Privatleasing av bil

njaaa nehativa utsläpp har jag SJUKT svårt att se om man tittar på hela cykeln

Naturgas kontra bensin eller deisel… den köper jag

Är ganska påläst om ämnet. att biogas är bättre än naturgas köper jag.
Men att något som förbränns ska vara bättre än elbil…

Att förbränna metan (biogas) som ändå skulle gå upp i atmosfären ger ett klimatavtryck som är mindre än noll. Är elen inte från sol, el eller vind så är det klimatavtrycket större.

Jag är inne på min fjärde gasbil, varav de två senaste är leasing via jobbet (V70, Passat, Mercedes B200 och nu Seat Arona). Mercedesen lämnades tillbaka och den såldes sedan vidare i ett par led och såldes med ett högre pris i Italien. Ja andrahandsvärdet är lägre än på en fossil bil i Sverige. Många vet inte ens om att det finns gasbilar och det är klart att det påverkar. Men nu var det privatleasing som tråden handlade om och då tror jag ändå att märkeshandlarna inte räknar ner sina egna bilar så mycket som att de skulle vara osäljbara. Du lämnar ju bara tillbaka den till bilhandlaren då.

1 gillning

… jag orkar inte dividera detta med dig.
lyckatill.

1 gillning

1-0

till?

Du får titta på framställningen också. Sedan kan jag egentligen ganska lite om det här, men körde gasbil i 3 år. En lätt frustrerande upplevelse…:woozy_face: Men det är en annan historia. Min kunskap kommer från att en av mina närmsta vänner jobbar inom sektorn och det han inte kan, behöver man inte kunna.

Metan är betydligt mer “aggressivt” än koldioxid.
“Sett på hundra års sikt bidrar exempelvis ett utsläpp av metan cirka trettio gånger mer till växthuseffekten än ett lika stort utsläpp av koldioxid, medan freoner har tusentals gånger större växthusverkan än samma mängd koldioxid.”
Naturvårdsverket

ok. Vad var det som var frustande?

Om elen kommer från kol så är det nåt som förbränns också. Det är bara inte i din bil det sker.

Strul med gastillgångar och strul med pumparna, ofta fel på dem. Även om de var igång så kunde de ha mycket lågt tryck så det kunde ta en evighet att fylla upp. Dessutom dåliga informationssystem för vilka pumpar som var i drift eller ej.

Absolut.
Fördelen med el är dock att de går på båda sol, kol, kärnkraft, diesel, vind…etcetcetc.

1 gillning

Tråkigt när det blir så… Fattar inte hur svårt det ska vara.
Lite som elstolpar. Pajjar de så är det förevigt trasiga.

2 gillningar

Tror inte riktigt på gas, inte för att det är ett dåligt altenativ med Biogas, men är väl få ställen man kan tanka om man kör småvägar långt från städer etc. färre än för el gissar jag.

Tanken att elbil inte tär på jordens resurser kan ni glömma, förutom själva chassit som i stort det samma för alla bilar så går det åt mycka unika metaller till batteriet, motorn/na och kablage.
Läste en jämförelse (som jag så klart inte hittar nu ) så är miljöpåverkan ungerför som för en bensinbil om man räknar in hela kretsloppet från utvinning till skrotning. det som blir mindre är ju de lufturna utsläppen där bilen körs, men tas igen vid gruvdriften etc… Biogas är nog det bästa ur miljösynpunkt men som sagt…att kunna tanka den då:

1 gillning

nu är det ju så att metallerna som används i en elbil är samma som i en bensin eller gas bil.

det är mycket prat om kobolt i batteriet i elbilar. Det används mer kobolt vid framställning av bensin än vid batterier. Och i bensin förbränns den medans i batteri finns den kvar och kan återvinnas.

1 gillning

Att läsa: Diesel vs El bil

1 gillning

Den nyligen publicerade studien som den hänvisar till var sponsrad av oljebolag. Var ett jäkla liv om det för en tid sedan.

Men vet du. Jag är less på att dividera detta ämne. Jag är förvånad att man fortfarande 2020 kan tro att en dieselbilar kan vara mer miljövänlig.
om du har lite tid över så rekommenderar jag podden “bilar med sladd”. De bjuder ofta in sakexperter inom detta område.

Köp vad du vill :+1:

4 gillningar

Det förbränns ingenting för att generera elen som elbilen går på? Hur ser hela cykeln ut för att generera elen till elbilen?

Ser exakt likadant ut som “cykeln” för att producera elen du använder till att ladda din telefon, använda spisen osv.

Att diskutera elbil vs fossil är lite som att diskutera streamingtjänsters fördelar kontra linjär-TV med sina föräldrar… :roll_eyes:

1 gillning