Hemlarm från Verisure

Kul att man lär sig något nytt varje dag :+1:t2:

1 gillning

Månadskostnaden ökar med antalet prylar, som om det vore dyrare för dem att bevaka fler givare.
När jag sa upp deras tjänst erbjöd de under 200 så nog finns det prutmån.

Hade jag köpt larm idag hade jag kollat noga på ett fristående från Ajax istället.

Vi har ställt in kamerorna inne så att de bara fungerar om larmet går, vi kom fram till att det känns obehagligt om någon kan se en när man är hemma, även om det bara är en familjemedlem.
Ställs in i appen, det fiffiga är om någon ändrar det så får alla andra reda på det.
Annars tror jag inte att Verisure skulle dra på sig en skandal till.

Självklart har du en poäng – Man kan välja att betala för att någon annan gör jobbet.

Men jag tänker så här:

  • Ingen väktare är snabbare än att jag själv hinner ringa polis/brandkår.
  • Jag har nummer till flera grannar som kan kolla huset åt mig om jag inte ser något på kamerorna.
  • Jag ogillar månadskostnader. På drygt två år har kostnaden för larmet "betalat sig" om jag jämför med mitt abonnemang som jag hade på Verisure, och jag äger larmet.
  • Ett larm gör att inbrottstjuvar drar sig för att göra intrång, oavsett om det är Verisure, Sector eller egeninstallerat.
  • Om jag ändå vill ha bevakning av bolag är det lätt att koppla till det på Ajax-larmet, det finns nån standard som de använder sig av.

Tryggheten är alltså lika stor med ett larm ägt av Sector som av dig själv, känner jag. Sen tror jag att man skulle avbryta eller vara orolig på sin semester oavsett om man har larmbolag eller eget larm (beroende på vad som hänt förstås).

Men återigen – Det är inget fel att betala någon för en service, t o m ganska vanligt. :slight_smile:

3 gillningar

Tack att du tog tiden att förklara :blush:

För verisure finns ju den här möjligheten med:

1 gillning

Precis! Det är jag på gång med. Men det är en lång process att säga upp sig från Verisure har jag märkt.

Slutar alltid med att jag måste lägga på efter 20-30 min väntade på en handläggare som kan hjälpa mig att avsluta. Då har jag redan pratat med två personer.

Deras process har helt brutit ner mig, haha :joy:

Ja, de vill inte gärna att man lämnar. Jag blev uppringd ett par gånger med specialerbjudanden efter jag sagt upp mitt.

Så vill man ha kvar tjänsten är det ett bra sätt att pressa priset.

Yes, verkligen. Ska bara återhämta mig, så ska jag ta tag i det igen :slight_smile:

Vad kör du nu? Safeland?

Inget alls, det är nästan alltid någon hemma och mina föräldrar bor inom promenadavstånd så de kan kolla om larmet skulle gå.

Hatar bolag som man måste hota om att lämna.
Swedbank funkar likadant

Jag med.
Efter ett par samtal med swedbank sist det var dags och efter jag begärt amorteringsunderlag blev jag uppringd av en som tyckte att jag var så fantastisk kunde att det var klart att de kunde matcha konkurrenterna trots att alla innan sagt att det var omöjligt.

Tyvärr fungerar ju de flesta bolag så nuförtiden.

1 gillning

Hade jag fått inbrott under semestern hade jag åkt hem oavsett vilket larm jag har.
Kan nog inte njuta av semestern med vetskapen om att någon har brutit sig in där.
Hade du fortsatt semestern om du hade haft inbrott?

Beror på var jag varit och hur länge jag tänkte stanna. Är jag i fritidshuset hade nog jag själv kört dit när allt är överstökat. Hade vi hela familjen varit långt borta på semester så troligen inte. Jag har larm med bevakning och nyckelservice just av denna anledningen. Man kan få inbrott trots att man har larm men någon kommer till huset om man inte blir nådd. Inbrottstjuvar kan inte sova över eller hinna förstöra så mycket på den tiden som finns. Bevakningsfirman säkrar huset åt en, det är ju det man betalar för. Det blir ju inte mer skador för att man åker hem då Inbrottstjuvar troligen enbart gör en smash and grabb då de vet att någon kommer snart. Det är som med försäkringar i allmänhet, så länge man känner sig trygg så är det ju bra oavsett nivå :slightly_smiling_face:

Det är inte den praktiska delen jag menar. Den är, som så många andra påpekat, inga problem. Det är att fortsätta semestern med vetskapen om att du har haft inbrott.

Allting beror ju på omständigheterna naturligtvis. Men om huset är säkrat och tjuvar inte levt djävel utan tagit något snabbt, då får man ju se var man är på semester. Men för er som har eget bevakat larm, ni sitter hela familjen på flyget och när ni landar får ni reda på att det varit inbrott, då får man ju rådda en massa själv eller finns det någon backup?

1 gillning

Som jag skrev tidigare så beror det på. Man kan ju se på kamerorna vad som händer/har hänt.
Samtidigt som det är skönt att fortsätta med sin semester så vet jag inte om man kan slappna av. Å andra sidan finns det inget man kan lösa bättre bara för att man kastar sig hem. Jag tror det hade varit exakt samma tankegångar om ett väktarbolag varit inkopplat.

Oavsett så hoppas jag att man slipper genomlida detta kval någon gång. :grimacing:

3 gillningar

Nu prutade säljaren ner sig 6000 på installationskostnaden till 2900 och slänger med ytterligare prylar (som vi egentligen ointresserade).

Sector är fortfarande billigare, the story continues.

5 gillningar

Svarar mig själv. Kunde pruta lite mer på sector så det blev dem till slut

6 gillningar