Privatleasing av bil

tänkte hur kraftfull den är?. Manuell/Automat?.

150 hk bensin… alltså lite mer än dom 67 som min i10 har :slight_smile:

VW T-Roc TSI 150 DSG (A113KE), hur fan komma ihåg detta? :slight_smile:

kolla denna sida. här ser man om energiläget i sverige just nu. Riktigt intressant

Du fick det att låta som du ställde retoriska frågor.

1 gillning

hahahaa…67?!.. Men i10 är också en väldigt liten bil! :slight_smile:

Japp, mer som en ryggsäck med hjul, men har tjänat mig bra i åtta år, fast man måste ta sats innan större uppförsbackar… :slight_smile:

1 gillning

Problemet som jag ser det är väl all importel, hur vara säker på att den är grön från spec. öständerna men även Danmark?

Så är det ju absolut. Men man får ju hoppas att det bli bättring på den delen.

Har jobbat i vattenfall under 31 år, och suttit i kontrollrummet i 28 år, och jag lovar, det sk biobränslet är inte speciellt grön, då det mesta (98% ca) är rivningsvirke från när och fjärran. DVS allt mellan himmel och jord blandat med lite trä också :wink:

du råkade svarade till dig själv där…men det låter ju fasiken inte kul!

Om du svar mig så är dom nog rätt bra men hittar inga siffror, eller om det fuskas!, men hoppas det går rätt tillväga kan man ju :slight_smile:

Vi importerar tydligen 4607 MW totalt från Danmark, Finland, Estland och Litauen. Här lär det ju sannolikt vara en hel del som är producerat med fossila bränslen.

Oops :slight_smile:
Nä, så man får ta uppgifter från vissa producenter med en nypa salt.
Va jobbigt för oss som jobba där också med allt besvär som det vi kallade skit-bränlet orsakade.

Har ingen aning men troligen är det så, Danmark har väl mest kolkraft vad jag vet, men kanske ändrat sig sedan jag var i branschen.

Ja, och då kan jag tycka det är lite svårt att få elen till att vara “grön”…eller?

1 gillning

nej…du läser det fel… kolla pilarna.

Här kan du följa hur det ser ut. Ganska fachinerande…

Edit: såg nu att Stefan också länkat till denna.

@Hakan_Ander @Stefan_Sandstrom

Det är på den sidan jag hämtade datan ju, det står ju även “Importerar” och ett värde för respektive land. Menar du att vi inte importerar någon el?

Det ändras hela tiden beroende på förutsättningar och årstid.

Ah, läste om och fattar nu att Sverige exportera till och inte dom till oss… lurigt sätt att skriva så där!

Det vet jag inte. Diskussionen var mer kring vad som är renast. Biogas eller el genererad från fossila bränslen och då inte sett utifrån hur Sverige tillverkar el.