Stora polemiktråden (2019–2020)

Lycka till :smile:

Vilka framgångar tänker du på ?

170 kommunanställda kommunikatörer måste väl vara en framgång och ett rekord?

Såklart vi hjälper till att betala.

Min fru är kommunikatör på kommunen, jag lever på henne, alltså kan man säga att Malmö stad subventionerar sajten du är på nu!

3 gillningar

Fan vad nice, jag känner mig stolt.

1 kommunikatör/1860 invånare i Malmö.
1 kommunikatör/8000 invånare i min Stockholms-kommun.

Det är bra med kommunikation. :smiley:

Minskad kriminalitet och ökad faktiskt trygghet.

Men själv bryr jag mig mest om alla nya fina cykelvägar så jag själv men framförallt kidsen kan transportera sig i stan tryggt och säkert!

Har du länk till att människor känner ökad trygghet i Malmö ?

Stockholm kan skryta med ett väldigt billigt sjukhus.

Jag undrar hur många ”kommunikatörer” det fanns i kommuner och landsting för 20 år sedan?

Ja visst här finns massvis att grotta ner sig i: Trygghet och säkerhet - Malmö stad

Den här är en klassiker, Rosengård jämfört med Stockholm, endast Bromma är “tryggare”. (Nu finns det ju vissa problem med den rapporten, exempelvis är ju inte Rosengård Malmö mest otrygga område)

Det som min kommunikationshustru jobbar med är CTC - ett sätt att inkludera fler i stadens alla spörsmål. https://malmo.se/Sa-arbetar-vi-med.../Trygghet-och-sakerhet/Brottsforebyggande-arbete/CTC---Communities-That-Care.html

Det är lätt att sitta och raljera över detta men just kommunikation är en stor del av det som gör kommuninvånare trygga.

2012 :woozy_face:

Jo fast grejen är ju den att sedan 2012 har det mesta bara blivit bättre - som du kan läsa på första länken.

Här är en trygghetsundersökning från det året https://malmo.se/download/18.486b3990169a51c37f821fdb/1557226136493/Malmö+områdesundersökning+2012.pdf

vs

2018

https://malmo.se/download/18.6f4cd7c416cadbf90b228040/1575386603001/190628%20Malmö%20områdesundersökning%202018.pdf

Numera har jag iofs bara en bekant kvar i Malmö men detta rimmar illa med vad jag hört från honom. För övrigt är jag nog tveksam till en rapport som är beställd av Malmö.

Ok. Höjde precis min Patreon-level. :+1:t3::wink:

1 gillning

Nä varför ska man lyssna på undersökningar när “bekanta” är mer trovärdiga.

Varför ska man uttala sig om tryggheten i Malmö när man inte ens bor i Malmö?

3 gillningar

Mer trovärdiga än Malmö stad. Det handlar till slut om vad medborgarna upplever. Mannen ifråga har bott på samma gata i 20 år och sett förfallet på nära håll.

Ja du väljer ju själv vilka källor du tror på. På länken här hittar du även rapporter från Polismyndigheten etc som pekar i samma riktning.

Men så här - Malmö på 90-talet var en industristad som inte längre hade några industrier kvar, det var extremt hårt att leva här. Tänk lite som Detroit i USA just nu.

Då fanns inte universitet, ingen IT-industri, ingen Bro till Kastrup, inga stora företag med huvudkontor.

Allt detta finns nu och Malmö fortsätter utvecklas till en kunskapsstad och i de gamla industriområderna finns nu tusentals tjänsteföretag inklusive både stora delar av IKEA Sverige, dess varuhusdrift samt en stor del av IKEAs moderbolag Inter IKEA och så vidare.

Barnfamiljer väljer att bo kvar, det byggs många och dyra lägenheter och nya bostadsområden. Detta är det som händer i bakgrunden - men samtidigt är staden också en samlingsplats för alla som inte lyckats så väl i livet i Södra Sverige. Precis som Stockholm är för den regionen och Göteborg för sin.

Det kommer alltid smälla och skjutas i dessa städerna - det kommer man aldrig i från.

Men det viktiga är hur vi som bor och jobbar här har det, hur våra barn känner sig trygga på förskolor och skolor, om de kan ta sig till sina matcher och träningar utan att vi skall oroa oss.

Malmö har en relativt god ekonomi i och med sin storlek och så många skattebetalare (det är tex inte riktigt lika lätt för lilla Blekinge och dess städer där jag kommer ifrån). Därför är skolorna här riktigt bra, äldrevården är bättre än i Stockholm (Betydligt färre deltidsarbetare), Skånes Universitetssjuk innehåller Lunds sjukhus dit det flygs från hela landet för specialsjukvård och så vidare och så vidare.

Men det är naturligtvis inte guld och gröna skogar, våldskapitalet av ungefär 300 personer i den här staden är massivt och polisen har väl inte riktigt kunnat hänga med. Här får Malmö lite av ett PR-problem då om någonting händer i Stockholm med omnejd så heter det att något händer i Husby eller någon annan av närförorterna. I Göteborg händer i princip ingenting utan det är ju lååångt utanför i Biskopsgården.

Men händer något I Hemosdal, Seved och även Rosengård så är det inte där det händer utan det är i “Malmö”.

Det som gjort att Malmö växt så snabbt och attraherat till sig så många smarta och briljanta människor är närheten till Danmark och sedan vidare ut i världen. Det är en gigantisk tillgång. Inse att det går direkttåg från Karlskrona i Blekinge, Halmstad i Halland, Växjö i Småland och även Göteborg till Kastrup flygplats i Köpenhamn. Det är en hel enorm infrastruktur.

Men det ger också en baksida. Alla människor som kommer hit är inte briljanta, oavsett grupp finns det alltid en mängd människor som inte har den empati som de flesta har. Dessa människor har inga problem att leva på samhället, att utnyttja andra människor.

Detta kostar mycket pengar i kriminalitet och på andra sätt.

Men ett annat (ut)nyttjande är alla de människor som bor i de välmående villakommunerna runtomkring Malmö, som jobbar och har alla sina nöjen i Malmö men som bor i lågskattekommuner så som Lomma, Staffanstorp och Vellinge.

För allt detta har vi det kommunala utjämningssystemet för att vi får en stor del av (Det ironiska är att det mest är staten som står för slantarna) och det är vi väldigt tacksamma för. Om vi inte haft det hade Malmö gått från en kommun som oftast har mycket god ekonomi till en med betydligt sämre.

Detta är mitt perspektiv, det är min verklighet, det är helt ok att ha en annan verklighet. Men snälla, kalla mig inte naiv, eller “Inte vill se sanningen”. Detta är som sagt min sanning baserat på mitt liv.

Och ser vi till undersökningarna ovan så delas den av den största majoriten av oss som bor här.

3 gillningar

Nä anekdotisk bevisföring från en total främling är helt ointressant. Det kan vara ett förvirrat fyllo, en virrpanna som sitter på FB och yrar om att 5G fräter på våra hjärnor. Så nej noll trovärdighet.

2 gillningar

Det fanns säkert en del, men samtidigt var kommuner och deras "starke män" betydligt mindre transparanta än de är idag.