt att strejka och för att utöka den på det sätt man gjort när Tesla knappt(?) kommer till förhandlingsbordet?
Att skifta däck kanske inte är så allvarligt då det är något vi gör på alla bilar i dessa tider, oavsett märke. Man måste köra lagligt och säkert.
Vet inte om just RolexJockes arbetsgivare är ansluten till Motorbranschavtalet men om så är fallet så ska de ju inte serva eller reparera Teslabilar under pågående konflikt.
Som du skriver, det är IF Metall som strejkar inte de som jobbar i verkstäderna då de verkar rulla på som vanligt. Så jag menar stöd för strejken av de som jobbar, inte i lagen och har facket inte stöd så tycker jag det är ett problem, speciellt för den "svenska modellen".
Personligen kan jag tycka hela facket saken är rätt störd.
Är du anställd och jobbar enligt ett normalt kontrakt, varför ska man då klaga och springa till något fack? Du har ju som egen individ accepterat villkoren när du fick kontraktet.
Tesla personalen tjänar inte dåligt vad jag förstått. Tillför man värde till bolaget så får man betalt, så har det alltid varit och kommer alltid vara så. Klart att det finns olika nivåer av detta, men det är knappast raketforskning.
Jag är väl aningen färgad efter flera år utomlands där vi inte har fack eller ett skyddsnätverk. Men kan vara rätt skönt ändå att man "måste" lösa saker själv istället för att rida på vågen av vad andra gör.
Så någon som kan, förklara gärna varför facket är så bra utifrån en synpunk som arbetare som sköter sig?