Spotify lanserar Spotify HiFi

Det lär vara Apple Lossless som används och då är det AirPods Max, Pro och allt som kör Apple AirPlay 2 som gäller.

1 gillning

Då funkar det på B&O med :heart_eyes_cat:

Spotify har så vitt jag vet aldrig gått med vinst, de har haft investeringsrundor för att ta in pengar:
Spotify gör miljardförlust – vd:n: ”Vi är ganska nöjda” (expressen.se)

Men ägaren lever lite som en Romersk kejsare, ska sponsra Barcelona. Eventuell köpa Arsenal fotbollslaget samt huvudlösa affärer:
Daniel Ek köper halvö i Djursholm för en halv miljard (di.se)

Rent affärsmässigt känns det rätt skakigt. Om en av investerarna tröttnar och vill ha tillbaka sina pengar kan det gå illa. Ivar Kreuger 2.0 ungefär.
Blir intressant att följa om de kan rida ut det här.

2 gillningar

Man gick med vinst ifjol: Spotify går inte med förlust: Vänder till vinst för första gången någonsin | Mobil

2 gillningar

Där ser man. Men undrar om de ändå inte är lite illa ute nu. Med tanke på lågkonjukturen, högre mat, bränslepriser och så vidare så drar nog folk in på nöjen först, typ Netflix och Spotify.
Drabbar i och för sig Tidal också. Apple Music är nog inte lika känsligt. Apple har så många andra ben att stå på.

Det där är ju hela det kapitalistiska systemets stora problem just nu. Eller ett av dem i alla fall. Man säljer tillväxt, men inte avkastning. Prata om pyramidspel.

Det som är extra speciellt är att de som sitter i toppen på pyramiden blir ofantligt förmögna.

Dividends don’t lie :ok_hand:

2 gillningar

Ja jag tänkte att de (Spotify) kanske inte riktigt har ekonomin för att sponsra Barcelona i 4 år. Eller köpa Arsenal. De säger alla som har ägt fotbollslag i den nivån. Ett säkert sätt att förlora pengar på ungefär.

Det är för miljardärer som har råd med det som en hobby, men ger aldrig vinst.
Jag hoppas det går bra för Spotify ändå för de anställdas skull.

1 gillning

Alltid alla rätt :wink:

Testade från denna sajt:

https://www.npr.org/sections/therecord/2015/06/02/411473508/how-well-can-you-hear-audio-quality?t=1661365722178

Jag hör dock inte så stor skillnad måste jag säga. Jag lägger dock all min musik i FLAC nuförtiden. Annars är jag inte så noga med ljud. Låter det bra så låter det bra! Låter det illa så låter det illa!

Jag gillar dock inte remastering av originaljud på album/låt eller vad jag lyssnar på.

1 gillning

Ge mig Atmos i stället.

1 gillning

Från sajten:
image

Många blev besvikna när Spotify höll låda för ett tag sedan då de inte nämnde något om det nya abonnemanget som ska ge användarna högre kvalité på alla låtar som spelas upp men nu har en chef på Spotify sagt sitt om saken.

Det var över två sedan som Spotify annonserade att de kommer släppa ett abonnemang där användaren kan betala lite mer och då få tillgång till musik i högre kvalité än vad som erbjuds idag. Strax efter det så berättade Apple att de kommer göra detsamma men skillnaden är att de inte kommer att ta mer betalt för det utan alla som prenumererar på Apple Music får den högre kvalitén utan att priset ändras. Efter detta blev det väldigt tyst från Spotify men nu har Gustav Söderström på Spotify i en intervju med The Verge berättat att det kommer att komma, men när är fortfarande väldigt oklart.

I intervjun säger Söderström att de har visat upp Spotify HiFi men industrin som vi är i ändrades “av en rad olika anledningar”. Vad han menar utan att säga det gissar vi är att Apple satte käppar i hjulet för deras lansering när de inte tog extra betalt. Så går du och väntar på Spotify HiFi så ser det ut som att du får vänta ett tag till – men det kommer att komma. Tror vi.

Via The Verge

1 gillning

Krävs väl skaplig bandbredd för det med. Så kanske går hand i hand sen?

Bra att de sagt ”det kommer snart” i typ 3 år nu! :joy:

Max hälften av vad lossless / Hi-Fi behöver.

1 gillning

Hur stor tror ni markanden för en sån prenumeration är? Jag tror det är ganska få som lyssnar på ett sätt där det spelar speciellt stor roll, och dom få som gör det förlitar sig knappast på streaming-tjänster.

2 gillningar

Känns ju som att det är en väldigt liten marknad. Det borde ju snarare vara något de adderar till sitt premiumabonnemang för att vara "up to date" behålla kunder. Men man får väl se om de trollat med ljudet på något överraskande sätt.

1 gillning

Frågan är hur länge de klarar av att konkurrera mot bolag som gör stora vinster.

1 gillning