Politisk debatt (2021–2022)

Då skriver man ”jag gissar” , ”Jag tror” , ”Jag antar”
Men det är som det mesta du skriver är ”paofakta” Du ska nog skriva alla dina inlägg i denna tråd eftersom det är gissningar.

Lösningen finns och är påväg. Vi är just nu inne övergångsperiod/uppbyggnad av överföring av el från norr.

Jo men så trevligt, lösningen, om det nu finns en sådan är 4-delad.

Europa och grannländernas opinion

  • EU måste verka för att inte vara beroende av rysk gas och därmed inte låta priserna påverkas av lynnighet. Här måste framförallt:
  • Tyskland välja om de själva skall hitta en lösning - en lösning kan helt enkelt vara att importera från den ökade produktionskapaciteten som norden måste skapa.
  • Danmark måste förstå och acceptera att de måste ha kärnkraft i sitt närområde en gång för alla. De kan inte blockera allt pan-nordisk samarbete bara för att det finns ett kärnkraftverk andra sidan Öresund. (Intressant kuriosa - när danskarna äntligen fick se Barsebäcks nerläggning så förstod de inte konsekvenserna för det egna elpriset. Därför gick de till EU som i sin tur tvingade Sverige att införa de fyra elprisområderna. Det kommer alltså inte från den svenska politiken)

Svenska folket

  • Vi svenskar måste en gång för alla få in i skallen att el måste få kosta. Nya kärnkraft kommer inte att hjälpa mot höga elpriser, däremot kommer de höga elpriserna möjliggöra nya kärnkraft. (Notera nu att jag inte menar att folk skall sitta och ha 10 000 kronor i elräkningar varje december. Det är toppar, men generellt högre än vad det varit tidigare kommer det vara).
  • Fortsätta politiska incitament till att ändra mindset så att husägare kan minska förbrukningen men framförallt få ner effekttopparna genom smart teknik. Solceller räknas in här.

Teknisk stabilitet

  • Vad många inte förstår är hur elnät fungerar. Anledningen till att Sydvästlänken inte kan gå för full kapacitet är att den så fall riskerar att bränna ut hela det södra elnätet. Det finns nämligen ingen generator stor nog att ta emot och hantera den mängden ström. Det har funnits en sådan en gång i tiden i en liten kommun som heter Kävlinge. Faktiskt två, Barsebäck 1 & 2. För stabiliteten i elnätet så behövs det helt enkelt byggas ett nytt modern kärnkraftverk i Skåne.

Politisk stabilitet och enighet

  • Sluta bråka. Sverige har ett i det närmaste unikt tillfälle att producera el så det jordbrinner. Vi har en lång avlång kust, glesbyggd mest överallt och många vattenfall - den kombinationen är helt oslagbar för att kombinera stora och små vattenkraft, stora och många vindkraftparker och ett och annat kärnkraftverk. Här måste politiken fortsätta jobba med att skapa investeringsmöjligheter och förkorta processer. Det kan inte gå i klinch med totalförsvaret och lokalpolitiker i varje enskilt fall.
  • Många, inklusive mig, hävdar att det är fritt fram att bygga kärnkraftverk och så är det ju rent juridiskt. Vi får ha 10 reaktorer i Sverige (måste byggas på samma ställe som de gamla kärnkraftverken). Men en sådan ansökan skulle tidigare bara gå i längbänk för det har inte funnits någon politiskt acceptans att bygga nya reaktorer. Oavsett om det kostar 100 miljarder eller 50 miljarder, om det tar 5, 10 eller 15 år att bygga en ny reaktor så måste investerarna veta att det faktiskt blir av. Annars kommer ingen våga göra det. Det är trots allt marknaden som styr. Ju fler kraftverk vi kan få upp ju mer pengar kan vi tjäna på att exportera el till andra sidan Östersjön.

