Stora elbilstråden (2020–2022)

De hybrider jag hade löste det på olika sätt. Båda gav bra värme. Volvon hade en bränslevärmare som ruffade igång om det var kallt och passagen vet jag inte vilken teknik som användes men varmt var det. Tror det var en värmeväxlare.

Jag har inget problem med värmen generellt i min EV6. Det som inte funkar är förvärmningen av kupén.

1 gillning

Jag kollar på elbil och fastnade på det med långresorna kommer bli så jobbiga. Åker några gånger per år mellan Göteborg och Västjämtland. Förut oftast med bil och med dieselbilen idag så behöver jag inte tanka på vägen utan kan stanna där jag känner för det.
Men insåg att det blir så få gånger som den resan blir med bil att då får resan ta lite längre tid. Har börjat ta tåget mer och mer. Sitter hellre på det i 12 timmar istället för i en bil i 12 timmar. Får mer gjort då man kan jobba, titta på film. Sova om man tar nattåget.

5 gillningar

Är det dåligt med laddinfratruktur i sverige?. Om några veckor ska jag med kompisgäng åka till åre. Tänkte ta bilen.

Kan vara bättre.

Har inte bättre koll än vad jag har sett i ABRP. I Åre såg jag att man har satt upp stolpar på parkeringarna till ett par av de stora liftarna när jag var där i julas.

Känslan är nog att det är de sista 10-20 milen rent generellt som kunde vara bättre. Det är orter där det normalt sett är lite trafik utom några få helger per år.

1 gillning

Jag tittade i ABRP för att åka hemifrån till Åre.
Det blir några stop. Fördelen att det är bättre för miljön än att flyga till Arlanda och sedan hyra bil. Och billigare.

Det blir ett äventyr.

5 gillningar

Tror du sätter huvudet på spiken. Har bara kört elbil några dagar och bara snabbladdat ett par gånger. Men för de flesta som kan ladda hemma över natten kommer sällan besöka snabbladdare. De kommer besöka snabbladdare är när alla andra också tänkte göra det.

Svårt att byggaut med massor av snabbladdare när det bara är full beläggning 3-4ggr om året.
Tesla har 18st supercharger hundra meter från kontoret. väldigt få gånger man ser mer än 1-2 bilar där.Tittade ut på den parkeringen nu och det står 9 bilar där. 2st Tesla.

1 gillning

Har Tesla öppnat upp för andra bilmärken på sina Super Chargers där du är alltså?

Vissa ställen i holland har öppnat men inte denna.
De som står där är diesel bilar och är dumma i huvudet och kan inte läsa.

6 gillningar

Haha :laughing:

Dom kör ett test i Holland med att öppna vissa av sina laddplatser.

Ja, hade hoppats att det spridit sig till fler länder och städer. Är lite ivrig på att få det hit, men som jag minns det är Norge näst på tur och jag gissar på att denna typ av utrullning kommer ta tid…

Jag vill minnas jag läste NÅGONSTANS att de hade lite tekniska issues också. Med att laddarna slutade efter 10-15minuter. Så fick man starta om.

Okej. Ligger ju förhoppningsvis i Teslas intresse att få igång detta så snart de kan, ganska bra omsättning de kan jobba upp om laddarna är tillgängliga för oss andra också.

med tanke på hur få som använder tex ionity så har jag svårt att se det egentliga intresset på detta… men har haft fel någongång förut…

Jag tror att vi inte är allt för många månader ifrån totalt kaos på laddstationerna. När jag laddar nu är ca 50% av bilarna (högst ovetenskalpigt) ID3 eller ID4, dessa fanns inte på marknaden för bara ett år sedan. Volkswagen börjar få bra snurr på försäljningen. Utöver det som börjar jag se Ioniq och en hel del Polestar. Nästan 40% av antalet sålda bilar i december var rena elbilar så det pumpas ut bra med elbilar just nu och kommer förmodligen öka ytterligare i år.

#stora_killgissningstråden :stuck_out_tongue_winking_eye:

1 gillning

Skulle säga att det är en väldigt bra gissning. När folk i sommar skall ut på vägarna kommer det bli en del kaos längs dom stora vägarna och populära semstermål.