Spec på ny hårdvara

Macen är ju ändå slut. :joy:

1 gillning

En del på jobbet verkar tro att jag pratar finska, de gör i alla fall inte som jag säger..:sweat_smile:

1 gillning

Det är min hämnd. Jag valde en Mac som inte finns åt de som väljer Mac..:joy:

1 gillning

OT. Kollade på Dieselsmugglarna på SVT Play där mycket hände i Finland. Det var svensk text när finnarna pratade och finsk när svenskarna pratade. Förbannat störigt.

1 gillning

Haha, reflekterade också över detta :sweat_smile:

Hänvisa till IBM
This is fully in line with experiences shared in 2015, when Previn said just 5 percent of IBM’s Mac users needed to call the help desk; In contrast, an astonishing 40 percent of PC staff request tech support help. At IBM last year just 25 staff supported 30,000 Macs.

1 gillning

Jag blir inte överraskad. Det jag tror många som säger liknande saker missar är dock det jag skrev ovan. Nackdelen när man blandar plattformar är att supporten från kollegor försvåras. Väldigt mycket support ges ju av den som är närmast. Skiljer sig då OS så försvåras det.

4 gillningar

Jag som sitter som solitär mac-användare på vårt kontor ger mycket support till kollegerna med PC :stuck_out_tongue:
Fördelen med mac är att det är relativt lätt att googla sig fram till lösningar på problem.

Då är nog leading by example (som du nämner ovan) och därav välja PC en tyngre aspekt skulle jag säga.

När jag var på en konsultjätte fick vi fotfolket bara välja PC. Medan konsultcheferna och deras chefer fick välja mac. :saluting_face:
Sände inte så bra vibbar haha

3 gillningar

Jag är den enda på IT med Mac. I övrigt är det runt 30 % (en siffra som ökar) Mac.

3 gillningar

Var den enda som hade Mac på mitt förra jobb med, iofs så hade jag både Mac och Pc.

2 gillningar

Inspirerad av denna tråd har jag skickat ett förbättringsförslag till IT-avdelningen om att vi måste sluta att enbart köra hårtorkar från HP och börja tillhandahålla Mac för den som så önskar. Eftersom vi är en stor koncern med gemensam IT jobbar jag förmodligen i hård motvind, men man kan ju försöka i alla fall. :slight_smile:

4 gillningar

Sjukt att HP inte fått ordning på sina fläktar. Var samma sak 2012-2016 när vi hade sånt mög

1 gillning

Lånar denna tråden (hoppas att det är okej). Min far behöver ny dator.
Jag spanar runt lite och vad säger expertisen om dessa. Han skriver mycket och använder typ Office365 med Onedrive och enklare bildbehandling samt naturligtvis surf och media. Hans önskemål var 1TB SSD

https://www.netonnet.se/art/dator-surfplatta/laptop/laptop-14-16-tum/acer-aspire-3-15-nx-ksjed-003/1031132.8908/?gad_source=1&gclid=CjwKCAiAxreqBhAxEiwAfGfndERpV_9O1KBs3fIJd_eqPGOp2firn7W8hGZ1AiDYSuuCYrRi8_KzphoCTkMQAvD_BwE

https://www.inet.se/produkt/x202050/asus-vivobook-15x-oled-d1505-ryzen-7-16gb-1tb

Verkligen. Trodde det var något fel på min första HP. Men tre HP senare har jag förstått att det är en del av varumärket. Otroligt att HP är så vanligt bland företag och myndigheter.

1 gillning

Hade valt Asus över Acer.
Har ingen bra erfarenhet av Acer, det kan såklart ha ändrats.

Men Asus är ett säkert val.

2 gillningar

En chromebook? Billig och pengarna han spar kan han lägga på en större onedrive istället för en stor SSD i själva datorn.

1 gillning

Tack för tips. Han har sänkt kravet till 512GB så nu är det mycket mer att välja på :blush: