Svenska Tesla-strejken är i gång

Räkna inte med att det kommer gå fort bara för att dom fallit, när Transportstyrelsen är inblandad.

På jobbet har vi ett ärende hos Transportstyrelsen sedan januari förra året. De har varit fruktansvärt svåra att ha att göra med och vi överklagade tillslut till Förvaltningsrätten. Trots att det är mer än tre veckor sedan dom föll, med bifall till oss, har Transportstyrelsen fortfarande ingen aning när de kan vara klara med att rätta sig efter domen. De svarar inte på mejl och ringer man blir man rundkopplad i växeln till personer som inte har något ansvar, tills man blir kopplad till någon som är upptagen eller har gått för dagen.

Otroligt dåligt skött myndighet.

Visst borde tingsrättens beslut gå att överklaga? Jag ser ett problem där lekmän sitter och bestämmer om en sak som detta.

Tingsrättsbeslut ska väl gå att överklaga. Var har du fått infon om att det är lekmän som tagit beslutet? Menar du att det är ett beslut gjort av outbildade personer? Det borde väl vara en domare som gjort det?

I tingsrätten sitter det nämndemän som inte behöver vara jurister, om jag minns rätt.

Det vet jag men det är väl inte de som tar beslutet utan det är väl domaren och sedan ansvarar han väl för detta i slutändan? Sen att det sitter icke jurister och är med om att komma fram till detta är jag införstådd med.

Långt ifrån säkert men tror det är ett gemensamt beslut. Kan låta lite konstigt för oss som är tveksamma till länder som använder sig av jury. Men som sagt jag kan mycket väl ha fel, 30 år sedan jag lärde mig om detta :sweat_smile:

I tvistemål gäller domarens röst om det blir lika antal röster(2-2) och vid brottmål det mest gynnsamma för den tilltalade.

I detta beslut är det ett interimistiskt beslut som gäller tills slutlig dom fallit. Transportstyrelsen kan överklaga det interimistiska beslutet men beslutet gäller då tills dom om det interimistiska beslutet vunnit laga kraft. Man kan inte överklaga ett interimistiskt beslut till Högsta domstolen, så Hovrätten är sista instans.

Om jag kommer ihåg rätt är det bara domaren som fattar interimistiska beslut, inga nämndemän deltar.

Har denna varit uppe här?

Backat sedan 2021, ja det går ju att välja toppen för en aktie som jämförelse. Men så här ser det ut om vi inte ska vara lika godtyckliga som Dagens Arbete:

5 år: +923%
3 år: +21%
1 år: +29%
I år: +92%

:slight_smile:

3 gillningar

Artikeln publicerades 2 nov. Så kanske det såg anorlunda ut då.
Men, aktier är ett spel. Att då ha delar av sin lön, pension mm i en enda, är väl inte så där jättebra.
Som bonus, utöver lön och pension, det är väl ok.

Ja det är en balansgång.
Lite sunkigt dock när en tidning som så tydligt tar parti medvetet vilseleder läsarna för att stärka sin sak.

Där håller jag inte med. Först, ingen media är 100% helt neutral. Allra minst den som har en specifik mottagare. I det här fallet Industriarbetarna. Tidningen använder tillgänglig (riktig) data för att synligöra ett problem som de ser med aktioptioner som lön.

Alltså, är det bara jag men hela det här är snedvridet?

Någon gör en halv rolig tweet om ett ”nyhetsprogram”, som är mest blajj och skämt om konflikten och Musk svara med ”This is insane.” Jag tolkar hans insane mer som tokerier och något kreativt av av Tesla personalen, inte att hela konflikten är galenskap som media skriver.

Känns som media tar han verkligen på orden, personligen tror jag det var skrivet med glimten i ögat, typ om någon gör någonting galet/häftigt och man säger, ”Thats insane bro!”

Jag tvivlar starkt på att Musk har någon som helst glimt i ögat.

Elon vet nog inte vad Svenska Nyheter är. :slight_smile:
Precis som vissa andra..

2 gillningar

Precis han svarar på någonting helt annat än menat.

1 gillning

Jag tror helt tvärtom. Just den tweet är verkligen att göra höna av en fjäder.

Musks svar är enligt texten i aftonbladet på ett inlägg som handlar om att Teslabilar inte kan få nya registreringsskyltar. Samtidigt visar de en skärmdump som ser ut som om han svarat på ett inlägg från 18 nov om ett skämt i Svenska Nyheter. Medan andra media visar skärmdump att svaret är på inlägget från 22 nov om registreringsskyltar:

Jag tror du blivit missledd av aftonbladets skärmdump, men jag vet inte, har inte X…

1 gillning

Aah! Tack, det förklarar mer.

Passar ju annars bra för post nord.., de gillar inte dela ut post :sweat_smile: eller så får man 42 brev som @esse :rofl:

Framförallt inte tunga och otympiga skyltar... :crazy_face: Post nord har väl fullt upp med alla black friday paket och snart jul post iaf.