Radiokontrollerade klocka + tid i taket?

Lite inspirerad av två trådar funderar jag på om jag skulle ta tag i klocka vid sängen. Min första fråga är om dessa radiokontrollerade klockor fortfarande fungerar? Jag har en vid sängen och de senaste åren har den tagit väldigt lång tid på sig att justera sommar/vintertid. Just nu har jag fortfarande sommartid...

Sedan är jag på jakt efter en som lyser rött i taket och där man ser tid och yttertemp(via sensor ute). Lampan mot taket får gärna vara justerbar. Helst automatisk. Nuvarande är perfekt på natten, men sommarmorgnar ser man den oftast inte. Någon som har tips?

Andra trådar:

Jag har en sån från Sony som jag av någon anledning inte använder längre, kanske ska plocka upp den och prova. Har för mig den lyste rött i taket men tyvärr inte på displayen på själva klockan, nog därför jag inte fortsatte använda den.

1 gillning

Radiokontrollerade klockor fungerar fortfarande om du bor söder om Luleå. Signalen sänds från Mainflingen i Tyskland och kan vara lite lurig att få tag på även under Luleå. Så det är inte alla som kommer åt den, jag själv når den inte bakom mina betongväggar på första våningen. Kompisen bor ett par hundra meter bort högst upp och får tag i den med lätthet. Så det kan vara lite lokalt och vart man placerar klockan. Har inte koll på om det finns radiostyrda klockor med yttre antenn som kanske skulle kunna vara en lösning i vissa fall.

2 gillningar

Den har nog strulat sedan vi flyttade, men det har blivit värre de senaste åren. Men då är det trots allt inte fel om klockan är radiokontrollerad. Det går ju att justera manuellt om radiosignalen inte når fram.

1 gillning

Det brukar oftast gå att ställa manuellt och då är det ju inga problem. Jag hade ett Junghans bordsur som inte gick att justera. Så jag fick gå ut med det och stoppa i batteriet och invänta signalen, det var så omständligt att jag gav bort det.

1 gillning

Men det ska vara en klocknörd till att i alla fall försöka…:sweat_smile:

1 gillning

Man får ju inte ge upp hur lätt som helst. :joy:

Har du någon uppfattning om hur ofta signalen sänds? Har själv ett par enkla radiokontrollerade klockor och ibland är de lite sega på att ställa om sommar/vintertid, brukar ordna sig när jag tar bort och sätter dit batteriet.

Jag vet faktiskt inte hur ofta, har kollat runt lite men hittar inget om detta. Det måste vara rätt så ofta för när jag bodde så min klocka fungerade tog det typ max en halvtimme innan den ställde in sig.