Safeland + Verisure – frikoppla larmet

Hej,
Har just hittat det här tråd och ringde verisure för att fråga om jag kunde friköpa mitt larm. De sa jag kan men att för att använda appen efteråt måste jag betala en engångsavgift 1500 kr. Frågan till er som har gjort bytet: behöver man verisure appen eller räcker det med safeland appen? Tack!

Märkligt, varför skulle dom ta betalt för appen ?
Den är ju gratis.
Tyvärr, det går inte styra verisures larm via Safelands app

Det verkar vara standardpris hos Verisure för att fortsatt få använda appen.

Shit! Inget jag åkte på. Jag bara sa upp tjänsten, men då hade jag haft larmet länge så det var väl mitt redan.

2 gillningar

Då kanske vi skulle maila dem och höra vad som blivit i ditt fall. :joy::joy:

Kanske för att många byter till Safeland nu och de har upptäckt att de kan tjäna pengar genom att blocka kunder från appen om man inte betalar. Antar att man har ju ingen annat alternativt om man vill försätta använda alla komponenter som man nu äger istället för att kasta och köpa nytt…

En till grej: jag upptäckte att det har varit 6 år sedan min larminstallation innan jag nu hävt avtalet. Jag har betalt full pris för larmet under alla 6 år och ingen informerade mig att efter 5 år jag äger larmet. Efter 5 år de har höjt priset istället för att sänka det. Tycker ni att man kan kräva pengar tillbaka efter år 5? Det är konstig att man betalar kostnad för utrustning och inte bara för tjänsten för att man har inte ringt dem efter år 5…

Frun ringde till Verisure igår, vi hade en månadskostnad på runt 600:- :flushed:
Efter samtalet har vi 329:- :blush:

3 gillningar

Anledningen till att jag sa upp vårat! Hade typ en påminnelse varje år i Januari att kolla av Verisure, och som alltid, en smyghöjning :poop::man_shrugging:t3::unamused:

3 gillningar

Försökte säga upp Verisure i veckan då vi snart haft det i 5 år. Hatar att lägga tid på att dra ett ärende för någon per telefon, så jag skickade ett mejl till kundtjänst. Då fick jag svaret att de inte hanterar uppsägningar och hänvisade mig till deras "kundvårdsavdelning" som bara är anträffbara per telefon under begränsade tider.

Kontrade då med att hänvisa till villkoren där det står "Du kan säga upp avtalet genom att kontakta vår kundtjänst." varpå de svarade att kundvårdsavdelningen skulle höra av sig till mig för att "hjälpa mig". De har fyra dagar senare fortfarande inte hört av sig.

1 gillning

Ogillar sånt där där enda valen är via telefon eller snigelbrev. Gäller självklart endast vid uppsägning. Usch.

1 gillning

Verisure vet inte vad kundvård är, så lite komiskt att de har en avdelning som heter kundvård och som är svåra att få tag i.

1 gillning

Att säga upp en tjänst är oftast väldigt svårt. Om leverantören trilskas så brukar jag ringa säljavdelningen och ursäkta mig att jag nog ringt fel och de kanske kan koppla mig :blush:

Det är ju en klassiker. Ska man fram till supporten så ringen man till teckna abonnemangsavdelningen så får de koppla. :joy::joy:

3 gillningar

Senast jag skulle säga upp så var det 45 minuter telefonkö. Ringer sälj och de svarar direkt. Pratar lite och blir kopplad :blush:

1 gillning

Ni som har Safeland mot Verisure-larm; funkar det bra? Tänker att efter 6-7 år med Verisure-larm och nu en månadskostnad som överstiger 700:- så har även jag tröttnat. Är det bara att köra…?

Funkat fint sen jag bytte för typ 2 år sen ? Kommer inte ihåg :sweat_smile: kan vara mer

Dock inte haft ngt larm så ej blivit uppringt :man_shrugging:t3:
Falsk larm har man ju haft, men då hunnit stänga av ganska omgående

1 gillning

Låter ju toppen. Då ska jag ta tag i denna process och byta…

1 gillning

Låt oss veta hur det gick. Jag ska ringa efter nyår för de har som vanligt smyghöjt avgiften i december som de brukar göra. Jag ska också höra när vårt larm (de nyare delarna) är friköpta. Rätt trött på detta bolag faktiskt betalar mycket för inget. tjänsten borde snarare bli billigare då komponenterna blir äldre och obsoleta och inte kan nytta nyare funktioner.

Tyckte jag läste ett inlägg någonstans att de numera tar en saftig avgift för att man ska kunna använda appen efter man slutat bli kund? Hoppas det inte stämmer. låter för jäkligt i så fall....
Man måste väl ha appen för att kunna larma på och av mm för att kunna använda Safeland?

Sade upp Verisure i somras, efter mycket om och men eftersom de ville att man skulle ringa och säga upp tjänsten trots att det i villkoren står att man ska kontakta kundtjänst. Vilket jag gjorde via e-post.

Uppsägningen löpte ut i höstas och eftersom det är fem år gammalt är det friköpt. Kommer inte lägre åt larmet via appen och alla komponenter är värdelösa.

Eftersom det i appen fanns en schemalagd aktivering av skalskydd gick larmet när jag öppnade dörren en sen kväll. Kunde inte larma av lokalt eller i appen. Var tvungen att ringa Verisure som givetvis inte kunde lösa app-frågan, utan bara larma av och hänvisa till att ringa någon annan funktion på Verisure. Vilket jag inte orkat göra än. Hatar verkligen Verisure och deras usla kundtjänst, där allt bygger på att man måste ringa dem hela tiden.

Ni som har egna larm, vad använder ni för keypad? Jag har inköpt endel Unifi kameror, kör med homey / homekit.