Stora polemiktråden (2019–2020)

Aha, så man får inte rapportera där invandrare är förövare?
De är ju t.o.m pixlade!

Fräscht med personangrepp också!

Jaha, så man är rädd för islam för att man rapporterar om någons negativa upplevelse av det?

Krystat…

Absolut får man göra det. Men om man bara väljer att skriva om brott som människor med invandrarbakgrund har begått har man gjort sin vinkling. Att sedan “inte-rasist-men-Ulf” och “systemkollaps-Stina” går bananas i kommentarsfältet gör inte saken bättre.

Vi kommer inte komma någonstans i detta. Du tycker Nyheter idag är tha shit, medan jag tycker att det bara skit.
Ha en fortsatt trevlig helg.

3 gillningar

Men Sigge, du måste ju veta att det inte handlar om att “Man inte får rapportera där invarndare är förövare” du måååååste ju veta det. Annars kan vi ju aldrig mötas och förstå varandra.

3 gillningar

Vilken tur att de inte ENBART gör det då, här har du en utan invandrare, Ung kille rånad på mobil – tvingades ta ut kontanter - Nyheter Idag

Är det jobbigt att folk får säga vad de vill?

Nej, det tycker jag inte. Men det är alltid intressant med folk som drar alla alternativa medier över en kam och tror att alla är som Avpixlat.
Uppenbart har du inte bläddrat mycket i NI.

Det var ju det bjorsi länkade till. Där fanns ingen smutskastning/vinkling. Det var en vanlig artikel.

Fast nu pratar du med mig och jag har som du kan notera precis konstaterat att Nyheter Idag är annorlunda än övriga. Framförallt för att man är ansluten till det pressetiska systemet. Jag tror att Nyheter Idag kommer ses som en allmänkonservativ nyhetsförmedlare allt mer allt eftersom tiden går.

Vidare finns det tusentals artiklar på Nyheter Idag - och därmed kan man hitta innehåll som påvisar precis vad man vill. Men samtidigt är ju det en uttalad strategi att skapa artiklar som “tvättar” och skapa legitimitet till andra artiklar. Just för att man som alternativmedia inte egentligen vill vara så alternativ. I Chang Fricks fall så tror jag han ser detta som det heltidsarbete han vill jobba med.

2 gillningar

I artikeln står inget. Men orkar man scrolla några centimeter ner och läser kommentarerna så ser man att “inte-rasist-men-Ulf” och “systemkollaps-Stina” går igång och drar slutsatser. Här har Nyheter idag ett ansvar att moderera…

2 gillningar

Det är ju lite så alla tidningar jobbar?
Att vissa delar bara är "utfyllnad".

Jaha, så det var kommentarsfältet som du tyckte var rasistiskt?
Hoppas du inte besöker den där rassesajten Facebook heller då!

Fast på Facebook är det onekligen så att grupper som accepterar den typen av kommentarer faktiskt kan kallas rasistiska, medans grupper som inte gör det inte kan kallas rasistiska.

1 gillning

I grunden är det väl dock FB som låter det ligga kvar, så då är ju de rassar.

Det är dock att dra det långt att kalla NI för rasse-sida för att de har läsare som är det.
Längst dragna formen av guilt-by-association.
Om det är allt “motståndarna” har att komma med får man nog gratulera Chang :slight_smile:

För övrigt skulle jag nog främst se sidan som systemkritisk då Chang är libertarian.

Du som förespråkar större öppenhet vad som får skrivas på internet kan väl knappast förespråka att Facebook skall ta bort det över huvudet på moderatorerna i gruppen.

Jag har aldrig fattat den typen av argumentation.

Guilt-by-association eller ej, det är något som utmärker brunhögern att skapa ett plattform för rasism med argumentet att man inte kan ta ansvar för vad sina läsare skriver.

Samtidigt som kritik mot den egna verksamheten eller mothugg mot det som “rätt” läsare skriver tas bort utan pardon.

Det är det jag menar med att det finns ingen större öppenhet eller mer tolerans mot olika åsikter, utan bara tolerans mot den egna åsikten.

1 gillning

Jag anser att Facebook får göra vad de vill då de är ett privat företag.

Jag skulle nog säga att det utmärker samtliga plattformar.
Man tar bort det som inte passar ens agenda.
Jag har dock ingen aning om hur NI sköter sin moderering, men antar att du har några former av bevis för att de tar bort NI-kritiska inlägg.

Finns det någon plattform som tolererar allas åsikter?

Jag pratar om alternativ-media generellt inte NI specifikt.

Det finns ingen plattform som tolererar allas åsikter, däremot finns det många som utger sig för att vara yttrandefrihetens riddare bara för att falla i samma fälla som alla andra - att definiera yttradenfrihet efter de egna gränserna.

Vilka då?
Flashback är den enda jag kan tänka mig och där får man väl ändå säga att det mesta frodas.

Läste Soros och blev glad :sweat_smile:

Varför skulle man bli glad för det? Viktor Orbán skulle bli glad, men andra…?

Varför blir man glad över att andra förlorar sin inkomst?

1 gillning

Man kan säga att jag har lite svårt för honom sedan han spekulerade mot den svenska kronan på 90-talet.

:joy:

Richard Herrey är inte nödvändigtvis den största populisten på Twitter men absolut den mest korkade.

1 gillning

Utöver då att det är lite moderiktigt korrekt att hata på honom om man är lite höger som du är :slight_smile: