Safeland + Verisure – frikoppla larmet

Vi har i dagsläget Verisure som larmoperatör, flyttade till villa för några veckor sedan, tog då över befintlig larminstallation med ett tiotal enheter för 6000 kr per år.

Har kikat lite på Ajax systems (safeland) larm som köpes för en engångskostnad, under den processen så hittade jag denna info :

Som jag förstår det så kan jag behålla Verisures utrustning men larmcentral via Safeland med något form av grannsamverkan för 2000 kr per år.

Räknar inte med att väktare hinner fram i tid, utan det är mera att eventuellt tejpa krossade fönster eller stoppa en läcka.

Något som har testat att detta?

Jag har för mig att jag såg någon i DENNA TRÅD som hade bytt till Safeland.

1 gillning

Coolt!

Vilken generation av Verisure är det, vi har precis monterat ner lite sensorer och annat som jag kan skicka om det är kompatibelt.

@Cherry Vi har gjort exakt detta. Mest för Verisures fula höjningar hela tiden.
Tror vi ligger o betalar 120-130/mån nu istället för 400-500
Inte haft ngn larm-åtgärd ännu, peppar peppar😅
Så lite svårt o ge feedback på hur det funkar.
Övervakningen ville vi ha kvar mestadels pga ev brand.

Safeland har en bra chatt där dom svarar på dom flesta frågor. Står mkt på deras hemsida oxå
:+1:t2:

1 gillning

@Esse, en fråga till mig? Jag kollar i så fall och återkommer. Tack!

@Simon_Nilsson, trevligt. Lutar mer och och mer åt det för oss också. Har ni då med bevakningen? Safeland Connect? Hur är deras app? (Svår fråga, jag vet). Var Verisure svåra att ha att göra med när ni sa upp?

Tänker precis samma sak, för oss är det främst översvämning i källaren när vi inte är hemma som är viktigt för oss. Brand såklart också.

Tack! :ok_hand:

Yes, vi har med bevakning.
Appen är väl helt ok, men inget ja använder.
Man kan se status på andra som man har en gemensam larmgrupp med typ. Inte så insatt… :sweat_smile:
Larmet styr du ändå via verisures app, som vanligt.
Asså, ja, lite omständiga är dom ju. Sanslöst frågvisa om varför etc. Jag sa bara att dom är för dyra, sen pruta dom men ändå inte i närheten av Safeland.

Det är ganska enkelt, man döper om larmet till en unik kod som man får från Safeland.
Sen måste man fylla på med SMS, för det är det som kommunicerar ut infon från larmet till Safeland.
Sedan i deras app kan man ställa hur dom ska agera vid vissa larm.
OBS, Safeland har inte fria utryckningar!
Men dom står för det om det leder till en polisanmälen, vilken han på support sa att det i regel alltid gör om det är inbrott.
Vid riktig brand så äre det väl hemförsäkringen.

Då vi har en gammalt larm där man inte kan se bilder så har jag köpt 2 st Eufy Pan&Tilt som man kan surfa in på om larmet går och man inte är hemma. Och sedan då besluta att dom ska skicka ut väktare tex

1 gillning

Stort tack för info! Hade inte förstått att man lever kvar i Verisure appen.

Fria utryckningar kan jag nog klara mig utan, har och ska också sätta upp lite flera kameror är planen.
Samt så ska det upp några rörelsesensorer som triggar någon form av ljud när de aktiveras. Lite som ensam hemma filmerna style.

Vet du om hur det ser ut med friköpskostnad, vi har ju tagit över alla fårn de tidigare ägarna. Betalar vi fullt pris? (Runt 7000 kr)

För det priset är man nästan upp i ett helt nytt system fårn Safeland.

1 gillning

Jag var ju på väg o skippa Verisure helt, komponenter o allt. Men då detta dök så blev de ändå att vi behöll det, för larmet är det inget fel på.

Har för mig att jag läst att om man haft larmet i mer än 5 år så äger man det.
Tror vi betala 5-6k i början, sen har ja köpt till ngn rökdetektor o vattenlarm.
Så kolla hur länge ni och tidigare ägare haft det.

Edit: Tror vi skaffa larmet 2011

1 gillning

” Ditt Verisure-larm blir billigare att köpa ju längre du haft det efter fem år är det utan kostnad (se Verisures villkor för friköp av larm). Med friköpt larm slipper du den löpande kostnaden. Du kan därför behålla ditt larm och ändå spara tusenlappar varje år genom att gå över till Safeland Connect Plus. Förutom Grannsamverkan kopplas ditt larm även till bemannad larmcentral och väktartjänst . Connect Plus kostar 1490 kr per år, vilket motsvarar ca 125 kr/månad.”

1 gillning

Tack! Ska ringa imorgon. Vi är nya kunder men med äldsta komponenter ( som troligtvis är äldre än fem år).

Min gissning är att vi får betala fullt pris :sweat_smile::joy:

Hoppas inte :blush: :crossed_fingers:t2:

1 gillning

Ringde idag, den 7/6 i år så var larmet suttit installerat i fem år och jag slipper betala något :pray:. Så jag avkastar till juni och hoppar på Safeland då.

Snyggt! :+1:t2:

1 gillning

Dags att kolla upp med Verisure. Har haft mitt sedan maj 2018. Det blir väl 5 år i maj då. Då betalade jag 349kr - nu 657kr. Galen ökning på 5 år. Förhandla eller avsluta - det är frågan?:see_no_evil:

Avsluta!
Annars är tipset att hota om att avsluta, dvs du ringer och säger att du vill bli kopplad till avdelning som hanterar uppsägningar, så kommer de fråga varför och du säger som det är, priset har dubblats. Efter en stund får du prata med någon med större befogenheter som kommer sänka ditt pris rejält.

Tror vi gick från 579 till 339 eller så innan vi sa upp det helt och körde på Ajax istället :slight_smile:

6 gillningar

Både Sector och Verisure har index uppräkning varje år. Så man får ringa då och då och hota med uppsägning. Då sänker de priset.

1 gillning

Ringde idag. Dom sänkte med 200kr. Värt samtalet :see_no_evil:

4 gillningar

Hotade du med uppsäning eller sade du bara att du tycker det är dyrt?

Började med för dyrt - sedan "Hur går avslut till?" Kopplades till 2 olika avdelningar- men gick smidigt.