Privatleasing av bil

Just det där med bökigt jag vill undvika… får jag för mig att dra ut så de enda jag vill tänka på är att få alla grejor i bilen och köra iväg, inte behöva åka och ställa mig vid en elstolpe, max behöva slå i “nåra” liter som tar nån minut om jag inte redan gjort det sent på kvällen innan.Eftersom jag är spontan, åker för det mesta när jag plötsligt känner för att ta en tur sas, så det sista jag vill är att planera för hur bilen “mår”
Den ska vara klar att åka.

Den laddare från tesla du sätter hemma fungerar med alla elbilar. Det är en vanlig type2 laddare.
Absolut inget du måste ha, vanlig stickprop funkar också så länge ledningen bakom är dimensionerad på 6-10amp

Allt funkar om man vill, men böket att komma ihåg både soppa och el… nä, tror inte det.

1 gillning

Ska åka ock kolla på 4-5 alternativa bilar idag… bla T-Roc.

1 gillning

förstår precis hur du menar. Har kört elbil i många år och vi har också åkt iväg på spontan resor…ganska ofta tom. Nu i Dubai är det inte så långa resor men när jag bodde i Amsterdam så var det längre. Då var inte laddinfrastrukturen i närheten mot vad den är idag.

Men du gör som du vill. Vill bara highlight att det inte är så krånligt med elbil som många tror.

Är inte ute och fotar om det är så blött att det inte går att köra i “lervällingen” utan jag behöver markfrigång så jag slipper köra fast i tex ett traktorspår och slippa “spela” loss bilen, DVS block och talja, med i10:an har jag gjort det ett antal ggr.

Kanske kan Peugeot 2008 vara ett alternativ, ser riktigt snygg ut om den inte är för liten. Annars är nog T-Roc ett bra val om den är rätt utrustad.

1 gillning

Ska åka och kolla idag…bla dom…

Du klarar dig på bara soppa med den. Lägre förbrukning än en vanlig bensin are dessutom. Men men, jag ska inte försöka övertala dig.

Skulle jag leasa en bil och kostnaden var samma eller lägre för en hybrid kontra en ren bensin hade jag tagit hybrid alla dagar i veckan.

Hur länge klarar sig batteriet om man står i tre månader på vintern?

Fortfarande är detta ett senare “problem”. Det initiala, och huvudsakliga, problemet är ju att det inte går att köpa en Tesla för en vanlig person.

1 gillning

Jag har hört tvärtom. Många föreningar och BRF som har folk i styrelsen som tycker elbilar är ett påhitt och inte vill lägga dom pengarna på en laddbox.

Där e ja me o hålla me om , spec på mindre orter känns de som , har flera kompisar där jag bor som har hybrider , bor i tex hsb föreningar o dom tvärvägrar dra in … så dom kör kabel från balkongen istället :joy::man_shrugging:t2: ( dock hybrid o inte ren el bilar )

Det finns ju andra alternativ än Tesla. Men du är ju lite rätt ute. Vill man ha en “riktigt bil” som går på endast el så blir det mycket pengar. Så än så länge Är det för dyrt för dom flesta.

Hur pass dyr är en Tesla model 3 för de som kan få den som tjänstebil ?

sant…de är lite överprisade.
Modell3 Standard är väl ändå lite närmare vad “vanliga personer” har råd med?

Jo så är det i början. Min dotter i Svedala fick svaret: nej det går inte. jag fick möjlighet att prata med styrelsen… nu har 4 st i den BRF elbilar :slight_smile:

EDIT: Svaret nej det går inte är pga att de inte förstår hur liten investering det egentligen är.

1 gillning

En Model 3 börjar på 560 000:- Det är inte vad en “vanlig person” har råd med.
bild

lite Närmare sa jag :slight_smile: Men helt rätt. även fast du får tillbaka 60k så är 499900:- väldigt mycket för en svensson.

Men man får räkna andrahansvärdet och driftkostnaden över 3år.

Denna jämförelse gjorde Aftonbladet förra veckan , 4 år är de kostnader för samt 2000 mil per år , så ja de dyrt o köpa , men …

7 gillningar