Preppertråden

Stort tack!

Var hittade du yxhammaren?

Digideal. Du ser på bilden, det var @RolexJocke som köpte en. De har specialpris sista dagen idag.

1 gillning

För vattenrening har jag Sawyer MINI vattenreningsfilter. Liten och smidig att ha med sig.

1 gillning

Yxa, hammare och nötknäckarekombinationen var något nytt för mig.

1 gillning

Har även en Gerber Gator Combo Axe II. En liten yxa med en mindre såg i handtaget.
Men blev ju klar sugen på nötknäckarekombinationsyxan :grinning:

Lite tilltugg

5 gillningar

Vi blir ju några stycken som kommer så tror du verkligen att det där räcker…? :sweat_smile:

2 gillningar

Får ta en vända till sen då 🫡

2 gillningar

Går igenom beredskspsförrådet och kollar skyddsrum i närheten med sonen. Nu ska vi åka och kompletteringshandla samt kolla fysiskt var några skyddsrum är.

2 gillningar

Jag är lite ambivalent när det gäller skyddsrum. Var dom är placerade är offentliga uppgifter, den som vill oss illa vet redan var dessa finns och bombar lätt dessa när folk söker skydd.

Hemma har jag allt som behövs. Mat, vatten, värme, kläder och utrustning för att mota bort närgångna typer. Kanske bättre att stanna hemma.

Vi har ju skyddsrum i huset men däremot har vi varit dåliga på att uppdatera matförrådet på prepperhyllan. Allmänna skyddsrum kan ju snart bli överfulla killgissar jag i ett skarpt läge.

Det finns ju inte skyddsrum till alla,

Skyddsrum är ju byggda just för tätort då vi ute på landet förmodligen inte kommer vara ett mål för bomber på samma sätt

Det är ju klart att det behövs allmänna skyddsrum men jag menar att risken är ju att de blir överfulla vid ett skarpt läge då det inte finns hur många som helst. Så man bör ju ta reda på mer ett ett i närheten.

Vill minnas att man till och med kunde få bidrag innan för att bygga ett skyddsrum i samband med nybyggnation.
Har för mig att det var runt tidigt 80-tal

Vi bor ovanpå ett skyddsrum.

Bara att såga upp golvet och fram med stegen så har du första parkett. :joy:

Vårt hus är byggt 1989 och vi har skyddsrum.

1 gillning

Nya Karolinska har inga skyddsrum :flushed:

Jämfört med en riktig prepper så är vi ganska B. Vi har mat för 4-5 dagar, vevradio m. ficklampa, dynamoficklampa och en bordslampa med radio och vev. Men vi har just nu inget vatten. Men det är eftermiddagens eller veckans projekt.

Vad gäller skyddsrum tror jag att det är sak om man harmset i huset eller väldigt nära. Samt om det är massiva anfall. Det jag hört från städer i Ukraina som inte är i stridslinjen är att många använder inte skyddsrum. Då flyglarm går relativt ofta och förhållandevis få missiler slår ned så blir människors cost and benefits så att man snarare tar risken med en missil än besväret att varje dag och natt rusa till skyddsrum. Observera att detta är obekräftade uppgifter från bloggare i och utanför Sverige.

Vi har hur som helst vår hall i källaren som vårt ”skyddsrum. Det har då tvåväggsskydd. Yttervägg plus en vägg till. Vid en kärnvapenattacker kan vi tejpa igen dörrspringor och vara där tre dygn medan den värsta strålningen klingar av.