Spec på ny hårdvara

Jag skulle ha valt PC. 8 GB RAM börjar bli snålt även för macOS 2023.

Aj aj aj då. Det lät ju tråkigt. Skulle vara så himla skönt att få köra Apple rakt igenom.

Tänker jag fel om jag som reservplan resonerar som så att om vi för in Mac i vår miljö och jag väljer en Air. Då kan jag använda min MacBook Pro väldigt smidigt i jobbet om Air med 8 GB RAM blir för tight?

Jag är desperat nu om någon undrar. Som om någon lagt fram ett paket inför ett barn men inte riktigt sagt att man får öppna det... Paketet kan alltså förvinna...

2 gillningar

Tillåter din arbetsplats privata datorer är något du nog bör undersöka?

Mac. Alltid Mac.

Inte egentligen då den interna SSD'n är så snabb att man inte märker memory swap förrän vid tyngre job.

Såg upplösningen på PC-datorerna nu och den skulle jag inte stå ut med. Pest eller kolera. Välj Mac.

1 gillning

@xms67 Du får lobba för BYOD och köra din privata Mac.

Jag håller inte med @Zop faktiskt utan vågar påstå att du kommer klara dig utmärkt på 8GB RAM. Alla våra cirka 600 användare på bolaget kör antingen MBP eller MBA och 99% har inte mer än 8GB RAM och samtliga jobbar flitigt i hela Office-paketet helt utan några problem.

Det skulle vara om det är väldigt tunga ekonomiprogram men med tanke på de programmen jag sett som vår ekonomiavdelning använder så tror jag inte så är fallet. Så jag säger kör Air!

2 gillningar

Tänkte ju på att @xms67 ska spela Civilization när han börjar bli uttråkad på eftermiddagsmötet. :wink:

Tror jag knappast! Jag kör 8 GB M1 på mac baserat på Office-programmen och Google-sviten och upplever inga som helst problem. Använder även Photoshop, InDesign och Illustrator mellan varven. T.o.m. att rendera film med flera GB i Premiere funkar, men då börjar det bli behov av mer kraft.

Har även en jobb-PC med ung. de specar du visar. Finns inget den gör bättre eller snabbare. Retar ihjäl mig på touch-paden som gör mig hälften så snabb.

1 gillning

Jag jobbar verkligen inte med några tunga grejor. Jag skriver i Word, klistrar in en graf ibland. Kollar excel och tillverkar/kollar igenom PowerPoint. Minst 60 procent tillbringas i Outlook och Teams.

Otrolig taggad på att få allt i Apples ekosystem och dessutom få det enklare att lämna Air på jobbet och använda min Pro hemma. Det kan jag ju redan idag, men det blir lite störigt att Outlok och OneDrive ser lite olika ut. Jag får inte in ett riktigt flyt. Om jag jobbar heltid i Apple blir muskelfiber mer inställt på ett system.

2 gillningar

Då är det inget snack om saken - kör MBA!

2 gillningar

Jag har visserligen 16GB RAM men en MBA M1 som jobbdator sedan ett drygt år tillbaka och jag har aldrig varit så imponerad av hårdvaran med någon dator jag haft. Kör Office, Creative Cloud och oftast minst två browsers med åtminstone 25 tabbar öppna och datorn känns aldrig, aldrig trött och dessutom får jag lätt ut 15 timmars batteritid.

1 gillning

Dyraren PCn alla dagar i veckan faktiskt.
Att ni inte ens har 2 olika mac datorer är dåligt. Bas modellen ni har fungerar till 80% av användarna, men resten då? Dålig upphandlig skulle jag säga.

Tyst i den här tråden nu. Hur går tankarna @xms67?

Det är stort sorg här. Återkommer senare med förklaring. No :apple:

Vi har bökat lite fram och tillbaka då jag inte var nöjd med skärmen på laptoppen. Så vi enades om dessa två istället.

Mac bara för de som verkligen tror att de behöver det. Resten får inte välja. Jag kan väl hävda att jag behöver en Mac och då får det vara så.
Men då jag tror att man som chef ska föregå med gott exempel så inrättar jag mig i ledet(mitt eget) och tar det alla andra tar. En laptopp..:sob:

2 gillningar

Om tre år kan du hävda att du offrat dig tillräckligt och ta en Mac då i stället.

Nu när vallen verkar bruten för att ha blandad maskinpark kommer det nog vara mindre ståhej om tre år också. Hos oss är det risker med närstödet som blir knepigt när vi blandar. Ena kollegan kanske inte lika enkelt kan hjälpa den andre om de sitter med olika hårdvaror. Väldigt mycket support sker ju faktiskt mellan kollegor. Vi jobbar ganska medvetet med att få upp lägstanivån i digital kompetens och jag vill inte ha störningar i det genom att för många väljer Mac.

3 gillningar

Du har inget behov av att uttrycka dig på finska då? :joy: