Spec på ny hårdvara

Hehe, kan det vara frun och inte Lenovon?

Det berömda Error40 kanske :rofl::rofl::heart::heart:

Har originalladdaren på jobbet och denna:
Linocell Premium GaN USB-C laddare med PD 65 W - USB-C laddare | Kjell.com i väskan :slight_smile:

Än så länge inga laddproblem.

Det tror jag inte, verkar vara dålig kvalitet på laddkablarna, USB-c. Hennes MacBook-Air-laddare håller fint :wink:

1 gillning

Du har haft otur isåfall, eller haft en tillverkare med mindre bra kvalitet. :grinning:

Aldrig haft en USB-C-laddare eller port ge upp.

Eller min frus jobb som kör just Lenovo :wink:

Jag hade dock inga problem när jag körde Lenovo, men då var det traditionella laddare med rund kontakt. Några kollegor fick sedan dockorna med dubbla USB-c-kontakter och dessa verkade vara mindre lyckad…

Det finns ju säkerligen problem hos alla märken, på förra företaget bytte vi till HP, jag hann aldrig få någon men en kollega hade stora problem där med.
En nuvarande kollega bytte nyss ut sin Dell till en nyare, den fick skickas tillbaka direkt pga något fel. En annan har problem med sporadiska BSOD på sin sen en år tillbaka.

Tack för olika tips och tankar. Först till @bjorsi -> Nej, inget Apple lär det bli. Inte så mycket för it-avdelningen som för att 99% av medarbetarna inte är vana vid det.
Sedan till @Curiosity -> vi har inte bestämt hur vi kommer upphandla, men det är inte omöjligt att vi/jag kan bjuda in er att vara med. Vi kan höras om det när det börjar bli dags. Vi brukar erbjuda minst 3 leverantörer att offerera när det handlar om den här nivån på kostnader.

Sedan mer allmänt hade kanske jag tänkt att vi kommer ta fram en spec på prestanda. Typ antingen processor minst x, grafikkort minst y, skärm minst z eller mer funktionsbaserat, typ ska klara programmen z och Y, hög mobilitet och bra skärm.

Jag hade inte tänkt börja med HP eller annan tillverkare. Men de flesta av er ramlar omedelbart in i varumärken/tillverkare. Tänker jag fel och borde vi snarare välja ut en tillverkare/modell och sedan se vad olika leverantörer erbjuder då? Känns lite bakvänt, men det är för att ställa dessa frågor jag startade tråden..:smiley:

1 gillning

@xms67 Det tycker jag, annars så får du bara en massa offerter på plastiga HP-burkar.

1 gillning

Att man ska nita fast ett varumärke/modell redan från start?

Nej varumärke och lägsta prestanda.

Eller så här. I normala fall gör man ju inte den processen. Men jag upplever att du har ett förhöjt intresse av att detta skall bli riktigt bra. Ett intresse som ofta saknas i denna typen av upphandling. Av någon anledning är det lite "fult" att prata kvalitet och allmän användarupplevelse när det kommer till IT-upphandlingar. Men bara en sådan sak som en välfungerande touchpad, skönt tangentbord och en härlig yta på datorn att vila armarna på vid soffjobb ökar ju produktiviteten många gånger.

Så undersök möjligheten att faktiskt känna och klämma på olika tillverkares datorer.

Samsung och Huawei har överlägset bäst kvalitetskänsla, överlägset. Det är de enda två som jag som Mac-användare känner "Ohh, det här kan nog fungera till och med för mig".

Även Microsoft Surface-datorerna är fina skall sägas och vissa high end Dell-maskiner.

3 gillningar

Du fattar, jag är trött på lägstaprisupphandlingar av folk som inte förstår vikten av bra kvalitet. Och kvalitet i bred bemärkelse. På det här jobbet var det det första beslut jag tog att ändra inköpet till de laptop vi har idag. De hade tagit fram en riktigt billig variant. Tex fanns inte USB-C och det var svart plast. Men å andra sidan hade jag ingen tid att göra det riktigt bra.

Men när man bryter mönstret lite och inte bara går på det billigaste måste man ha torrt på fötterna, annars kan styrelse eller revisorer reagera. Och så fort man lämnar lägsta pris måste man kunna argumentera/förklara i sak. Lägsta pris säljer sig själv så att säga.

