Smarta klockan från Lenovo håller koll åt dig

Från sajten:
image

Klockradion fanns förr i tiden bredvid allas sängar men för en alltmer tynande tillvaro nuförtiden. Lenovo Smart Clock Essential kombinerar alarmklocka med en smart högtalare och gör det bra.

Jag tillhör kategorin människor som vill ha en klocka bredvid sängen med tydliga siffror som visar tiden oavsett tid på dygnet. Vaknar jag till mitt i natten så vill jag snabbt se vad klockan är utan att behöva fäkta med armarna för att min Apple Watch ska visa tiden eller fumla efter mobilen och försöka se tiden här. Nix, en hederlig och gärna snyggt designad larmklocka kommer alltid att finnas bredvid min säng. Min första var av märket Ronex och köptes någon gång i slutet på 70-talet och sedan dess har jag bytt med jämna mellanrum. Den jag tyckt riktigt bra om på senare år är Xiaomi AI Smart Alarm Clock som med sin stilrena design passat in bra.

Lenovo Smart Clock Essential

Lenovo Smart Clock Essential är en mindre variant av deras tidigare larmklocka med en inbyggd touch screen. Lillebror har dock ingen pekskärm utan en tydlig display som visar aktuell tid, veckotid, väderlek och temperatur. Du kan ställa in displayen så att den dimmas på nätterna vilket är en fördel. Lenovo har dock utrustat sin mindre larmklocka med en inbyggd röstassistent som stöder Google Assistent, nattlampa och en USB-ingång på baksidan. Den är klädd i grått tyg som påminner en del om det som finns på en Google Home Mini.

Användbarhet och funktionalitet

Du lägger till alarmklockan direkt i appen Google Home så det finns ingen dedikerad app här men det återkommer vi till. I Google Home syns den som en högtalare och du kan där ställa in equalizer och volymnivå, det finns olika nivåer av ljudet, en för högtalaren och en för signalen som väcker dig. När du väl installerat din Lenovo Smart Clock Essential finns det en hel del inställningsmöjligheter att göra så att den passar dig på bästa sätt. Alarm kan ställas in antingen direkt på klockan eller via ett enkelt röstkommando. Du kan ha två olika alarm aktiva och det går även att ställa in om det ska väcka dig alla dagar eller bara vardagar.

Lenovo Smart Clock Essential har fyra fysiska knappar upptill, sänk volym, öka volym, snooza och stäng av larmet. De är diskreta och syns nätt och jämnt mot klockans textilklädda hölje som ger ett trevlig intryck. Baktill finns en inbyggd LED-lampa som fungerar som nattlampa om du vill ha denna aktiv på natten (går att stänga av). Den inbyggda belysningen börjar också lysa lite innan larmet ringer på morgonen för att, antagligen ge dig ett skönare uppvaknande. Denna funktion verkar dock inte gå att stänga av vilket är lite dumt. Det finns även en fysisk knapp baktill så du kan stänga av mikrofonen och bredvid denna finns en USB-ingång som lämpar sig bra om du behöver ladda mobilen under natten.

Lenovo Smart Clock Essential

Det finns en hel del inställningar i appen men jag hade gärna sett att det fanns en dedikerad app som alternativ. Anledningen är enkel och du hade antagligen fått ut mer av klockan via en sådan. För gemene man räcker säkert inställningarna som finns via appen Google Home till men jag är van vid de som finns i Xiaomi Home-appen för min föregångare. I den finns fler möjligheter för att anpassa och välja signaler, stänga av larmet en gång samt en hel del annat.

Appinställningar för Lenovo Smart Clock Essential

Appinställningar för Lenovo Smart Clock Essential

Ett bra exempel här är att du via Google Home inte kan söka efter firmware-uppdateringar till klockan manuellt. Dessa pushas ut automatiskt när servern hos Google tycker det är dags. Här hade jag ett problem i början då den version jag köpt hade en äldre firmware som inte hade stöd för 24-timmars visning. Trots att jag sett att detta var möjligt så hittade jag inget bra sätt att lösa det på. Men, skam den som ger sig och efter en fabriksåterställning så laddas senaste firmware ner till klockan och då dök rätt alternativ upp. Lite svagt att det inte framgår information om detta någonstans, varken hos Google eller hos Lenovo.

Hur fungerar den som en högtalare då? Som smart högtalare med inbyggd Google Assistent så gör den sitt jobb där jag testat, vilket är bredvid sängen. När du ger ett kommando lyser fyra prickar upp på displayens övre del som visar att den lyssnar. Självklart går det att ställa in volymen här så att den passar sovrumsmiljön. Att spela lite “forrest sounds” när du ska sova är avslappnande och vaknar du på morgonen och vill lyssna på lite musik så fixar den detta också. Det ska tilläggas att den inte bör användas som en högtalare för att fylla ett rum med musik, det går men låter därefter.

Tekniska specifikationer Lenovo Smart Clock Essential

  • Processor: Amlogic A113X
  • Bildskärm: 4″ LED
  • Minne: 4 GB RAM, 4 GB flash (eMMC)
  • Ljud: 1,5″ 3 W-högtalare, 2 × array-mikrofon
  • Mått: (H × B × D) 64 × 121 × 83 mm
  • Vikt: 328 g
  • Uppkoppling: 802.11 a/b/g/n/ac 2.4G/5G dual band, Bluetooth® 5.0
  • I/O-knappar: Mikrofonljud på/av + Volym upp/ned + Uppspelning + Alarm
  • Nattlampa: 31 lumen

Sammanfattning

Lenovo Smart Clock Essential tycker jag gör ett bra jobb som en alarmklocka på sängbordet. Tydliga siffror som visar tiden och en del kompletterande information förpackat på ett snyggt sätt gör att den inte behöver skämmas för sig. Den är perfekt för dig som redan är inne på Google Home och vill ha en väckarklocka vid sängen eller varför inte i barnens rum? Prismässigt har jag sett att den skiftar en hel del, på kampanj uppemot halva priset (runt 300 kr) vilket gör att du får mycket för pengarna jämfört med t ex en Google Home Mini. Den har också inbyggd Chromecast som extra bonus vilket faktiskt gör den prisvärd och enkel att rekommendera.

Plus

  • Priset (på kampanj riktigt bra)
  • Storleken
  • Tydlig, funktionell display
  • USB-uttag

Minus

  • Hade mått bra av en egen app
  • Få ringsignaler
  • Vill kunna stänga av uppvaknande-belysningen på morgonen då den inte tillför något för mig

Tack för en bra recension. Men always on på mobilen med stora siffror är guld värt i mina ögon :slightly_smiling_face: