Stora elbilstråden (2020–2022)

Inga problem med värmen i vår Kia men bensinmotorn måste gå för att värma bilen. Ska man köra korta sträckor på vintern (någon mil eller två) går bensinmotorn för att värma kupén.
VAG-gruppen har värmepump, dessutom kan deras laddhybrider värma/kyla kupén innan du ska köra iväg (om den står på laddning). Det kan inte Kia :frowning:

Jag fick min Volvo C40 igår. Jag är så kär i den! <3. Jag har jour hela helgen och fick en utryckning i morse ca 40mil bort. Jag övervägde länge innan jag åkte om jag skulle ta min gamla bil eftersom jag inte lärt mig detta med laddning ännu. Men tänkte det är lika bra att dra plåstret på engång.

Startade med 90% laddning. Navigatorn sa att jag måste ladda på vägen dit och föreslog några stop. Eftersom företaget jag jobbar på har sammarbete med FastNed så valde jag den laddstationen. Kommer dit piper kortet, laddar och 13minuter senare säger bilen att jag kan fortsätta åka. Kommer till site väl inom de 4timmar SLA vi har.

Var är strulet med elbilar man läserom?

12 gillningar

Jag utgår från DenHaag. Det närmsta Datacentret jag jobbar på är ca 4mil bort och det som är längstbort är nästan ca 70mil. Vi åker runt till dessa helatiden och sover 3-4nätter i veckan på hotel. Ska bli riktigt intressant detta liv med elbil :slight_smile:

Att man inte kan ladda bilen med enbart ett kontokort skulle jag säga. Vet inte hur många appar och nfc taggar vi har till våran här hemma. Sist tänkte jag testa en ny station i Värnamo då den vi brukar ladda på var upptagen. Parkerade och satte i sladden, sen fick jag registrera mig på deras hemsida för att kunna logga in i appen. Efter jag skapade kontot säger sista sidan på registreringen att jag kommer att få ett mejl med inloggningsuppgifter inom ett par dagar… :weary:
Och visst kom det ett Mail fyra dagar senare att jag nu kunde använda deras laddare.

Ja det låter inte optimalt. Jag fick chargepoint kort av Volvo och så har jag ett FastNed kort.
Det finns så många laddare när jag tittar på deras websida så svårt att se fler behövs?
Hotellets parkering jag bor på nu pep jag mig chargepoint kort, och den började ladda. Ser i appen att bilen har 90% laddning så blir en bra början på dagen i morgon

Tänker bara att det borde vara lika enkelt att betala en laddning som det är när man betalar när man tankar.

1 gillning

håller med dig. Hoppas detta bara är en period som försvinner när fler kör elbil.

1 gillning

De hybrider jag hade löste det på olika sätt. Båda gav bra värme. Volvon hade en bränslevärmare som ruffade igång om det var kallt och passagen vet jag inte vilken teknik som användes men varmt var det. Tror det var en värmeväxlare.

Jag har inget problem med värmen generellt i min EV6. Det som inte funkar är förvärmningen av kupén.

1 gillning

Jag kollar på elbil och fastnade på det med långresorna kommer bli så jobbiga. Åker några gånger per år mellan Göteborg och Västjämtland. Förut oftast med bil och med dieselbilen idag så behöver jag inte tanka på vägen utan kan stanna där jag känner för det.
Men insåg att det blir så få gånger som den resan blir med bil att då får resan ta lite längre tid. Har börjat ta tåget mer och mer. Sitter hellre på det i 12 timmar istället för i en bil i 12 timmar. Får mer gjort då man kan jobba, titta på film. Sova om man tar nattåget.

5 gillningar

Är det dåligt med laddinfratruktur i sverige?. Om några veckor ska jag med kompisgäng åka till åre. Tänkte ta bilen.

Kan vara bättre.

Har inte bättre koll än vad jag har sett i ABRP. I Åre såg jag att man har satt upp stolpar på parkeringarna till ett par av de stora liftarna när jag var där i julas.

Känslan är nog att det är de sista 10-20 milen rent generellt som kunde vara bättre. Det är orter där det normalt sett är lite trafik utom några få helger per år.

1 gillning

Jag tittade i ABRP för att åka hemifrån till Åre.
Det blir några stop. Fördelen att det är bättre för miljön än att flyga till Arlanda och sedan hyra bil. Och billigare.

Det blir ett äventyr.

5 gillningar

Tror du sätter huvudet på spiken. Har bara kört elbil några dagar och bara snabbladdat ett par gånger. Men för de flesta som kan ladda hemma över natten kommer sällan besöka snabbladdare. De kommer besöka snabbladdare är när alla andra också tänkte göra det.

Svårt att byggaut med massor av snabbladdare när det bara är full beläggning 3-4ggr om året.
Tesla har 18st supercharger hundra meter från kontoret. väldigt få gånger man ser mer än 1-2 bilar där.Tittade ut på den parkeringen nu och det står 9 bilar där. 2st Tesla.

1 gillning

Har Tesla öppnat upp för andra bilmärken på sina Super Chargers där du är alltså?

Vissa ställen i holland har öppnat men inte denna.
De som står där är diesel bilar och är dumma i huvudet och kan inte läsa.

6 gillningar

Haha :laughing: