Safeland + Verisure – frikoppla larmet

Märkligt! Min app funkar precis som vanligt :thinking: och har gjort det sen jag sa upp larmtjänsten.
Frågan är ju om dom kan göra appen värdelös för kunder som köpt larmdelar.
Man väljer ju endast att säga upp själva uppkopplingen till larmcentralen, så larmet bör ju funka som vanligt

Verisure via Safeland är ju egentligen bara att du byter till annan larmcentral
Men till ett mkt lägre pris.
Larmet i sig funkar precis som vanligt

Blev kontaktad av en säljare på Verisure som försökte värva mig tillbaka. Kontrade då med att jag skulle överväga det om han kunde hjälpa mig att få mitt friköpta larm att fungera i appen.

Svaret: "Om man vill använda larmet privat utan uppkoppling så måste man ringa in till kundtjänst för att köpa loss appen, det kostan 1500kr."

Verisure :joy::face_vomiting:

Så de har alltså börjat med att man måste friköpa även deras värdelösa App? Fasen vad störigt, vad FAN ska man då med deras friköpta larm till? Vet i fasen hur vi ska göra om det är så det är. Har inte råd just nu att köpa helt nytt larmsystem för att kunna koppla till Safeland

Av ren princip kommer jag aldrig mer betala en enda krona till Verisure. Sjukt att man kan bete sig så oseriöst i en bransch som verkligen borde bygga på förtroende.

1 gillning

Har varit så länge vad jag hört.

Hittade någon gammal tråd på annat forum, från 2023, där stod 300kr , lite mer rimligt än 1500... Skojarföretag..

Jag var idag inne på Safelands sida då jag börjar bli otroligt trött på Verisures sätt. Då hittade jag detta angående Verisures försök att ta betalt för appen.


Vanliga frågor - Frikoppla ditt Verisure med larmcentral till Safeland

De höjer som bekant varje år. deras faktura är värdelös, ingen spec på vad och vilka tjänster som kostar vad.. ett av störigt problem började när vi fick nya komponenter efter att ha sagt upp avtalet. Då gjorde de fel och råkade lägga både mitt nya pris och avtal ovanpå mitt gamla vilket resulterade att jag betalade nästan det dubbla.
reagerade inte på första höga fakturan, (dessutom har jag dem på autobetalning så det var inget aktivt val att granska och betala). upptäckte detta efter ett tag, och fick såklart prata med än den ena än den andra. Jag fick dessutom lära ekonomiavdelningen att räkna vd jag betalat för mycket. Först erbjöd de kompensation som knappt täckte hälften av det överdebiterade.
Nu så höjdes fakturan sedvanligt i december. Nästa faktura så höjdes den ännu mer med 300 kr per månad på grund av ursprungsfelet med dubbla avtal. De hade tydligen inte lyckats lösa det ordentligt utan lade bara på en rabatt som hade slutdatum nu. :face_with_symbols_over_mouth:

Så jag är såklart ute efter att bli av med detta skojarföretag.
Sen är man lite ont om cash och oklart om man vill köpa ett helt nytt larmsystem. (Vårt nuvarande larm därifrån är inte friköpt än) dröjer till 2027 på de nya delarna.)
Vi ska nog kolla vad det kostar att köpa loss det och jämföra mot att köpa helt nytt paket från Ajax på Safeland . Alternativt hitta egna larmdelar som kanske är billigare.

Såg precis att Eufy hade lite larmsaker. Skulle vara smutt om de är prisvärda och man kunde koppla mot Safeland. Dags att börja undersöka.

1 gillning

Går att deala med dom. Var också less på höjningar. Så ringde och hotade med att säga upp och fick ner det till 220kr/m tillsvidare alltså Ingen tidsbestämd tabbar.
Bad även om att få det skriftligt.

För mig är det värt de pengarna.

Under det är nog svårt att komma, bara att hålla koll så de inte smyghöjer.

1 gillning

Ja, det är det nog. Räknade på vad ett motsvaranden från Ajax skulle kostat tror skulle ta mig över 10 år att att jämna ut sig.

Ska bara klura på hur jag kan få boxen utbytt utan att betala :crazy_face:

Jag har Ajax på jobbet & Securitas hemma. Securitas ligger strax under 300:- i månaden.

1 gillning

Finns det här gratis annars.

Den har vi gjort ett gäng gånger under vår tid hos dem. Dock aldrig under 380. Vi har nog för många komponenter i vårt larm för det.

Äldre larm använder 3G nätet för att ringa upp larmcentralen vid larm och det nätet håller på att släckas ner. Verisure funderar fortfarande mot nätet med lan kabel fast få har man ju tappat GSM redundansen.

Kan nog vara bra att ha en tanke om man man tänker köpa loss ett larm.

3 gillningar

Ja det kommer att bli problem för en del med gamla larm. T e x Volvos On Call system på bilar tillverkade innan 2020 kommer att sluta fungera och jag killgissar att det behöver bytas hårdvara för att få igång det igen då.

1 gillning

Ja, det är nog fler funktioner än vad gemene man tror som påverkas. Larm från hissar, vattenlarm, gps larmet i båten, trygghetslarm, pejlingen för jakthunden och bilar som du skrev.

1 gillning

Kollade just på Securitas hemsida och de skriver så här:

" Behöver du som befintlig kund göra något?

För befintliga kunder som har en centralapparat som kommunicerar via 2G och 3G, så finns det en plan för hur framtidssäkring ska ske. Nedstängningen av 2G- och 3G-nätet är planerat att avslutas under slutet av år 2025, så det kräver ingen akut åtgärd från er sida som kund. Vi på Securitas kommer att kontakta er och erbjuda en lösning för hur övergången till 4G ska kunna ske i god tid innan.

För er som vill läsa mer om nedstängningen av 2G- och 3G-nätet så finns det mer information på Post- och Telestyrelsens webbsida."