Privatleasing av bil

Alltså har man inte den minsta möjlighet att varken kontrollera eller styra så att elen är “grön”.

Ändå bättre än fossilt.

Den här nya är en bättre version än den gamla då man jämför med två likadana bilar,man måste läsa hela för att förstå helheten…
med “ren” elproduktion vinner elbilen redan vid 10000 mil men jag kommer inte upp till den siffran på 3 år och 3000mil.
Tillkommer att hitta laddstolpar. du som antagligen ligger och drar på motorvägar mellan större städer har ju inga problem…

Jo, ska det, har redan beställt min leasing-bil, hämtar den på torsdag.

kollade lite snabbt hos mig. Mina solceller har genererat 14kWh idag än så länge… Bilen har tagit 10 av de…

1 gillning

10.000mil??!.. 2400mil är senaste man säger.

Hur mycket el-kolkraft har vi i Sverige?

Hänvisa gärna till källa. Oavsett så blir det då bara dom sista 600 milen för mig om det stämmer med 2400 mil.
Kan ju vara så att när min leasing går utom tre år så kanske det blir en hybrid eller ren elbil, men idag kostar det för mycket vid leasing jmfrt med bensin.

Jag hörde det på “bilar med sladd” podden där någon SME pratade om det. @Fabian_Ruben kanske kan berätta mer?.

Men jag orkar inte dividera detta med dig längre!. kul att du köpt ny bil! :), missade nog vilken det blev tillslut?

1 gillning

Som andra påpekat, i Sverige är gas i praktiken 100% biogas. Detta då vi är så bra på att ta hand om matresterna.

Det är en tråkig historia det här med biogas i Sverige.

Volvo satsade, men på grund av reglen om att alla Mackar fick välja mellan att köra Etanol eller gas som det påtvingade alternativa drivmedlet blev det ju Etanol, Saab satsade också på Etanol och det bolaget behövde ju mer stöd än Volvo.

Så Volvo lade ner sin gastillverkning även om den togs upp igen via efterkonvertering inne på fabriksområdet men det där blev aldrig riktigt bra heller. Man fick inte tillgång till bilens system så gasmätaren var en plastig liten sak som var svår att hitta mellan säterna.

Samtidigt var det inget krav på miljödrivmedel för färdtjänsten i de flesta fall så det var betydligt mer logiskt för taxibilsägarna att köpa diesel-volvo.

Och så kom en era till sin ända :frowning:

Tänk en XC40 gas, hade ju varit perfekt!

Var det inte så att staten klanta till det med skatt också så det blev för dyrt med gas? eller är det något jag fått för mig?

Njea det där blev aldrig verklighet.

1 gillning

Då gör vi inte det mer :slight_smile:

Tack, det blev en VW T-Roc med en massa lullull, tänkte gå på Volvon först men med 6mån+ väntetid blev det inte den.

Nu syftade jag givetvis på när man laddar någon annanstans än i sin bostad.

Ah!.. Jag har kört den som hyrbil i höstas. Riktigt skönbil!.
Kul du kunde få den så fort :slight_smile:

Sveriges el består i princip endast av vatten, kärn och vindkraft.

Gilla den när jag provkörde så även dom tre dagar väntetid som är kvar känns långa :slight_smile:

hahaha det förstår jag!. Vilken motor blev det?

Japp, och en liten del bio-bränsle…

Så vi har ingen importerad el som säljs här? Jag frågar för jag har ingen direkt koll själv.