Smart dörrlås – Yale Doorman eller annat?

Det förstår jag, det var tydligt.

Det jag menar är att jag lägger inte massa tusenlappar på ett lås som påstås vara smart (men enligt mig inte är så smart) bara för att underlätta för hantverkare och därmed även mig. Att vi har hantverkare hemma är sällsynt och definitivt inget som skulle göra det befogat för mig att plöja ner tusenlappar på ett lås för att göra deras entré smidigare för dem och mig.

Prio för mig är att det ska vara smart och smidigt för mig i vardagen, är det inte det så får det vara.

Funkar August på våra svenska lås? Isf kanske man skulle ta hem ett…

Det tror jag men samtidigt tror jag inte det fungerar på alla, vi har väl en uppsjö. Det har nog dock beskrivit ganska väl vilka det fungerar på. Posta gärna här vad du hittar :slight_smile:

Asså man blir trött , idag kom den börja
Montera , allt verkar funka , sen när allt e klart så vägrar den ”låsa” själva låskolven som ska fällas ut bara snurrar och studsar in igen …:sleeping:, har såklart pratat med supporten skickas en ny i morgon , kommer väl på mån-tis … den som väntar på nå gott …

De är väldigt känsliga folk tolerans mellan låskolv och låshål(?). Har du kollat att det inte diggar någon mm?

Ja vår fungerar nästan alltid på utsidans knapp men med vredet på insidan måste vi trycks in med lite kraft så det ligger perfekt för att låsas.

Nja den kommer inte ut alls i något läge , den e lixom fast … inte helt ovanligt sa supporten …:man_shrugging:t2: bild

Funderar att skaffa mig en Yale Dorman L3. Det är till min lokal som det är flera som har tillgång men måste ändå veta vem/samt när personen går in och ut.
Då ska det ingå en app utan att behöva koppla sig till något säkerhetsbolag.
Då ska man mata koderna in på de viset ( enligt filmen) antar jag. Är det någon som ha använt den? Är det inte väl invecklat? Yale Doorman L3 – Magnus visar integration med app - YouTube

Har ett L3, det är lätt att lägga till nya användare och välja kod till dessa i appen.

Går även att skapa användare och koder som bara är giltiga vissa tider.

Är det Yale access appen? så det är inte så komplicerat som i filmen?
Nu hittade jag Peter Esse:s demo…verkar som man ska förberedda en stor kanna med kaffe innan installation… :smiley: Anslut Yale Doorman L3 till din mobiltelefon - YouTube

Orkade inte se filmen, men det är inte svårt i alla fall.

Installationen är en annan femma. Gjorde det själv och upptäckte mitt i installationen att låset var defekt. Yales support var totalt genomusel, men Kjell räddade mig med ett snabbt byte. Instruktionerna för att koppla låset till Connect var också lite bristfälliga, men när man väl listat ut hur man skulle göra har allt fungerat bra.

1 gillning

Jag har ett äldre Yale och att lägga till och ta bort användare fungerar bra. I webbgränssnittet till och med mycket bra. Använder det gör hantverkare och gäster och nu senast när en granne skulle komma och plocka äpplen.

Vilken äldre Yale app är det? kan du se vilka tider användarna går in och ut?

Jag kom på att jag styr låset via Verisure. Så det är kanske inte relevant, sorry.

Går det att använda telefonen som tagg? Den har ju NFC.

Jag svarar mig själv efter att ha skaffat ett lås: nja, fick den att para sig med min telefon en gång men känns mer som tur än en fungerande funktion. Har inte lyckats låsa upp dörren mha NFC i telefonen.

Annan fråga: Home Assistant meddelar mig att jag bara har 8% batteri kvar i låset. Jag förväntar mig att Yale-appen varnar mig, men har inte fått någon notis eller info i appen om batterinivå. Ni som kört längre, hur och när varnar den för lågt batteri?

Klarar Yale Doorman -30?

Ser sämre ut med det tyvärr.

1 gillning

Enligt dom själv är det dessa temperaturer den skall klara.

Temperaturintervall: Insida 0 till +50 grader och utsida -25 till +70 grader.

1 gillning

Idag när frun skulle gå till jobbet så kände hon hur hela låset hade lossnat i undersidan.
Kändes först som det hade gått sönder när hon skickade bild på det.
Men när jag kom hem och tittade på det var det som tur bara skruvarna som hade gängat ur.
Vilket känns lite konstigt men efter alla öppningar/ständningar av låset som vi haft i många år vibrerat och till slut släppt.
Kollade då även det andra låset och det var också på väg att släppa.
Så ett tips är att skruva åt dom två skruvarna lite då och då för att förhindra att det händer igen.
Vi har version 2 av låset så vet inte om det även gäller det senaste.


7 gillningar