Privatleasing av bil

Så den behöver aldrig servas?

service INTERVALLER skrev jag

Det där handlar nog inte så mycket om service mer garantiåtagande och en, i Sverige, bristfällig serviceorganisation. Åtminstone är det vad jag hört av Teslaägare.

Har nu kollat på fem märken, och 3 gick bort direkt… nästan.
Kvar är Volvo XC40 T2 FWD Momentum som känns väldigt ombonad i och får med allt lullull, enda jag inte gilla till 100% är de små sidoruterna fram. Liten motor, 129hk).
Pris: 4391/mån

VW 2020 T-Roc 2020 TSI 150 DSG (A113KE)
Snygg, med massa extra utrustning (lullull). + Parkeringsvärmare… super för mig. Bra sikt runt om men inte lika ombonad som Volvon.
Pris: 4361/mån (så inte mycket billigare än Volvon men starkare motor, 150hk mot 129hk)
Titta även på en strippad av lullull, men blev bara 200/m billigare???

Bägge har CarPlay.
Bägge med dubbade vinterdäck.

Ska bestämma mig i morgon…

Diesel och el-hybrid alternativen blev mycket dyrare / månad men skatt etc som tillkommer är ju billigare med en hybrid.

@Stefan_Sandstrom Jo, jag vet men jag syftade mer på hela upplevelsen kontra kostnaden.

@Erik Ja, dock har jag förstått det som att det även involverar servicehanteringen, reservdelar och väntetider.

Alla får ju så klart lägga pengar på vad man vill men du har haft din nuvarande bil i åtta år och inte ens kört 3000 mil…vad, utöver “för jag kan”, motiverar då att lägga 400k+ på en ny bil? :smiley:

Bäst att passa på innan i10:an lägger av… eller jag själv vänder näsan i vädret :slight_smile:
Om det blir så att jag börjar köra mer kan man utöka körsträcken (årsvis)

ibland har man otur med bilen… av de tesla jag haft (s x och 3an ) så är det egentligen bara en som krånglat en gång…
sedan är ju tesla byggkvaliten inte i närheten av frugans etron som är i samma prisklass

1 gillning

Ok.

Jag vill minnas de sa att Model 3 skulle bli den där “Svensson-bilen”, bilen som alla skulle ha råd att köpa, men så blev den inte direkt. Jag hoppas att de någon gång blir färdiga att producera en bil som inte endast är tillgänglig för en liten klick av alla bilägare.

Vi får hoppat det kommer något gott ur detta.

1 gillning

Så tycks det vara.

300k+ ;-). Oops fel nuffra, tänkte på inköpspriset :slight_smile: så 400k+ är det

Blir ca 160k på 3år inkl skatt, service förutom ev slitdelar och soppa

Lite kuriosa vad det gäller leasing. Som ni kanske sett i annan tråd har vi precis bytt och bilfirman har nu lagt ut våra gamla bil till försäljning.

Nypris för tre år sedan: 204.000:- (kampanjpris, men ändå)

Vi betalade 2500:- per månad under 36 månader = 90.000:-

Nu ligger den för 175.000:- (ca. 3700 mil på mätaren)

Visst de har stått för 2 servicar under den tiden, men det är ganska bra ”vinst” på att låta någon köra bilen under ett år :wink:

Fick email igår om att min nästa tjänstebil levereras i höst, beställde en V60 T8 men det bidde bara en T6 (340hk), hybrid givetvis.
Första bensinaren på länge, sedan 2004.

1 gillning

Vad får du betala för den i månaden? Hybriden hamnar verkligen inte under 7,5 prisbasbelopp. Det är väl en magisk gräns för många företag?

:relaxed:

Kan fan I mig inte bestämma mig men tänkt så här… har Volvon parkeringsvärmare i priset med fjärr blir det en sån, annars VW:n

Håller med om att parkeringsvärmare kan vara en deal breaker. Dessutom hade ju T-Roc inte pyttemotor som Volvon. Men Parkeringsvärmare är ju bara för bra för att vara utan om man kan.

1 gillning

Precis, slippa skrapa rutor och eller använd kemikalier är nog så viktigt iaf för mig.

2 gillningar

Jaa, preliminärt 6850 per månad, jag lär väl se det i höst. Förmånsvärde 580 tkr eller så.