Stora polemiktråden (2019–2020)

Om det var Torah som hade bränt hade du haft samma tankemönster?

Hade inte brytt mig om det var torah, bibeln, harry potter, sportbladet eller något annat. Däremot om man bränt upp mitt garage eller hus, då hade jag brytt mig, det är kriminellt.

1 gillning

Fast nu var ju hela syftet med bränningen att provocera - det var ju inte så att de fick slut på tändvätska när de grillade korv och så blev det som det blev.

Tänk vad mysigt vi hade haft det om inte folk sprang runt och hatade på andra som politisk ideologi.

Lite det jag försökte få fram. Jäkligt onödigt att provocera och jäkligt skrämmande vad effekterna blir.

Det enda är beteendet är korkat och samhällsfarligt och det andra är kriminellt.

Inget går att försvara och båda ska fördömas.

2 gillningar

Det tror jag helt ärligt inte på - du hade varit väldigt snabb att använda det som ett bevis på islamismproblem.

Att jämföra en helig skrift med Harry Potter, oavsett vilket helig skrift, kan anses vara en aning empatistört.

Där är vi 100% med varandra.

Vidare baseras lagar för att parera otyg i samhället - om folk springer runt och bränner heliga skrifter kors och tvärs kommer det naturligtvis att stiftas lagar mot det.

Edit: När jag tänker efter så bör det gå under lagen hets mot folkgrupp.

Sluta gärna med dina förutfattade meningar om folk och klistra ettiketter, det är inte klädsamt, tack.

Att du kallar fantasiböcker för heliga skrifter säger en del.

Kan du inte skilja på vad som är kriminellt och inte så är det inte mycket du har att komma med, mer än förutfattade meningar och fördomar.

Skrifternas innehåll är inte det som gör de helig utan folks relationer till dem. Det går inte att ignorera att det finns världsreligioner och vad dessa betyder för väldigt många människor.

Jag baserar mina åsikter på hur folk resonerar - det finns en röd tråd här som är lätt att följa. Du får kalla det var se vill men du vet att jag har rätt.

2 gillningar

Var och en blir salig sin tro.

Minst sagt - och det kan inte gälla någon annan utan att det även gäller sig själv samtidigt.

Det är det faktiskt. Det har en historiskt symbolisk betydelse. Även beskrivet i en av 1900-talets mer kända verk: 451 grader Fahrenheit. En bok och film som gjorde stort intryck på mig.

Självklart är det kriminellt att bränna bilar och garage. De ska buras in eller omhändertas av soc.

Att bränna böcker är en symbolisk aktivitet. Är det dessutom en religös bok så vet man att man väcker djävulen. En ren provokation alltså. Man kan önska att alla då hanterar det klokt, men så har människan nästan aldrig hanterat provokationer. Tyvärr. Om sedan någon begår lagbrott när de protester mot provokationen, ja då får de ta sitt straff.

Finns även goda krafter :slight_smile:
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/skane/polisen-motte-blommor-istallet-for-stenkastning

4 gillningar

Det finns enormt många goda krafter - faktum är att här i Malmö är vi väldigt stolta över vår stad och det pågår ständig kraftsamling för att göra den bättre. Kan garantera att det har befunnits sig betydligt fler präster och rabbiner i Malmös moskéer än förstörande ungdomar.

2 gillningar

Läste idag att folket som bor i Rosengård hade varit ute igår kväll/natt och sett till att det var lugnt och jagade hem de inresta ligisterna.

3 gillningar

Problemet med att ljuga är att man måste komma ihåg omständigheterna runt händelsen.

1 gillning

Ja verkligen - tre gånger nu har det varit upplopp i Rosengård och lika många gånger har det varit folk utifrån. De två första gångerna AFA och nu sista gången kriminella element från andra områden.

Pinsamt också att det moderata opposionsrådet gick ut och skyllde på ensamkommande flyktingar och gjorde politiskt poäng av det men sedan visade det sig att inte en endaste av dem som greps var det.

1 gillning

Trump är verkligen en person som är dålig på försvar. Anfall är hans paradgren, men när han blir attackerad och försöker försvara sig funkar det inte. Därför möter han de flesta attacker med anfall.

Jobbigt nu när Fox News börjar bli allt mer aggressiva mot honom.

1 gillning