Spec på ny hårdvara

Vi ska byta ut våra 13" laptops på jobbet i vinter. Upphandling ska påbörjas inom kort med att ta fram en kravspecifikation. Våra behov är ganska basic. De allra flesta är analytiker, utredare eller kommunikatörer. En absolut merpart av arbetet sker i MS 365. Det finns några specialprogram som dagens hårdvara klarar.

Vi är ganska mobila, vi jobbar på kontoret, hemma, ute på andra arbetsplatser och Europa, inkl. Sverige(:grin:) är vår huvudsakliga arena. Så vi reser en del.
Vi prioriterar bra arbetsmiljö i alla sammanhang och i det här sammanhanget kan det kanske betyda bra tangentbord, bra skärm och bra driftsäkerhet(allmänt bra kvalitet). Kombinationen vikt/bra batteritid skulle nog de flesta säga bör infogas här. En fråga som dykt upp redan är att några i fikarummet sagt att 14" vore smutt medan andra då uttryckt rädsla för att de blir för stora. Men det är 13-14" vi tänker oss.

Idag har vi HP Elitebook 1030 x360 g7 med följande specifikation:

Processor Intel(R) Core(TM) i7-10710U CPU @ 1.10GHz 1.61 GHz
Installerat RAM-minne 16,0 GB
Systemtyp 64-bitars operativsystem, x64-baserad processor
Penna och pekskärm Stöd för penna och touch med 10 tryckpunkter

Grafikkortet är


Leasingen på våra datorer går ut i januari -24 och även om komponentbristen verkar släppa allt mer så vill vi påbörja upphandlingen snart för att veta att vi har datorer på plats i januari/februari.

Så vad tycker ni vi ska tänka på för att ha bra datorer i tre år med start från 2024? Vad gäller pris behöver vi inte gå på det billigaste sortimentet. Bra prylar, särskilt utifrån en bra arbetsmiljö är prioriterat. Sedan vill vi inte betala onödigt mycket såklart.

Utifrån ett hållbarhetsperspektiv skulle man kanske kunna tänka sig att behålla dessa datorer ytterligare ett ett år, men vet inte hur finansieringen kan lösas och dessutom är vi rädda för att fler och fler datorer kommer gå sönder. Vi tycker nu, efter lite mer än 2 år att vi börjar få in en del trasiga maskiner där styrplattan verkar vara de svaga länken. I övrigt ett fåtal spridda fel.

Som en extra finess skulle jag vilja att våra nästa datorer har USB-C(med laddning(men det kanske alltid ingår i USB-C portar?)) på båda sidor. Är det fortfarande lite ovanligt?

Ps. Jag kommer senare lägga upp en liknande tråd om de externa skärmar vi har på kontoret. Men där kommer jag börja med att fråga om vi ens behöver byta.

Alla hos oss har denna och alla är nöjda:
https://www.microsoft.com/en-us/d/surface-laptop-5/8xn49v61s1bn?activetab=pivot:overviewtab

Den har inte dubbelsidig USB-C laddning.

1 gillning

Vi kör HP Elitebook, byter generation varje år.
Man har sin dator i fyra år innan den byts.
Satsa på minst 16GB ram i alla fall skulle jag säga.

2 gillningar

Är det aktuellt att ha Apple som ett alternativ här?
Diverse IT-avdelningar kan ju vara anti sådant.

IBM sparade in massa supporttid genom att byta från PC till Apple

Vi hade HP på mitt första jobb mellan 2012-2016, skulle aldrig ta i det med tång.
Mina kolleger på nuvarande arbetsplats kör dell och de verkar funka bra.
https://www.dustin.se/product/5011293318/latitude-7430?tab=specification

1 gillning

Den informationen är nästan 10 år gammal nu.

2 gillningar

Absolut, den är från 2016. Så PCs har ju blivit bättre.
Mina kolleger klagar på dessa ständiga windows-updates som kommer.
Jag är nöjd med att jag får köra mac på jobbet.

3 gillningar

Man ska undvika senaste Dell XPS i så fall. Det verkar vara en del barnsjukdomar med den modellen. Latitude fungerar bättre men vem vill bära runt på en sådan?

Utrulningen av uppdateringar hanteras från ett UEM verktyg. Så då är det dåligt styrt av deras organisation.

2 gillningar

Det som är smidigt med Dell är deras Pro Support. De kommer ut och reparerar datorn på plats. Fungerar även när man jobbar hemifrån.

1 gillning

Kan behövas för Dell går alltid sönder.

Ja, det borde ingå en reparatör som hänger bakom axeln på en hela dagarna.

Finns det någon möjlighet att vi kan få ha med ett finger i den upphandlingen? Kan ta med vår IT avdelning. :slight_smile:

Jag har handlat upp både HP och Fujitsu senaste 2 avtalen. HP är då Z Book Fury vilket är overkill för det du är ute efter. Fujitsu är nog en Lifebook. Men båda märken har funkat klanderfritt och gällande HP så fick jag prova på deras på platsen garanti vilket funkade bra det med. Det enda som är lite märkligt är att dockan på min HP har ju USB C och får alternera mellan båda portarna någon gång i månaden på Z Book för att båda skärmar och laddning skall funka samtidigt :slightly_smiling_face:

Jag är inne på min andra 5560 (hade först en som konsultdator, har idag en 7760, fick sedan en från min kund) och tycker dessa är trevliga och gedigna, kanske overkill?
Om jag hade jobbat som ni hade jag kört Mac, men problemet är väl att IT-folk gärna kör PC och Android :joy:

Inom Pc-världen är det mycket ovanligt med laddning av datorer över USB-C på båda sidorna. Jag kan inte komma på att jag sett det på någon.

I övrigt vill jag lyfta upp Samsungs Galaxy-datorer som riktigt fina. Metall i stället för plasthöljen.

1 gillning

Har det på min Dell XPS 13 Plus 9320 på jobbet.

Dell 5560 har det;

https://www.dell.com/support/manuals/sv-se/precision-15-5560-laptop/prec5560_ss/set-up-your-precision-5560?guid=guid-3cb6813b-2df5-4d2d-91c0-a74b60f1cc45&lang=en-us

1 gillning

Kan slå ett slag för Lenovo X1 Carbon, har kört den i snart ett år. Utan problem. Har en Gen 10.

Den åker ner och upp ur ryggsäcken varje dag, med på resa (i jobbet) ca en gång i månaden.

Upplever den så robust så att jag inte använder någon form av case.

1 gillning

Snyggt!

Inga problem med laddare då?
Min frus Lenovo äter laddare :joy:

Jag saknar inte Lenovo, haft det hos några tidigare arbetsgivare. De hade ju mycket problem med sina dockor också vill jag minnas, men det är några år sedan.

1 gillning