Smart dörrlås – Yale Doorman eller annat?

Länge varit lite tveksamt inställd till smarta lås, framförallt pga säkerhet. Är det något som inte får krångla är det ju låset i hemmet. Blir dock mer och mer sugen på det nu...

Vad är era erfarenheter av framförallt Yale Doorman? Är det så magiskt smidigt och framförallt säkert som många säger? Någon som vet vad installationskostnaden landar på ungefär?

Sälj in det till mig och hjälp mig med vad jag sa tänka på! :smiley:

Jag installerade det hos mina föräldrar när det gamla låset där hade gjort sitt. Fungerar väldigt bra och är smidigt att använda. Föräldrarna som är närmare 80 gillar det skarpt och föredrar det över ett nyckellås. De gillar även att de kan dubbelkolla i en app om de kom ihåg att låsa dörren.
Enkelt att installera så har du inte tummen mitt i handen så fixar du det enkelt själv.

Nackdelen är väl att man måste byta batterier men den säger till långt i förväg. Har du så att dörren låser automatiskt så räcker batterierna i knappt ett år. Låser du upp dörren på morgonen och låser den på kvällen så räcker de drygt 1,5 år.

1 gillning

Jag installerade Doorman i somras. Mycket nöjd, betydligt smidigare än nycklar. Det finns flera saker som är smidiga:

  • skönt slippa ta med sig nyckel
  • bra med tillfälliga koder till hantverkar och vänner på besök
  • bra med schemalagd kod för städfirman
  • bra med påminnelse om dörr ej låst
  • bra med notiser så man ser när barnen kommer/lämnar
  • bra att Verisures larm är integrerat så man sätter på/stänger av när man låser/öppnar dörren.

Men den late är ju aldrig nöjd, så jag önskar fingeravtrycksavläsare eller ännu hellre Face-ID.

Vad gäller installation så kunde jag som har tummen mitt i handen kunnat installera det själv med vissa utmaningar. Nu hade jag hjälp vilket säkert mer än halverade tiden. Men, det skulle ha gått på egen hand.

1 gillning

Jag håller med föregående talare om fördelarna med Yale Doorman.

Bytte ytterdörr för ett drygt år sedan och monterade då själv låset i denna. Jag tog hjälp av Yales instruktioner på Youtube och då var det väldigt lätt (tog ung. en timme när man är nybörjare).

Låset har fungerat perfekt hela tiden. Till skillnad mot Homekit, Google, Trådfri, etc som då och då har driftsproblem är jag glad att Yale Doorman alltid fungerar stabilt. Fick varning om att byta batterier efter ett knappt år.

Har låset integrerat med Verisure. Det görs med en liten dosa som köps till och trycks in i låset. Motsvarande dosa för Homekit är väl på väg ut på marknaden, men då kan man inte även ha Verisure-dosan. (Dosan finns även för andra larmbolag.)

Tack för er feedback, låter som ni är väldigt nöjda!

Kan man styra låset “remote” när man inte är hemma som standard eller behövs smart-dosan då? Vill unna se låst/olåst samt eventuellt öppna åt en hantverkare när jag inte är hemma.

Tämligen övertygad om att “dosa” (en s.k. smartmodul) då behövs.

https://www.yale.se/sv/yale/yalese/yale-doorman/styr-ditt-las-med-en-app/

Jag kör norska IdLock.
Väldigt nöjd.
Har inte riktigt fått det att lira med HomeKit än. Men ska ge mig i kasst med det om två veckor när tiden är mer

Ser riktigt snyggt ut, gillar också att det går att integrera med Z-Wave och inte är låst till en egen standard. Har dock ett vagt minne att du vid något tillfälle klättrat in genom en balkong för att komma in i din lägenhet, men det kanske var handhavandefel? :wink:

Det stämmer men det var Lockitron - ett motordrivet vred på insidan av dörren

Jag vet faktiskt inte det. Jag styr allt sådant via Verisureappen/webben.

Jag har två Yale Doorman. Installerade dom själv. Inga större problem om du är lite händig. Finns en bra YouTube video som tar dig steg för steg.
Funkar riktigt bra och kvalitén likaså.
Jag kopplade senare upp dom med vårat larm från Sector Alarm.
Yale är ju på väg att släppa en egen lösning för HomeKit så då kanske Sector ryker.
När det gäller lås så vill man ju ha ett som är beprövat och godkänt av försäkringsbolagen.

1 gillning

Skönt att man kan få dit det själv. Kollat klippet och det var ju väldigt pedagogiskt :slight_smile:

Om man inte har appen, görs inställningarna direkt i låset då? Jag tänker på pinkoder mm?

Kan man ställa in så att en familjemedlem måste ha kod+tagg medan övriga familjemedlemmar endast har kod, vet du det?

Yes. Det görs på låset.
Osäker på om man kan köra olika för olika användare.
Vi kör bara med 6-siffrig kod.

Kollade precis i min Sector app. Det verkar funka att köra olika.

Kanon, tack. Tolkar det som att man inte får med appen om man inte kör låset uppkopplat men då lär det väl gå att ställa in samma sak direkt i låset (tagg eller inte tagg).

Verisure har en lösning som inte kräver att du har larm från dom.
När jag köpte mina lås för ca. 3 år sedan fanns det två olika paket. Ett med bara låset och ett med lås och Verisure.
Vet ej hur det ser ut nu på marknaden. Har sett att det sälj en del Verisure grejer på Blocket och Tradera.

1 gillning

Kan tycka att det känns lite enkelt (osäkert) med bara en kod. Kod + tagg skulle kännas bättre.

Under en promenad såg jag en familj som kom hem. Ett av barnen knappade in koden som jag lätt hade kunnat se från andra sidan gatan, om jag nu tittat lite mer noggrant. Barnet i detta fall var så kort att låset inte skymdes.

Det är klart att det går att se om man verkligen vill.
Vi bor på en återvändsgata med lite trafik och dottern har blivit tillsagd att inte visa kompisar.
Det är ju en avvägning som man får göra själv.
Att slippa nyckel/bricka är för väldigt skönt och det är klart man döljer koden om man vet att någon är i närheten.

Själv lämnade jag precis ut en kod till budfirman så de kan hämta grejer när jag inte är hemma i morgon.

Tänker att det är lite som att lämna en nyckel eller liknande. Bara att byta kod efteråt.

Enklare att slå in en ruta på baksidan om man vill något osunt.

Dock är väl det här med försäkringar om någon använt en kod för att komma in. När det kommer till barnen så har sonen även en tagg men han föredrar kod. Sonens mamma har glömt bort sin kod sedan länge och använder bara tagg.

1 gillning

Har norska IDLock stöd för HomeKit?