Preppertråden

Viktigaste är väl ändå snuset? Hur mycket bör man preppa? En liten batteridriven kyl med va? 30 stockar?

Kylen kan du skippa, men en 60 stockar bör man väl alltid ha på lager.

1 gillning

Stämmer. Många(eller kanske några?) villor har garage eller källare som officiellt skyddsrum. Två i vår närhet har det, och det ena är klassat för 45 pers och det andra för 60..:flushed:. Fattar inte hur 60 pers ska få plats i en källare på en normalstor villa? Måste vara ståplats.

2 gillningar

Besiktningsmannen sade skämtsamt att vårt förråd under garaget var perfekt skyddsrum vid kärnvapenattack. Brutalt tjock betong och i suterräng😅

MAN får jobba med det man har. En del har det bättre..:grin:

Måste nog göra något åt dörren innan det kan klassas som säkert. Med vilje kan man gå igenom nuvarande dörr :stuck_out_tongue_closed_eyes:

Hur står sig en vanlig källare emot ett skyddsrum om huset är helt av betong från 58?

Beror ju på vad för betong det är och hur tjock man gjutit men även armering.
För att får ett vettigt svar behöver du nog lämna ritningar till en konstruktör :nerd_face:

Men det är bättre än ett trähus

1 gillning

Jag är ingen expert, så tänk på det när du läser mitt svar. Skyddet i byggnader, inkl skyddsrum är lite en katt och råtta lek där kraften bomben/missilen är väldigt avgörande vid en direktträff.

Sannolikheten att få en direktträff just där man själv är kan oftast säga vara låg. Då kan det vara klokt att titta på indirekta träffa, där tryckvåg och granatsplitter är det man försöker skydda sig mot. Då kommer man förvånansvärt långt med att tänka tvåväggsmetoden. Du ska ha en vägg mellan dig och yttervägg. Jag vet inte om myndigheterna säger något om detta, men det finns flera ”sakkunniga” som hävdar detta och även erfarenheter från Ukraina stödjer denna metod.

Du får väl uppgradera Teslan till en Cybertank.

1 gillning

Bor ju ute på landet så jag tänker att det är liten risk för bombmattor här. Men elen och vatten lär ju försvinna så jag har börjat fylla upp ett fat med diesel och tittar på ett elverk. Behöver bara ett som kan driva frysen (där finns det väl en 150-200 kg mat, mest kött) och cirkulationspumparna för värmen. Har ju vedpanna i källaren.
Har kvar den gamla vedspisen som satt i huset innan det moderniserades, så den skulle man kunna sätta in på sin gamla plats och så har jag en mindre skogs-koja-kamin, som nu står på uteplatsen.
I övrigt har jag en hel del konserver, toapapper och fyllda vattendunkar. Började fylla på under coronan. Tändstickor är viktigt. Och några askar patroner extra till jaktvapnen.
Her en egen brunn, som inte är använd på 30 år, men med ett ordentligt vattenfilter och en pump så skulle nog den fungera. Plus att jag har en å, 70 m från huset.

4 gillningar

vi kommer till dig alltså :smiling_face:

Hur länge står sig vatten i dunk?

Om det är bra vatten ca 6 månader. Ska stå mörk och svalt.

1 gillning

Hade ju varit smutt med en stor frysbox så kan man frysa vattnet, borde ju hålla flera år då va? Och om elen går så har man massor av "kylklampar" som håller andra varor frysta längre.

1 gillning

Låter inte som en dum idé. Jag är ingen vattenexpert utan använder mig av den information som myndigheterna ger ut sedan råkar jag ha en gammal kompis som är chef för ett kommunalt vattenbolag och en annan som jobbar på Stockholms vatten med just vattenberedskap. Så jag ska kolla detta med att frysa vatten. Det kan ta ett tag, ringer jag nu på stört så kommer jag säkert få en foliehatt i retur..:sweat_smile:

2 gillningar

Äter du 6-8 brödskivor per dag också? :joy:

Googlade lite snabbt och verkar vara som min killgissning, ska klara sig ett par år utan problem men man får inte fylla flaskorna helt för då kan de spricka.

2 gillningar

Skippa flaskorna, drick upp ett gäng BiB-tetras på 3 liter, skölj ur och fyll med vatten och frys in. Tar minimal plats. Gjorde så inför Norge-semestern förra sommaren, funkar suveränt.

Hade friskt och kallt vatten under 4 veckors roadtrip. :slight_smile:

2 gillningar

Kanske inte. Särskilt inte då det aldrig var ett råd från socialstyrelsen utan en av sveriges mest framgångsrika reklamkampanjer..:blush:

1 gillning