Så mycket drar vår hemelektronik

Har hört att Antikrundan kommer och kikar på den där diskmaskinen nästa säsong. :wink:

Kan du inte köra den på karbid istället för el? :joy::joy::joy:

1 gillning

Haha, Skulle vara kul att se Knut ta sig an den. :laughing:

1 gillning

Han hade nog klagat på att du tagit bort original stickersen vilket påverkar värdet. :joy::joy:

3 gillningar

Nu har jag förstått hur det fugnera @mrTravolta – pumpen jobbar med en effektivitet om 4,5 gånger. Det betyder att om pumpen genererar 6,5 kW energi så drar den bara cirka 1,5 kW från elnätet.

Ja men det låter ju logiskt, är ju själva vitsen med denna typ av värmeväxlare. Men att den ligger på 11-13 nedan betyder inte trefas då?

Det borde vara 380V när det är 16A säkrat. Det går att säkra 16A på 220V men det är inte vanligt och kräver ett stickuttag som klarar 16A.

Nu har det varit 400/230 V sen 1988 i det svenska elnätet. :nerd_face: :laughing:

1 gillning

Jo men jag började ju meka med eluttag betydligt tidigare än så och när man heter Ove så står man fast vid gamla principer, även om de är fel. :joy::joy::joy:

Men det är väl 50 Hz fortfarande? :joy::joy:

3 gillningar

Jag har själv börjat tänka lite på detta. Följer statistiken här i tråden med spänning :slight_smile:

2 gillningar

Vad sugen jag blev på kalaspuffar nu.

3 gillningar

Haha, inte helt omöjligt att det var dagens frukost. Nam nam.

1 gillning

Välkommet till Bubblan :slight_smile:

1 gillning

Drygt 1 kWh är ju nästan ingenting.

Här kommer första resultatet av mina mätningar :slight_smile:

2 gillningar

Bra genomgång! Jag provade Tibber för några år sedan men kom till samma slutsats som du när jag utvärderade. Kör ”vanligt” rörligt sedan dess och byter elleverantör en gång per år via Elskling. Bor i lägenhet och har inte elbil.

I sommarhuset har vi direktverkande el. På vintern har vi grundvärme på, med termostater inställda på ca 10°. Har svårt att se hur timpris skulle löna sig där, huset värms ju dygnet runt. Möjligtvis om man värmer till en högre temperatur om natten och låter huset ”svalna” under dagen. Men tror det skulle bli svårt att trimma in och kräver dessutom en hel del investeringar i smart uppvärmning.

Beställde en ngenic nu, ska se om det kan löna sig över vintern även fast jag inte kan styra varmvattnet.
Jag tror det, huset är såpass isolerat att om det värms på natten bör det klara sig bra under dagen.

1 gillning

Var fick du tag på den? Tibber har slut på den.

Har inte fått den, men beställde direkt från ngenic.
Beräknad leveranstid 10 veckor tyvärr.

Skall bli spännande att följa!

1 gillning