Politisk debatt (2021–2022)

Tom Alandh :heart:

1 gillning

Ja - så bra!

Hälsade på internetkompisar i Ronneby 1999. Riktigt udda typer som jag inte har kontakt med i dag och som jag knappt minns namnen på.

En obesvarad ungdomskärlek kom från Ronneby. Vi gick i samma klass på Högskolan under ett år innan hon insåg att det var fel för henne och hoppade av.

Då var jag lätt nöjd med att hon droppade killen hon träffat här (gillade honom aldrig, jag kände honom sedan tidigare) och att han tog det hårt… :slight_smile:

Från SVT Blekinge

Hon understryker att Karlshamnsverket ger mycket små avtryck på klimat och miljö.

Dels i och med att anläggningen körs så sällan, men även på grund av att den är utrustad med modern miljöteknik såsom rökgas- och svavelrening.

– Uniper har investerat en halv miljard kronor i utrustning som renar rökgaserna. Det innebär att 90 procent av partiklarna och 90 procent av kväveoxiderna som bildas vid förbränning av olja tas bort, säger hon.

Hon berättar att det vid block 3 i kraftverket dessutom finns en avsvavlingsanläggning som tar bort mer än 99 procent av det svavel som finns i bränslet.

– Svavlet återvinns genom att det bildar gips tillsammans med kalk. Gipset blir sedan byggnadsmaterial, säger hon och fortsätter:

– Vid block 2 eldas ett bränsle som har mycket lågt svavelinnehåll. Alla nu gällande och kommande miljökrav uppfylls med bred marginal.”

Överdriften av hur illa det är att köra Karlshamnsverket är Junipers bästa PR-trick!

2 gillningar

Eller hur, för makthavarna slår sig ju inte alls för bröstet när det gäller hur mycket vi håller nere förbrukningen av fossila bränslen och hur mycket vi gör för att påverka miljön positivt. Jag menar, när det har gått så långt att vi beskattar plastpåsar, då är minsann förbrukningen av olja o detta verket en mastodont-issue.

Jämför med hur mycket utsläpp det kommer från ett kärnkraftverk. Case closed.

Trodde ni högermän gillade att bränna olja - i alla fall i sina egna stora bilar. Ni brukar ju dessutom hävda att det är det absolut mest miljövänliga.

Varför lablar du mig som en ”högerman”? Du tog själv illa vid dig vid ett tidigare tillfälle när jag påstod att du huserade på vänsterflanken? Leva som man lär?

För övrigt har jag sagt om, och om, och om igen att det absolut mest miljövänliga är kärnkraft.

1 gillning

Jag är miljöpartist varken mer eller mindre, du är högerpopulist. Det behöver vi ju inte sticka under stolen med. Jag tog inte illa upp när du sa att jag är på vänsterflanken utan helt enkelt informerade om att så inte var fallet.

Du har ingen aning om miljöpåverkan av kärnkraft, du saknar all kunskap i frågan, du har bara läst på Flashback.

Kärnkraft har en enorm mijöpåverkan vid brytning, vid byggandet av själva kärnkraften och mijöpåverkan av en ev katastrof går inte att överblicka. Sedan är naturligtvis slutförvaringen en miljöhistoria i sig.

Med det sagt är jag, som jag sagt tusen gånger nu, inte emot kärnkraft. Men det är bara en ingrediens i en hel buffé av energilösningar. Om än en väldigt viktig ingrediens.

2 gillningar

I och med att ni prepubetala kärnkraftförespråkare upptar all min tid så går det inte ens att prata om lösningar.

Är det någon här som faktiskt är intresserad av min syn på lösning?

1 gillning

En lång nördig energitråd. https://twitter.com/SvRu/status/1481693291649380355?s=20

Jorden är platt och månfärden har aldrig skett.

Riktigt intressant, tack för det!

Det handlar fortfarande inte var elen kommer ifrån utan att våra skarphjärnor till politiker stänger planerbar energi i en landsända och har ingen plan för att ersätta den. När sedan detta inträffar och man måste bränna olja för att kompensera då är det priset för omställningen :slightly_smiling_face:

Heja Sverige

Gärna, ge din syn på lösning :slightly_smiling_face:

Men sluta med det där uttjatade politikerföraktet. Bla bla bla, “alla är dumma”. Sitta där bakom tangentbordet och har en promille av den fakta och vad man behöver ta hänsyn till i olika sammanhang ja då är det väldigt enkelt att kalla folk som bestämmer idioter.

Du fattar väl att det inte var någon som stängde Barsebäck för att det var var lite lattjo? Att man inte hade sakkunskap vad som kunde hända, men man vägde ju alla parametrar allting mot varandra och landade i att man var tvungen.

4 gillningar

Vidare är Barsebäck stängt och så även Ringhals 1 & 2. Just de kommer inte starta igen så hela den diskussionen är ju överspelad. Herregud, gå i ett 12-stegsprogram om ni sörjer det så mycket.

3 gillningar

Jaa..:+1::smiley:

Yep