Så mycket drar vår hemelektronik

Har börjat undersöka vad våra hushållsmaskiner och annan elektronik faktiskt drar.

  • Alla kostnader utgår från att priset per kWh är 3 kronor. Ungefär vad vi bör kunna förvänta oss i ett normalläge i södra Sverige inkl nätavgiften.
  • Jag anger all effekt i kW (kilowatt) för att göra skillnaderna tydliga - även när det rör sig om några få watt. På samma sätt anger jag förbrukning i kWh (kilowattimmar).
  • Jag avrundar till närmsta 50-öre.

Vi kan börja med Standby. Från och med 2013 får inte några elektronikprodukter dra mer än 0,0005 kW i standby-läge. Det betyder alltså att en avstängd TV max får förbruka 0,36 kWh under en 30-dagarsperiod. Vi pratar med andra om ett pris på 1 krona per månad

Lampor

  • Våra fönsterlampor som tänds automatiskt när det börjar bli mörkt drar 0,004 kW (8,6 kr per månad om den varit igång dygnet runt. Faktiskt kostnad är 2,5 kr i juli månad 2022)

TV

  • Allt som hör till tevetittandet mäts ihop. Det betyder en Samsung 8K 65-tumstv (Specad att dra 0,3 kW), en soundbar i form av Sonos Beam 2, Sonos Sub samt en Apple TV plus lite annat smått klumpas ihop. Dessa grejer är igång på morgonen, stora delar av kvällen samt rätt mycket på helgerna. Förbrukning ligger på runt 2-3 kWh per dag vilket ger runt 70 kWh per månad. Under standby drar detta kollektivt 0,008 kW. Pris per månad landar på runt 210 kr.

Tvättstugan

  • Tvättmaskin drar olika beroende på vilken grad vi tvättar i och hur mycket tvätt som ligger. Vi kör det mesta på 40 grader samt någon 60. Under juni hade vi en förbrukning på 5,15 kWh vilket ger en kostnad på ca 15.50 kronor. Då använde vi den 12 gånger. Det ger en genomsnittlig förbrukning på 0,4 kWh.
  • Vår torktumlare drar nästan kontant 2 kW när den håller igång. Det gör att den i genomsnitt förbrukar runt 2,6 kWh per körning. Det betyder att den kostar 7,8 kr per gång. Vi använder den en till två gånger i veckan med en total kostnad på runt 50-70 kr per månad.

Köket

  • Diskmaskinen förbrukar runt 0,6 kWh i Eco-läget vilket betyder att den alltså kostar runt 2,5 kr öre att köra. Detta är väl det som överraskat mig mest. Vi kör bara på Eco men det verkar som att de andra programmen drar upp till 1 kWh per körning. Diskmaskinen går ungefär 20 gånger i månaden till en månadskostnad på runt 50 kr.

Datorer

  • Min PC har ett nätaggregat på 0,85 kW. Detta på grund av grafikkortet i form av Nvida GeForce 3080 Ti. Till det har jag två skärmar. När jag sitter och skriver så här drar den ungefär 0,15 kW. När jag drar igång ett riktigt krävande spel drar den ungefär 0,5 kW. I strömsparläge drar allt 0,008 kW.
    Har precis börjat mäta denna så skall fortsätta bevaka men att sitta och spela några timmar verkar resultera i ungefär 1 kWh förbrukning till en kostnad på runt 3 kr per kväll vilket ger 90 kr per månad.

Grejer som jag börjat mäta eller kommer börja mäta

  • Sonens dator med något mindre krävande grafikkort
  • Kombinerad frys och kyl i köket
  • Äldre frys i källaren
  • Mac Studio med skärmar
  • Luftvärmepumpen (både värme och kyla).
  • Förhoppningsvis ugn och spis
17 gillningar

Det är rätt så interessant. Jag har själv börjat tänka lite på detta. Inte för att jag har så mycket prylar i drift hela tiden. Men finns grejer att göra i alla fall. Ta dator till exempel. Den slår jag aldrig av vilket är onödigt. Vad tar det att starta upp en dator? 30 sekunder eller liknande!

Exakt tid:

Startup finished in 9.422s (firmware) + 832ms (loader) + 3.573s (kernel) + 13.210s (userspace) = 27.039s
graphical.target reached after 13.132s in userspace

Så några sekunder.

Massa att göra som man inte tänker på. Följer tråden!

Blev inspirerad av ditt inlägg och kollade vad skärm och dator drar i strömsparläge och det landade på 8 watt (0,008 kW). Det är runt 17 kronor i månaden om vi betalar 3 kr per kWh.

1 gillning

Sånt här gillar statistiknörden i mig, skulle helst vilja att varende pryl rapporterade förbrukning till min Home Assistant :slight_smile:

Lite förvånad över att diskamskin och tvättmaskin drar då lite, väldigt liten vinst att köra på natten. Procentuellt är ju dock vinsten ganska stor om man tittar på en diff mellan Natt/dag på uppåt 10 kr/kWh inkl moms x 30 körningar på en månad.

Funderar på attsätta en plugg på frånluftsvärmepumpen för att kunna mäta förbrukningen och bättre förstå den, är väl där de stora pengarna finns att spara men också de stora utmaningarna kring hur man ska göra för att spara pengar.

3 gillningar

Lars Wilderäng har en liknande sammanställning på sin blogg från i somras. Intressant läsning

Små möjligheter att spara ström genom att snåla – värme, varmvatten och elbil är det som drar i ett modernt hushåll – Cornucopia?

4 gillningar

Det som drar absolut mest hos oss är våra ACn. Runt 85% av vår elräkning är enbart därifrån.

1 gillning

Aouch :slight_smile: Vad ligger elpriset på hos er?

Runt 1,5kr just nu. Brukar ligga på 1500 SEK i månaden för vårt hus.

Billigt med naturgas :slight_smile:

17 spänn i månaden blir en del om året. Har man sedan flera datorer på det. Stänger du av dom helt så är det 8 watt till du sparar. Jag har ett helt rack med Raspberry PIs. 8 stycken i den. Alla dom drar mindre i ström än 1 av mina stationära datorer. Har man sedan lite workload på skiten drar det iväg i ström.

De där 20 kronorna i månaden har jag dessutom flera uppsättningar så visst skall det brytas strömmen här :slight_smile:

1 gillning

Ett tips man kan läsa på nätet är att använda kastrullock när man kokar.
På en gammal spis kan jag förstå att det gör skillnad, men på en induktionshäll?
Jag har försökt hitta siffror på detta men inte lyckats.
Dvs, hur mycket energi drar en induktionshäll när man kokar pasta i 10 minuter utan lock vs koka med lock

Citat Köket

  • Diskmaskinen förbrukar runt 0,15 kWh i Eco-läget vilket betyder att den alltså kostar runt 45 öre att köra. Detta är väl det som överraskat mig mest. Vi kör bara på Eco men det verkar som att de andra programmen drar upp till 1 kWh per körning. Diskmaskinen går varje dag till en månadskostnad på runt 13.5 kr.

Har ni ny diskmaskin? Vår har några år på nacken. Den drar 1,05 kWh i ekoläge medan de andra programmen drar upp till 1,75 kWh.

Den är från september 2017!

1 gillning

Våran är från 2008-ish :stuck_out_tongue:

Haha, skönt ändå att det går framåt.

Min är från 2022 och producerar el. :nerd_face::sunglasses:

5 gillningar

Oj, det va inte dåligt. Min drar ca 0,9 på Eco läge

Vilket år är den i från?

Ingen aning faktisk, satt i lägenheten när vi flyttade hit. Men är säker minst 6 år gammal

Intressant tråd! Ni som mätt er förbrukning. Vad har ni använt för pluggar till det? Ser gärna tips på smarta sådana för att själv kunna mappa upp hur mycket olika saker drar hemma.

Med vänlig hälsning,
Nyfiken nörd