Det är i sig helt galet. Man kań komma undan med vad som helst bara man tagit det billigaste anbudet. Vägprojekt som är viktiga för hela landet står still i 2 år. Beställaren klarar sig då de hänvisar till att de tog det billigaste anbudet. I en annan tid, på en annan plats skulle man kunna tänka tvärt om. Om man tar det billigaste anbudet och det skiter sig skulle man säga, vad trodde ni skulle hända då ni tog det billigaste anbudet???

6 gillningar

Hur många enheter är det som det gäller per år?

Lenovo X1 carbon brukar vara bra, förutom gen 5 som vi fick en batch av 2017 på Evry.
Bluescreen under teamsmöten med och några skruvar som inte dragits åt under produktion vilket kunde leda till brand :sweat_smile:.
Det sistnämnda åtgärdades dock snabbt då Lenovo skickade ut en stackare som fick sitta och kontrollera dessa skruvar på drygt 100 datorer…

Men som sagt x1 carbon var trevlig

2 gillningar

ca 50.

1 gillning

Nu är vi nära att ta detta i mål. Har inte alls haft den framfart som jag tänkte mig. Kanske var jag för ivrig, men hur som helst ska vi nu sätta spec. Här skulle jag behöva lite inspel från er som kan lite mer än vad jag kan.

Vi vill ha 13" eller 14". De ska ha två USB-C och två USB-A samt HDMI. Tanken är att en beställning ska läggas inom kort så dessa saker funderar jag på:

  • Vad bör vara lägsta spec på processor om de ska hålla i 3 år?

  • Jag skulle gärna vila ha en bättre skärm än idag. Vet inte om det blir väldigt mycket dyrare, men våra nuvarande är ganska hoppas att sitta ute med. Men även om man sitter inne men så att man får för mycket solljus på skärmen är de inget bra. Finns det bättre spelar än de vi har idag som inte gör datorn allt för dyr? Klippte ut specen på skärmen från mitt första inlägg

  • Då vi har begränsad budget funderar jag på hur man ske se på RAM. Vid en första diskussion verkade vår it-leverantör som ska hjälpa oss med inköp av hårdvara mena att det är onödigt dyrt med tanke på att de allra flesta bara jobbar i office. När vi valde de datorer vi har idag var flera med lite tyngre program oroliga, de är inte så många, men det har fungerat förvånansvärt bra. Vi har ett par som har tyngre statistikprogram och sedan några kommunikatörer som jobbar med bild och videoredigering.

Såna här köpte jag in kring hundra stycken av på gamla jobbet. Tycker generellt att Lenovo håller ruggigt bra kvalitet och har okej spec för att vara businessmodell. 16gb ram kanske är lite klent om de ska hålla i tre år, men att kasta in en extra ram sticka kostar å andra sidan ingen förmögenhet.
https://www.lenovo.com/se/sv/p/laptops/thinkpad/thinkpadx1/thinkpad-x1-carbon-gen-11-(14-inch-intel)/21hm005nmx

1 gillning

Nu är det nära. Om ni kollar på de här, bör jag välja en MackBook Air tycker ni? Det är alltså jobbdator vi pratar om och vi har förhandlat fram bra priser på dessa modeller.

Eller finns det något som talar för att en användare som jag bör gå för PC-modellerna? Jag använder officepaketet + lite ekonomiadministrativa system.

Finns det Mac-versioner av ekonomiprogrammen? Lite trist att de inte kör M2 Air istället men hade valt Apple alla dagar i veckan ändå :sweat_smile:

Vad innebär grundinstallation för en Mac? Har ni vissa program och inställningar som installeras på IT-avdelningen?

Ja, alla de programmen ska fungera. Sägs det. Hade gärna tagit M2 men det blev ett klart dyrare pris.

Det är Office och Teams och sådant. Tror det är något om fjärrstyrning också så att support fungerar.

1 gillning

Minns en upphandling, för en 10 år sedan, då de som skulle leverera datorerna även la på en kostnad för att installera Mac OS, trots att det redan var installerat. Dom kunde inte förklara varför de skulle ta en sådan avgift. Antingen så försökte de få lite mer tb eller så var de helt okunniga om Mac.
De fick inte leverera.

Tillbaka till grundfrågan, skulle du gå på Mac eller PC här?