Politisk debatt (2021–2022)

En lång nördig energitråd. https://twitter.com/SvRu/status/1481693291649380355?s=20

Jorden är platt och månfärden har aldrig skett.

Riktigt intressant, tack för det!

Det handlar fortfarande inte var elen kommer ifrån utan att våra skarphjärnor till politiker stänger planerbar energi i en landsända och har ingen plan för att ersätta den. När sedan detta inträffar och man måste bränna olja för att kompensera då är det priset för omställningen :slightly_smiling_face:

Heja Sverige

Gärna, ge din syn på lösning :slightly_smiling_face:

Men sluta med det där uttjatade politikerföraktet. Bla bla bla, “alla är dumma”. Sitta där bakom tangentbordet och har en promille av den fakta och vad man behöver ta hänsyn till i olika sammanhang ja då är det väldigt enkelt att kalla folk som bestämmer idioter.

Du fattar väl att det inte var någon som stängde Barsebäck för att det var var lite lattjo? Att man inte hade sakkunskap vad som kunde hända, men man vägde ju alla parametrar allting mot varandra och landade i att man var tvungen.

4 gillningar

Vidare är Barsebäck stängt och så även Ringhals 1 & 2. Just de kommer inte starta igen så hela den diskussionen är ju överspelad. Herregud, gå i ett 12-stegsprogram om ni sörjer det så mycket.

3 gillningar

Jaa..:+1::smiley:

Yep

Ta det nu lungt det är ju ändå fredag :slightly_smiling_face:
Jag knappar på min Samsung för övrigt
Om du läser det VDn från Karlshamnsverket säger när han intervjuas så bränner man olja för att planerbar elförsörjning inte finns.

– Det är därför att det behövs. I huvudsak handlar det om att vi har stängt ner planerbar kraftproduktion i södra Sverige. Våra grannländer har gjort detsamma, säger Henrik Svensson, som är vd på Karlshamnsverket.

Handlar inte om Barsebäck utan Oskarshamn och Ringhals de ligger i södra Sverige

Hade nu Sydvästlänken fungerat så kanske det hade varit bättre men där handlade man ju upp som krattor

Och vem bryr sig om det? :man_facepalming: :joy:

1 gillning

Om ni undrar varför regeringen kom på just den elbonusgrejen som ingen begriper så är det för att lösningar med skatten var redan paxad av andra partier :slightly_smiling_face:

Källa på det.

Jodu den är ju svår den men detta är ju gissar tråden. Men då det enklaste hade varit att skippa skatten så undrar man ju varför man tog fram en lösning som ingen begriper :slightly_smiling_face:

Absolut, jag vill höra din syn.
Problemet med forum visar sig dock i denna tråd. Folk är mer intresserade av att kasta skit och säga “du har fel, jag har rätt” än att diskutera olika lösningar

Då skriver man ”jag gissar” , ”Jag tror” , ”Jag antar”
Men det är som det mesta du skriver är ”paofakta” Du ska nog skriva alla dina inlägg i denna tråd eftersom det är gissningar.

Lösningen finns och är påväg. Vi är just nu inne övergångsperiod/uppbyggnad av överföring av el från norr.

Jo men så trevligt, lösningen, om det nu finns en sådan är 4-delad.

Europa och grannländernas opinion

  • EU måste verka för att inte vara beroende av rysk gas och därmed inte låta priserna påverkas av lynnighet. Här måste framförallt:
  • Tyskland välja om de själva skall hitta en lösning - en lösning kan helt enkelt vara att importera från den ökade produktionskapaciteten som norden måste skapa.
  • Danmark måste förstå och acceptera att de måste ha kärnkraft i sitt närområde en gång för alla. De kan inte blockera allt pan-nordisk samarbete bara för att det finns ett kärnkraftverk andra sidan Öresund. (Intressant kuriosa - när danskarna äntligen fick se Barsebäcks nerläggning så förstod de inte konsekvenserna för det egna elpriset. Därför gick de till EU som i sin tur tvingade Sverige att införa de fyra elprisområderna. Det kommer alltså inte från den svenska politiken)

