Privatleasing av bil

Tja, ska inte ut och köra i tung terräng, sen blir det större motor, och mer soppa.
Behöver bara klara det som jag kör fast med min i10… :slight_smile:

De kan få bidragspengar.
Tror många säger nej för de tror det är krångligare än det är.

Sant, det är ingen stor äkta SUV, men en lagom som jag tror klarar det jag vill… tja här ingår allt, tom dubbade vinterdäck etc.

Kanske det, ska kolla lite på det… men kör inte fortare än jag behöver och får.
Min i10 har inte stor motor heller men klarar sig rätt bra med 110kg (jag) plus 100 kg grejor etc :slight_smile:

Nu hänger jag inte med, menar du hyresbolaget? Det är ett stort företag och gör massor i området men just det med att bygga på den stora parkeringen just nu tror jag dom väntar med efter alla renoveringar mm dom gjort här senaste tiden…

ja precis. har du motorvärmar stolpe så kan den göras om till 10amp.
Många tror att det behöver göras miljon investeringar.

mina två äldsta döttrar har haft liknande diskutioner med sina hyresvärdar (ena bor i amsterdam, andra i malmö) och har fåttill laddplats när de väl inser att det inte är så mycket jobb.

Visst, Volvo är betydligt mer bil än kia. Men du får en kia Niro plug-in hybrid för 3400 kr i månaden. Sjukt låg bensinförbrukning på den pjäsen
Kia

2 gillningar

Nej, det finns ingen el alls där :-), well, förutom ev ficklampor, andra batteriprylar samt bilbatterierna…

Nej, ingen el-bil whatsoever… finns ingen el här på parkeringen…

Så hade jag med min första elbil. Fick ladda den på publika snabbladdare. Hade turen att kunna ladda på jobbet också.
Så allt går ju, handlar om hur intresserad man är.

1 gillning

Är pensionär, och få ställen här man kan ladda i Nyköping och ännu färre med snabbladdning.

Lite info:

Min i10---------Volvon

kW 50--------- 95kW
ca 1405 kg----ca 2090 kg -totalvikt

Så tror den räcker för mina behov.
Men ska även titta på andra alternativ som kommit in ovan.

Hörde gott om VW T-Rock(heter den så?). Den skulle jag titta närmare på för att få något att jämföra med.

Edit: T-Roc heter den och Roc är en förkortning av Rock…:crazy_face:.

1 gillning

Såg inte så dum ut men tycker den är nära marken, men kanske en synvilla. Tack för tipset.

Nej, 1000 mil…/år.

Haft min i10 i 8 år och inte över 3000mil än :wink:

Kollade uppladdning.nu lite snabbt. Hittade 3 “snabb” laddare och ett gäng med andra laddplatser.
Vet jag själv faktiskt har laddat i nyköping i februari tror jag det var :). Vid MAX när jag gick och åt på KFC

Men som sagt det är lite bökigt om man inte har laddare hemma, men det går absolut.

1 gillning

Jag har förstått att du inte har el på din parkering. Däremot kan du ladda en hybrid (eller annan el) lite varstans, dessutom “laddas” batteriet när du exempelvis bromsar. Bara att du har lite lite kräm i batteriet gör att du får sjukt låg förbrukning.
Vi har två teslor, 3-4 Volvo hybrider och ett gäng Kia i vår BRF. Finns inga laddstolpar än.

Som @Stefan_Sandstrom skriver så funkar det om man vill :).

1 gillning

Är det inte ungefär samma som XC40? Tror du får ned priset klart om du väljer T-Roc.

Ok, du får nog förutsätta att du marginellt bättre framkomlighet med en XC40 utan fyrhjulsdrift. Skulle inte ge mig ut på traktorväg utan fyrhjulsdrift om det var lite blött.

Är inte problemet med Tesla de monstruösa summorna de tar för sina bilar och inte laddningen av dem?

Jag menar, de har ju i dagsläget inga bilar alls prismässigt anpassade för massförsäljning bland vanliga människor. Jag undrar när de ska komma med en sådan bil.

“Problemet” med laddning är ju ett senare scenario, efter man har getts möjligheten att ens köpa en sådan bil. Ska man dessutom leasa så känns det i alla fall för mig konstigt att investera i en “supercharger” (eller vad de nu kallas) att ha vid hemmet, det är ju en stor kostnad för att kunna ladda en bil man kanske bara har i tre år.

1 gillning