Privatleasing av bil

Det beror ju på hur din tjänstebils deal ser ut.
Många som “får” tjänstebil genom jobbet får ju ett visst belopp att hålla sig inom.
Ofta handlar det om basprisbelopp.

intressant. Nu kanske man inte kan jämnföra storleken mellan en V60 och Model3:a?..men heltklart intresant.

OCH när man säljer den så får du säkerligen mer pengar för 3:an än v60 diesel.

2 gillningar

Det håller jag helt med om. Det är ju helt annat tankesätt med elbil. Dyrare och köpa men drift, skatt och underhåll är ju mycket billigare.

1 gillning

Om du med batteri syftar på batteriet för eldrift; det har jag ingen aning om.
Men det är oväsentligt då en laddhybrid går på bensin.
Åk förbi en Kia-handlare och prata med dem :slight_smile:

Jo, det är ju en begränsning för de flesta. Misstänker att väldigt många Tesla är företagsbilar där ägaren ”brottas” med Skatteverket om att få behålla sina slantar. Förmånsvärdet är tydligen svårslaget för den prestanda man får.

Vår BRF (150 lägenheter, 60-talet parkeringsplatser och 30-talet garageplatser) står i startgroparna att bygga ut med laddstolpar. 15-20 stycken.
Det betalar igen sig på typ tre år och höjer värdet på fastigheten, en no-brainer.

1 gillning

De där räckte för mig , för att nästa bil ska vara en elbil … har aldrig räknat på flera år sådär förut , ja byter alltid efter 12-18 månader men om ja skulle kunna hålla mig 3-5 år så kan man ”ju ha råd ” med en sån :relaxed:

Många som leasar fina bilar har ju ofta eget företag och då finns det ju ingen direkt gräns.

1 gillning

Vet inte hur Tesla gör men många bilmärken/återförsäljare har särskilda prislistor för tjänstebilar där bilarna är billigare än vad det är om man köper dem privat. Detta för att man ska hamna under x basbelopp och vara giltig som tjänstebil.

1 gillning

Man köper/leasar ju bilen genom deras hemsida så det finns kanske inte så mycket utrymme för förhandling. Men det kanske @Stefan_Sandstrom vet mer om. Är det samma pris för alla?

jag har köpt total 5 Tesla bilar…vilket är lustigt för jag är inte så förtjust i tesla…har fått 0 i rabatt, Men de bjuder på kaffe när man hämtar den :slight_smile:

4 gillningar

Var någon av dem via företagsleasing i Sverige?

nix

Riktigt intressant uppställning!

Är bra sugen på en elbil men kör bara 1500-1800 mil per år så trodde att kalkylen inte riktigt skulle gå ihop. Planerar att lägga ca 350k och vill ha ny bil eller en demobil. Sneglar på BMW 3-serien där förra modellen finns till riktigt bra priser, samma med Audi och Mercedes. Möjligt att Tesla skulle kunna vara ett alternativ om man ser på en 3- eller 5-årsperiod och jag kan komma över att jag initiallt lägger väl mycket pengar på en bil.

Om du räknar på försäljningspriset så går det absolut ihop.

Du får väl köra ett par hundra mil till varje år då för o få ihop de :wink::innocent:

@marten @Stefan_Sandstrom De där siffrorna för service tror jag vad jag vill om. Bara en enda service går på den summan och detta är dessutom sett över fyra år. Att dessutom servicen på Teslan endast skulle ligga på 1500 låter högst otroligt, speciellt med tanke på vad man har hört om just service och reservdelar till dessa bilar från andra samt artiklar på nätet.

Men du servar väl inte en ny diesel mer än en gång på 4 år … de e ju vartannat , så en service e de där , teslan vet ja däremot inte nå om @Stefan_Sandstrom?

man har inga service intervaller på tesla

Jag gillar hur du tänker :laughing:

1 gillning