Problem med Defa Power laddbox

Var hittar ni info om lastbalansering i appen?

Har tryckt runt överallt känns det som….

Under "Min laddare" och sedan inställningar.

1 gillning

Skumt… fast den laddar bilen som den ska och det lyser grönt på lastbalanseringen inne i huset bland säkringarna.

Har du en lastbalanserare installerad. Det är ju tillval när man köper laddboxen.

Ja, det ser ut så iallafall….?

1 gillning

Yes! Och den lyser grönt som den skall. Har du kollat i ditt Wi-Fi om lastbalanseraren är uppkopplad.

Se till att band steering är avstängt på era routrar, Asus kör med "ai mesh" som kan ställa till det.

Band Steering?
Jag kör med Unifi och har ett för 2.4 där alla "smarta grejer" ligger på och alla Apple prylar på 5.0. Och mina två AP sitter ungefär 3-4 meter från laddbox och lastbalanseraren.
Dock funderar jag på om plåtdörren som sitter på elskåpet där lastbalanseraren är gör att mottagningen blir sämre. :thinking:

Bandsteering används för att "tvinga" över klienter från 2,4ghz till 5ghz.
Plåt är ingen höjdare, hur många väggar är det mellan lastbalanseraren och AP?
Du kan iofs se signalstyrkan i unifi på lastbalanseraren :slight_smile:.

Det står alltid utmärkt för både laddbox och lastbalanserare när jag är inne och kollar.

Klicka så den visar dBm

Plåtskåpet för lastbalanseraren ställer till det för mig, elektrikern lämnade antennen innanför vilket gjorde att det ibland blinkade rött.
Spikade fast antennen utanför och sen dess har jag haft grönt på dioden i skåpet.

Hatten är inte min. :wink:

Mitt elskåp sitter utomhus på carporten så vågar inte riktigt dra ut den antennen.

Där säger ju den att den ligger på 5.0 också.:man_shrugging:

Men senaste veckan har lastbalanseraren funkat så får hoppas på att den fortsätter så.

-76 dBm är rätt dåligt, den behöver gärna ligga på -70 och lägre.
Prova flytta accesspunkten närmare, eller sätt en AP utomhus :).

1 gillning

Ok. Bra att veta. Är inte så haj på nätverk fast jag kör Unifi. Var en granne som hjälpte mig installera det.
Tack för alla svar. :+1:t3:

Jag har också min balanserare installerad i ett fasadmätarskåp utomhus med plåtlucka. Dämpningen är väldigt hög och jag kan inte flytta någon AP närmare. Just nu fungerar det så för tillfället låter jag det vara.

Jag kanske skulle kunna dra trådat ethernet men det behöver jag en elektriker till i så fall om man kan dra den kabeln i samma för som inkommande fiber som passerar genom fasadmätarskåpet. Vet dock inte om det hjälper med tanke på @Esses kommentar tidigare i tråden.

Att du inte kan se lastbalansering i appen tyder ju på att det inte fungerar eller är rätt installerat. När min lastballansering inte fungerar så syns det genom att det står ”Av”.


Då har jag fått gå in i den menyn och köra om Wifi-inställningarna men har du inte ens den menyn så går ju inte det.

När lastbalanseringen är av så laddar jag med 7-8 kW men när lastbalanseringen fungerar så brukar det bli 10,4 kW.
Kolla när du laddar hur mycket det laddar med

1 gillning

Tack, har en hybrid som laddar max 3,6kw, därför har jag inte tänkt att nått är fel.
Ska kika i routern ikväll, annars kollar jag med Defa. Elektrikern kan ju ha konfigurerat den fel…

Lastbalanseraren finns med i DHCP listen på routern (defa-balancer-35w0421a4) däremot finns det ingen pryl som identifierar sig som laddboxen. Fast laddboxen är online mot wifi i appen så den måste finnas där men utan namn eller ett anonymt.
Synd att man inte kan se IP eller mac adress för laddboxen i appen.
Ringer Defa i veckan, känns som en fel konfiguration nån stans som jag inte har behörighet att ändra själv.