Så mycket drar vår hemelektronik

Jag skaffade 2 smarta kontakter med elmätare från Proshop för ett litet tag sen för 99 kr st.
Roat mig med att mäta lite.
Vår diskmaskin drar 0,98kw per disk Konstiga är att eco läget tar nästan exakt samma som den korta snabba som tar 1,5 h.

Blev förvånad över extra kylen vi har i garaget. Den ligger på cirka 0,35kw per dygn. Trodde den skulle dra mer.
Ska mäta lite annat med som dator, mm.

2 gillningar

kWh, kW är momentaneffekt, d.v.s. vad en apparat drar just nu. :nerd_face:

Mätte min stationära dator under en kväll.
Utan användning så drog den mellan 40 - 50 W. Vid surfande och musikspelande ca 80 W. Vid spelande (Shadow of the Tomb Raider) mellan 270 - 350 W. Vid konvertering av en film från h.264 till h.265 (two pass) i Handbrake ca 200 W.

Under kvällen (18:30 - 21:00) gick det åt 0.35 kWh. :slightly_smiling_face:

3 gillningar

Sorry. Glömde visst skriva h. :man_shrugging:
Det är kWh som jag menade. Kylen drar 55w när den kyler och dyker till mellan 4-0 w när den vilar.

2 gillningar

Här finns en till salu:

Edit, insåg att användaren bara har postat gällande sin ngenic, så det känns kanske inte helt legit..

1 gillning

Hej Peter
Jag köpte en Philips Hue Signe Gradient och upptäckte att den drog ca 9W när den är av, vilket jag tycker är mycket. Tänkte om du mätt upp dina philips lampor ( du har ju en del olika) och kollat vad de drar standby.
Mvh Johnny

Jag kollar!

P.s. Det är golvmodellen jag har.

Svarar mig själv nu.
Energirådgivaren svarar på min fråga om hur effektiv en induktionshäll är. "Koka vatten på induktionshäll är ungefär som en vattenkokare"

SVT - energitips

Glöm bara inte att sätta på locket när du kokar i kastrull. Sonen kom hem med papper från hemkunskapen som visade på stor skillnad i energiförbrukning på med och utan lock. Jag visste nog det någonstans i bakhuvudet, men blev en ögonöppnare.

För gammal spis med plattor är det väldigt skillnad, var detta för induktion?

Det måste ju gälla oavsett eftersom det kortar ner tiden det tar att koka upp vattnet.

1 gillning

Det gäller nog alla spisar även om effekten av locket säkert avtar med effekten av uppvärmningens effektivitet.

Vet inte om du fortfarande letar efter en ngenic, men nu finns den i lager hos tibber.

Edit, det gick undan, nu var den slut igen..

1 gillning

Ändrade planer.
Utgivaren gick sönder för något år sen, det är en enkel termistor som jag köpte och bytte. Fick köpa ett fyrpack och det visade sig vara samma som innegivaren då har kopplat in en där och det fungerar bra. Hittade också att det finns en gömd meny i pumpen så man kan styra varmvatten till vissa tider.

Så avbeställde ngenic nu.
Överväger att beställa husdata istället men ska utvärdera förbrukningen och hur stabil temperaturen är ett tag först.

1 gillning

Gömd meny alltså :slight_smile: Ändå nice!

1 gillning

Blev en husdata :slight_smile:

1 gillning

Tror inte du återkommit om detta, om jag inte missat det i tråden. Nyfiken på om siffrorna från spelande håller sig? Orsaken till frågan är att jag och sonen pratade om just detta igår.

Det varierar ju med hårdvara och spel men 3-500W lär man ligga på med en "normal" speldator i de flesta spelen. Sweclockers har effektmätning med i sina grafikkortstester som inkluderar hela systemet om vill få lite fingervisning om sitt kort.

2 gillningar

Mellan 25-30 kWh per månad verkar det landa på för mig.

Hemmakontoret drar mellan 0,15 och 0,2 kWh på en arbetsdag. Inte så mycket direkt