Skicka tillbaka paket genom att inte hämta ut

Vet att jag läste en artikel för något år sedan(kan vara 2 år) där de skrev att om man inte hämtar ut sitt paket så skickas det tillbaka.

Det har hänt när man själv missat att hämta ut men hur ”säker” är den här metoden? Är det risk för att man får en dyrare fraktkostnad?

Bakgrunden är ett stort tungt paket som ska skickas tillbaka. Vore smutt att slippa skicka hustrun till utlämningsstället och hämta ut, öppna, försluta och tejpa ihop och sätta på retursedel.

Man kan bli debiterad 2 x frakten om man har otur. Eller har du kommit överens med avsändaren om att det ska tillbaks?

2 gillningar

Borde stå bland leverans/frakt–villkoren där du beställt. Väldigt vanligt att det står att man blir debiterad för frakten då.

Ring och hör där du beställt saker om det inte står.

1 gillning

Får höra av mig till företaget imorgon.

”om man inte hämtar ut sitt paket så skickas det till baka.”

Det måste finnas sjukt mycket paket i baka. Stackarna.

Skämt åsido så är det mycket dyrare att få ett paket som inte är hämtat i retur än att skapa en returfraktsedel.

3 gillningar

Be dom skriva ut retursedel på plats. Har jag gjort några gånger, finns inget krav på att paketet måste öppnas för att returneras. Så slipper frun kånka fram och tillbaka.

Jag tänkte iofs inte att hon skulle kånka det fram och tillbaka, utan att hon skulle öppna på plats och fixa det. Men idén är ju bra ändå även utan kånkandet. Jag är dock så ovan att skicka tillbaka saker att jag inte riktigt vet hur man gör det du säger. Retur kostar 120 kronor och retursedel finns i paketet. Om man ber dem skriva ut retursedel på plats, hur får man rätt pris? Tänker att det borde vara dyrare än 120 kr om jag "bara" skickar det utan deras retursedel. Eller så ökar inte fraktkostnaden så mycket som jag tror utifrån vikt?

En del paket jag fått via PostNord har haft retursedel med direkt som är åtkomlig via PostNords app. Bara att skanna och skriva ut direkt hos ombudet eller be dem göra det.

Ah, missförstod! Då har ni löst problemet, eller be företaget att maila över returen så kan ni printa och tejpa fast.

Eller kolla om det redan finns i levrentören/ köpställets portal.

Då har svaret kommit från företaget. Istället för de 120 kr som returen skulle kosta tar de ut en avgift på 170 kr om man inte plockar ut paketet och idet då går i retur. Det är det klart värt tycker jag. Särskilt som det gick i retur utan att jag plockade ut det, innan jag fick svaret..:grin:

2 gillningar

Liten uppdatering. Imorse funderade jag på om jag skulle polisanmäla företaget. Paketet gick ju i retur. Efter en vecka hörde jag av mig och då sa de att de inte hade fått något paket tillbaka. Kollade lite med postnord och de kunde se att den hade gått i retur men inte om paketet var uthämtat av företaget. Så efter ytterligare en ca, vecka hörde jag av mig igen och sa vad PostNord hade svarat. Efter ca. en vecka utan svar skickade jag ett surt mejl.

Idag, en vecka efter det sura mejlet funderade jag på att polisanmäla dem och bomba internet med dåliga men korrekta recensioner. När jag öppnar mejlen har jag ett mejl från företaget att produkten är på väg till mig nu.

Samlade kraft för att ta ett välavvägt beslut. Två timmar senare kommer ett nytt mejl som säger att paketet har nu anlänt till dem och återbetalning är inlagt i systemet.

Mejlar och frågar vad de pysslar med och får till svar att det första mejlet var av misstag..:man_shrugging: Så som detta företag fungerar får jag väl pengarna efter bolagsstämman där aktieägarna fått en fet utdelning..:smiling_face_with_sunglasses:

Vilket företag rör det sig om? Kan vara läge att posta dem i denna tråd:

Jag har undvikit att nämna bolaget då det innehåller orden senoior och living Skulle någon mot förmodan googla sig dit så stärker inte inte utbudet mitt varumärke..:smiling_face_with_sunglasses::sweat_smile:

3 gillningar

Det var mer PRO än Pro. :joy:

1 gillning