Svenska folket

  • Vi svenskar måste en gång för alla få in i skallen att el måste få kosta. Nya kärnkraft kommer inte att hjälpa mot höga elpriser, däremot kommer de höga elpriserna möjliggöra nya kärnkraft. (Notera nu att jag inte menar att folk skall sitta och ha 10 000 kronor i elräkningar varje december. Det är toppar, men generellt högre än vad det varit tidigare kommer det vara).
  • Fortsätta politiska incitament till att ändra mindset så att husägare kan minska förbrukningen men framförallt få ner effekttopparna genom smart teknik. Solceller räknas in här.

Teknisk stabilitet

  • Vad många inte förstår är hur elnät fungerar. Anledningen till att Sydvästlänken inte kan gå för full kapacitet är att den så fall riskerar att bränna ut hela det södra elnätet. Det finns nämligen ingen generator stor nog att ta emot och hantera den mängden ström. Det har funnits en sådan en gång i tiden i en liten kommun som heter Kävlinge. Faktiskt två, Barsebäck 1 & 2. För stabiliteten i elnätet så behövs det helt enkelt byggas ett nytt modern kärnkraftverk i Skåne.

Politisk stabilitet och enighet

  • Sluta bråka. Sverige har ett i det närmaste unikt tillfälle att producera el så det jordbrinner. Vi har en lång avlång kust, glesbyggd mest överallt och många vattenfall - den kombinationen är helt oslagbar för att kombinera stora och små vattenkraft, stora och många vindkraftparker och ett och annat kärnkraftverk. Här måste politiken fortsätta jobba med att skapa investeringsmöjligheter och förkorta processer. Det kan inte gå i klinch med totalförsvaret och lokalpolitiker i varje enskilt fall.
  • Många, inklusive mig, hävdar att det är fritt fram att bygga kärnkraftverk och så är det ju rent juridiskt. Vi får ha 10 reaktorer i Sverige (måste byggas på samma ställe som de gamla kärnkraftverken). Men en sådan ansökan skulle tidigare bara gå i längbänk för det har inte funnits någon politiskt acceptans att bygga nya reaktorer. Oavsett om det kostar 100 miljarder eller 50 miljarder, om det tar 5, 10 eller 15 år att bygga en ny reaktor så måste investerarna veta att det faktiskt blir av. Annars kommer ingen våga göra det. Det är trots allt marknaden som styr. Ju fler kraftverk vi kan få upp ju mer pengar kan vi tjäna på att exportera el till andra sidan Östersjön.

Så för att sammanfatta

  • Svenska folket måste förstå att stora utbyggnader alltid i slutändan betalas av konsumenten själv och därför får man förvänta sig lite högre priser i framtiden samtidigt som man bör undersöka vad man kan göra själv för att minska sin förbrukning.
  • Politiken kan inte bygga egna kraftverk utan de måste skapa stabilitet så att marknaden löser det. Prio att få upp ett nytt verk i Skåne för stabilitetens skull.
  • Tyskland måste få ordning på sitt skit.
  • Dansken skall hold sin keft.
9 gillningar

Jag vet vad han sa och jag svarade ju också. Du måste förstå vilka som äger Karlshamsverket. Det är Juniper som är mycket stora på kärnkraft. Om det skall byggas nya kärnkraft så är det de som kommer göra det och tjäna grova pengar.

Förut så var man väldigt stolta över hur modern och förhållandevis "ren" verket var, men nu passar man på att tokdissa det i varje intervju som görs. Detta är en del av det PR-arbete man gör för att vända opinionen och politiken för kärnkraft.

Det är absolut inget fel i det de gör, mycket imponerande till och med, men man måste vara lite källkritisk.

2 gillningar

Här får jag faktiskt ge @pao rätt. I denna tråden är allt killgissande så det är underförstått :slight_smile:

1 gillning