Så för att sammanfatta

  • Svenska folket måste förstå att stora utbyggnader alltid i slutändan betalas av konsumenten själv och därför får man förvänta sig lite högre priser i framtiden samtidigt som man bör undersöka vad man kan göra själv för att minska sin förbrukning.
  • Politiken kan inte bygga egna kraftverk utan de måste skapa stabilitet så att marknaden löser det. Prio att få upp ett nytt verk i Skåne för stabilitetens skull.
  • Tyskland måste få ordning på sitt skit.
  • Dansken skall hold sin keft.
9 gillningar

Jag vet vad han sa och jag svarade ju också. Du måste förstå vilka som äger Karlshamsverket. Det är Juniper som är mycket stora på kärnkraft. Om det skall byggas nya kärnkraft så är det de som kommer göra det och tjäna grova pengar.

Förut så var man väldigt stolta över hur modern och förhållandevis "ren" verket var, men nu passar man på att tokdissa det i varje intervju som görs. Detta är en del av det PR-arbete man gör för att vända opinionen och politiken för kärnkraft.

Det är absolut inget fel i det de gör, mycket imponerande till och med, men man måste vara lite källkritisk.

2 gillningar

Här får jag faktiskt ge @pao rätt. I denna tråden är allt killgissande så det är underförstått :slight_smile:

1 gillning

Undrar om Åseleborna har samma uppfattning?

Ingen aning :slight_smile:

Finnarna stod emot ryssarna under finska vinterkriget och vad gjorde vi? Vi skicka förnödenheter och gav sedan nazisterna fri lejd in i Sverige. Nej, hyser bra mycket mer respekt för hur finnarna agerande än för hur vi agerade.

Inte riktigt så enkelt:

(Den här tråden måste snart städas upp i olika trådar.)

@Zop
Först och främst nämnde jag ingenting alls om finnarna kontra nazityskland. Jag sa att finnarna stod upp mot ryssarna och vi vek ner oss mot tyskarna.

För övrigt så lär nog finnarnas historia med nazityskland blekna jämfört med vår. Inte bara hur vi lät dem äntra Sverige utan även vår vänliga inställning till nazismen och vårt samarbete med dem, allt från rasbiologiska institutet till annat. Mycket av detta stod bl a Socialdemokraterna för och det har de aldrig gjort upp med, tvärt om. Väldigt mycket lever och frodas hos dem än idag, mycket antisemitism där tyvärr.

I debattartikeln jag precis länkade:

Cirka 24 000 civila ryssar placerade i finska koncentrationsläger, varav 3 000 mördades genom ihjälsvältning. Många av dem var barn.

Mycket bra sammanfattning och text :+1:

2 gillningar

Om det stämmer så är det med att barn behandlades likadant bedrövligt men i övrigt, vem attackerade vem?

Och hur många har inte dött pga det vi bidrog med?

Jag vill ju inte tro det men förmodligen har en historiker bättre koll än jag.

I början av kriget var vi dåliga på att ta emot flyktingar men efter 1043 så tog det sig. Bl.a. så lyckades man få över nästan hela Danmarks judiska befolkning vilket hindrade tyskarna från att skicka dem till förintelselägren.

Men en sak du som kan betydligt mer om detta än mig @Esse

Nätavgift är väl investeringar och underhåll

Elpriset är väl tillgång och efterfrågan

Eller är jag ute och cyklar igen :slightly_smiling_face:

Nätavgiften är investering och underhåll av näten.

Elpriset är priset att producera el - och det är alltså här investeringarna i nya verk hamnar.

Tillgång och efterfrågan absolut men söder om oss är det ständigt större behov än (lokal) tillgång och det driver upp priserna. Vidare kan det aldrig vara större tillgång än efterfrågan då el inte kan sparas.

Historiker… läst historia på universitetet. Mer aktivist och känd för att se allt som fascism/rasism.

1 gillning

Finland har väl fortfarande ett visst behov av att diskutera sin allians med Nazityskland. Sverige å andra sidan kommer aldrig sluta älta sin relation till de samma…

3 gillningar

I allmänhet så tycker jag att det är lätt att vara fördömande i efterhand när man inte riskerar något. Jag tror inte att så många som är kritiska mot den svenska linjen under andra världskriget skulle haft samma uppfattning om de levt på den tiden.