Så mycket drar vår hemelektronik

Jag har några sådannahär, Aqara Smart Plug - Aqara smarta hem | Kjell.com

1 gillning

Har en ”dum” mätare för att kontrollera vad olika saker drar.

Här är standby-förbrukningen för en golvlampa i vardagsrummet. Den är normalt inte inklopplad.

Tur att man inte betalat för den reaktiva energin. 11,5 VA är rätt uselt med 2.0 W aktiv effekt.

1 gillning

Har ni kört diskmaskinen lite hårdare och med mer disk. Ser ut som att den landar på ungefär 0,6 kWh per körning i eco. Uppdaterar posten.

Eco-läge?


:flushed: :rofl:

Hur mycket kan en frånluftsvärmepump dra som mest? :thinking: Vill sätta en smartplugg men den är specad till 2.5 kW och elpatronen i pumpen maxar på 6.5 kW, det går väl inte ihop?

Nej det kommer inte bli bra. Rätt kraftfull sak du har där – bättre att använda powertags i elskåpet i stället :slight_smile:

Okej. Tänker du liknande någon sån här från Shelly?

Japp!

Super, tack!

Hade gärna mätt i elskåpet...men det är inte så modern om man säger så :man_facepalming:

Aj har du inte jordfelsbrytare?

Inte i lägenheten iaf, vet inte om det finns någon annan stans i någon elcentral

Jordfelsbrytare sitter oftast i huvudelcentralen. Har du ingen där så finns det nog ingen. Men har du ett äldre hus och eldragning så kan det se ut hursomhelst. Många som kan varit där och pillat!

Och målaren hade inte maskeringstape. :joy::joy:

Är en hyresrätt, lägenhet, så inte riktigt mitt ansvar så har inte brytt mig kolla upp de

Tror inte dom som bodde här innan kunde tituilera sig som målare, eller hantverkare för den delen

1 gillning

Så där såg vårt elskåp ut i huset när vi flyttade in. De hade gått loss med lila färg i hela tvättstugan.

Fick en sån fast från annat märke i fredags. Ska provar koppla in den vid tillfälle. :+1:

1 gillning

Jag har två mätare i elskåpet, en för frånluftsvärmepumpen och en för resten. Frånluftsvärmepumpen ligger på runt 30 W just nu när den inte behöver jobba hårt. Mätaren för resten av huset ligger och hoppar runt 300 W när huset går på tomgång. Slog jag på den gamla plasma-TV:n gick förbrukningen upp med ca 350 W, vilket betyder att det kostat ca 3 kr/h att titta på TV nu när elpriset legat uppe på galna 10 kr/kWh (jo, jag har timtaxa). Har en nyare OLED-TV också, den ligger runt 200 W när den är igång.

Fast hmm, ansluts inte de där till vanligt 2,3 kW-uttag?

Nu har jag mätt hur mycket energi min gamla diskmaskin drar per disk. Den har alltså inte det famösa Eco-läget som nya maskiner stoltserar med. :sunglasses:

1,193 kWh (!)


Körs dock bara 2 gånger per vecka. :blush:

5 gillningar