Stora polemiktråden (2019–2020)

Kan bli tufft. Och min bild av Trump är att han lätt blir störd av kritik från de han tycker ska stödja honom. Det gör honom sårbar.

Kommer nog börja - eller fortsätta - med att hänga ut enskilda på Fox han inte tycker om och sedan kommer det en dag när han sörjer att Fox blivit som alla andra och hur hemskt det är.

Han kan omöjligt klara valet, min undrar är dock hur snabbt det går innan han stängs in i fängelse och hur länge han blir kvar. Om han ens kommer ut.

Jag är inte lika positiv som du. Biden är ett svagt kort. Men, allt tyder ju på att han förlorar.

  1. Hillary var så extremt impopulär
  2. Biden är så diffus att han inte stöter bort någon.
  3. Harris är vass
  4. Trump klarade inte Coronakrisen.
  5. Coronakrisen är inte bara ett stort minus i sig, det gör att Trump blir deffensiv och det är som jag skrev ovan hans sämsta gren.

Så tänker jag att det ser ut vilket leder till vinst för Biden. Men, Trump är starkare än vad vi i Europa ofta tror. Vi har flera bekanta i USA. De tillhör som så ofta bland de man känner och umgås med, samma värderingsbubbla som vi. Men ett par som röstade på Trump, för att de hatade Clinton och sa att detta var enda gången de skulle rösta på en republikan, har nu bestämt sig för Trump. ”Han är genuin, man vet vad man får, 4 år är för kort tid, Biden är fejk etc” Många sådana finns där…

1 gillning

Min analys är att Bidén inte hade haft en chans förra valet, och inte haft någon chans mot någon annan men just nu tror jag USA behöver tråkighet och en trygg farfarkram. (Nu när han lärt sig att inte vara allt för kramvänlig mot det motsatta yngre könet)

2 gillningar

Ingen sammanfattar svensk politik så bra som Viktor Barth-Kron

Ojdå som hämtat från Too Big To Fail :slightly_smiling_face:

Screenshot_20200905-154657_Chrome

Exakt. Vet att många ekonomer spekulerar i vad som händer om det där skulle ske. Kan FED trycka nya pengar och köpa sina egna papper från Kina? En del ekonomer menar ju att USA kan trycka hur mycket pengar som helst eller att de kan ha hur stort budgetunderskott som helst då de är så stora. Andra ekonomer säger “hold my horses”.

Kina är ju annars en fråga där Trump har rätt i mycket. Men sättet att hantera det är ju som att be ett försmått barn hantera frågan. Nato ligger nära till hands att han har rätt i också, men hanteras som med Kina.

1 gillning

Jo men precis - det är klart att USAs stora bidrag till Nato jämfört med övriga bör problematiseras men varför gå ut och säga att “TYSKLAND ÄR SKYLDIG NATO PENGAR” när inte finansieringen av Nato fungerar på det sättet. Det är som att han tittat på “Politik på lätt amerikanska” och agerar därefter.

3 gillningar

Ibland är problemet att han agerar som en kille som sitter i baren och gormar. Går hem i baren och bland en hel del väljare, men skapar totalt kaos i alla processer. Ta WHO som jag faktiskt kan en hel del om. Kina har länge försökt få en mer framträdande roll där. Under Trumps period har de lyckats. Detta därför att Trump är fullkomligt oförmögen att se flera aspekter samtidigt.

Han gapar och skriker om America first, hotar med indragna anslag, bryr sig inte om de internationella organisationerna. Då smyger kineserna och en del andra fram och plockar sina delar av kakan. När Trump får syn på det blir han galen, men förstår inte att det är på honom ansvaret ligger. Sedan kan vi tycka att skurarna i form av Kina mfl. borde vara good guys, men så ser inte världen ut och då måste världsledarna agera därefter.

Kan inte annat än instämma, Viktor är klockren!

Bor själv i Malmö och har gjort så de senaste 15 åren. Vi ska inte gå in i någon politisk diskussion här, men det är så in i helvetes tröttsamt med folk som ska skönmåla staden och relativisera. Sopa alla problem under mattan. Att Malmö Stad med sina 170+ “kommunikatörer” (fler än vita huset hörde jag häromdagen) gör allt för att förmedla en positiv bild, istället för verkligheten med skattebetalarnas pengar är illa nog…

Fast du gjorde just det till politik. Inlägg flyttat till politiktråden.

Patrioter är ej att förakta. :joy::joy::joy:

1 gillning

Såklart. Din “verklighetsbeskrivning” av Malmö ska få stå oemotsagt i tråden om Young Wallander… Fräscht.

Du vill ju bara raljera om samhällets förfall - detta är tråden för det. Varsågod, kör hårt!

1 gillning

Man undrar verkligen hur många kommunikatörer/informatörer det finns totalt i kommuner och landsting idag och hur många det varit tidigare?

Jag skrev ovan att Trumps sämsta sida är deffensiven, att klara att vara under attack. Här är ett bra exempel på det.


Man ska alltid vara källkritisk och jag kan inte garantera äktheten.

Sedan verkar han verkligen ställt till det för sig. Pratat förtroligt med Bob Woodward…

För vilken normal politiker som helst hade det här betytt slutet. För Trump blir det en besvärlighet. Förhoppningsvis leder det till slutet för honom.

1 gillning

Navalny blev förgiftad på väg från Sibirien. Om man är nyfiken på vad han gjorde där och hur han arbetar så kan man kolla in den här filmen från hans Youtube-kanal. Den ger också bra inblick i hur han jobbar och hur det ser ut i Ryssland.
Det finns engelska undertexter.

1 gillning

Rekordmånga vill hoppa av sin kriminella bana i Malmö - det verkar visst vara psykiskt påfrestande att ständigt vara orolig att bli skjuten på öppen gata.

1 gillning

Som man bäddar får man ligga.