Smart dörrlås – Yale Doorman eller annat?

Nej, på insidan har man ett vanligt låsvred. Knappsatsen sitter på utsidan.

Nej. Bara ställa in om det skall låsas automatiskt eller inte.

Vi har haft våra i 3 år och är jättenöjda. Har det kopplat till Sector Alarm så när vi låser dörren kopplas larmet på och när vi låser upp avaktiveras larmet.
Så skönt att slippa nyckel. Speciellt för barn som ibland tappar eller glömmer nyckeln.
Vi har också uppskattat att se när dottern kommit hem från skolan genom notis varje gång någon larmar av.

1 gillning

Hur fungerar det när ni låser och någon är hemma?

Skall kanske förtydliga. När siste person går hemifrån knappar hen in koden på låset och det larmas på. När någon sedan kommer hem och låser upp avaktiveras larmet.
Om det var det du undrade?

Ja, jag kan köpa att kod är bättre än tagg samt nyckel men fortfarande är det en interaktion som man kan bygga bort.

Nej, det stämmer inte. Det finns både “auto unlock” samt “auto lock” på August.

Så annars står det öppet? Jag antar att det inte larmas på om man låser från insidan också för natten? :grin:

Auto unlock/lock kräver fortfarande att man har en registrerad enhet för att fungera vilket gör att den bara funkar för familjemedlemmar och inte för att släppa in hantverkare.
Så man måste ha en app antar jag för att få till det även om man inte aktivt använder den för att låsa upp.

Nej. Låset går i lås från utsidan men larmet aktiveras inte. Man kan välja om man vill att lået skall låsas automatiskt eller inte när du stänger dörren.

Du för helt enkelt komma förbi på en kopp kaffe så skall jag visa dig allt jag kan om Yale. :joy:

Nu skrev du iofs att man “måste använda appen om man vill låsa upp utan nyckel”.

Hur som helst så vill jag att låset ska vara så smidigt som möjligt för mig och familjen och hur pass smidigt det blir för hantverkare är totalt nedprioriterat. Oavsett så kommer det inte vara värre för hantverkare än med vanlig nyckel.

Vi har det ordnat så att vi låser från insidan med vredet som en vanligt lås. Låser från utsidan gör man med knappen stjärna. Vill man dessutom larma på håller man in stjärna någon sekund och sedan den sexsiffriga koden. Låsa upp utifrån sköts med koden. Eller med appen om man får oväntat besök och ber dem sätta på en Gevalia…:smiley:. Hantverkare och tillfälliga besökare får en egen kod som är giltig en specifik tid i systemet.

Dags att stoppa in Verisure-modulen känner jag :slight_smile:

3 gillningar

PETER!

Utfyllnad…

Så mycket prylar… Så lite tid…

Kör du Yale utan modul?! :open_mouth::open_mouth::open_mouth:

Man undrar ju!:grimacing:

Att släppa in hantverkare är ju inte för att underlätta för dem utanför mig.
Får hoppas att Yales nya modul kommer med autoupplåsning eller liknande för då blir låset ännu bättre :slight_smile:

Hehe i dagsläget ja :slight_smile:

Exakt. Den stora vinsten är ju för oss. Jösses vad skönt att ge en hantverkare en kod och de kan komma och gå utan att man själv behöver närvara. Dessutom får man notis och logg på in och ut.