Ladda bilbatteri

Det beror ju på vilken CTEK laddare man har, de vanliga konsumentladdarna brukar vara upp till 5A.

Enligt CTEK så laddar de så här.

STEG 1 DESULPHATION
Upptäcker om batteriet är sulfaterat. Avsulfatering med pulser tar bort sulfater från anslutningsplattorna
på batteriet och återställer batteriets kapacitet.
STEG 2 SOFT START
Testar om batteriet kan laddas. Det här steget förhindrar att ett defekt batteri laddas.
STEG 3 BULK
Laddar med maximal ström tills batteriet har nått 80% av sin kapacitet.
STEG 4 ABSORPTION
Laddning med avtagande ström tills batteriet nått 100% av sin kapacitet.
STEG 5 ANALYSE
Testar om batteriet kan bibehålla spänningen. Batterier som självurladdas kan behöva bytas
ut.
STEG 6 RECOND
Välj Recond-programmet för att lägga till Recond-läget till laddningsprocessen. Under
rekonditioneringen ökas spänningen för att skapa kontrollerad gasbildning i batteriet. Under
gasningen rörs batterisyran om och batteriets energi återställs.
STEG 7 FLOAT
Upprätthåller batteriets spänning på maximal nivå genom att tillföra en konstant spänning.
STEG 8 PULSE
Upprätthåller batteriets kapacitet till 95–100%. Laddaren övervakar batteriets spänning
och avger en puls när batteriet behöver laddas.

3 gillningar

Jag har nu sett till att lägga laddaren i bilen så att det blir enkelt att ladda då och då. Jag har SAABen i garaget så Volvon står alltid ute och ska man öppna garagedörrarna blir projektet helt plötsligt gigantiskt…:sunglasses::laughing:

1 gillning

Jag har en CTEK CT5 Time to go(not talk…:wink:(internskämt om var jag stötte på Jocke första gången även om han såklart inte hade en susning om mig…:grin:)).

2 gillningar

Intressant info om laddning här:

2 gillningar

4 gillningar

riktigt intressant läsning👍

Ett inlägg har sammanfogats med ett befintligt ämne: Stora elbilstråden

(denna tråd var för ladda det vanligt 12v bil batteri… Inget om elbilar.)

Har aldrig påstått att jag förstår mig på bilar. :flushed:

… That is obvious.

Sparkar liv i denna.
Vår Kia Ceed Phev varnar ibland i appen för att spänningen på 12v batteriet är lågt.
Är det för att man kör många korta sträckor så att batteriet sällan kan ladda upp sig (som det gör under en längre körning?)

Förmodligen är det när bilen står i längre perioder som det är värre. Fick det problemet första månaden med Lynken, den stod i garaget nästan två veckor och då blev det batteritorsk. Har inte varit något problem sen dess, nu är jag ute o åker med bilen minst en gång i veckan men kör sällan längre sträckor men det funkar bra ändå.

1 gillning

Bara att köpa en CTEK underhållsladdare och ladda på lite ibland.

1 gillning

Prylar, prylar, mera prylar :sweat_smile:
12V borde laddas när hybridbatteriet laddas kan man tycka.

2 gillningar

Japp men bara att starta bilen kräver några mils körning för att uppnå full laddning igen. En batteriladdare bör ju finnas i varje hem. :rofl:

1 gillning

Om man mot förmodan kör med kupévärmare är det ju alltid ett gyllene tillfälle att komplettera med en underhållsladdare också, även om Defas tidigare var lite kostsam :joy:

1 gillning

Jag tror jag blir tokig. I våras köpte jaet nytt batteri till SAABen. Inte kört mycket med den och för ett par veckor sedan körde jag in den i garaget. Då startade den utan problem. Igår skulle jag ladda batteriet och det verkar stendött. Min Ctekladdare indikerar att den inte är kopplad till ett batteri. Jag har testat att sätta - direkt på minuspolen utan resultat.

Kan batteriet ha dragits ur och helt dött på två veckor? Ett nytt batteri som alltså utan minsta tvekan startade bilen för två veckor sedan vi har haft två nätter med minusgrader. En natt där det gick ned till -0,3 och var under noll ett par timmar och en natt när det gick ned till -1,6 och var under noll tre, fyra timmar. Bilen stor i ett kallgarage men några timmar under noll brukar inte räcka för att få temperaturen att sjunka under noll i garaget.

När jag tog bort båda kablarna och satte direkt på polerna så började det ladda. Det ska man ju inte göra, men hur illa är det? @RolexJocke och ni andra.

I bilen ska man ju sätta - kabeln i plåten/jord, men när man underhållsladdar sätter man väl på polerna?

Det är ingen fara att göra så för batteriet. Anledningen till att man inte ska göra så är att det blir gnistbildning och har man laddat t e x ett syrafyllt batteri så blir det gasbildning som kan antända batteriet vid gnistbildning. Moderna batterier är ju inte syrafyllda och har inga påfyllningslock. Men man ska ändå undvika gnistbildning i den mån man kan. Laddar med laddare gör man alltid på polerna, den är när man tar startkablar från en annan bil t e x som man jordar kabeln i bilens chassie.

1 gillning

Tack! Då får den stå där och ladda ett tag. Något är det ju som drar lite ström eftersom den laddar ur då och då. Men det tar vi ett annat år, en annan dag..:grin: