Preppertråden

Hur väl förberedd är ni på krig eller kris? Har ni det som anses behövas hemma? Jag har sedan finanskrisen och Lehman Brothers haft ett litet förråd av saker som kan tänkas behövas. Köpte vevradio, dynamoficklampa och Triangiakök. Sedan mat och vatten för några dagar. När kriser kommit och gått har jag låtit mat och vattenförrådet växa repetitiva ätas upp. Nu fyller jag på igen.

2008, när jag gjorde detta första gången blev jag kallad foliehatt bland vänner och kollegor men med tiden har fler och fler insett att det kan vara en klok idé att i alla fall klara några dagar av totalt kaos. Även om inte ens alla de som kommit till denna insikt gör slag i saken. Hur gör ni, hur många dagar klarar ni utan el, vatten och mat i affärerna?

Jag tycker själv att vatten är det som är knepigast. Ska i veckan köpa en vattendunk då jag hitintills byggt förrådet på en "massa" pet-flaskor. Jag skulle säga att vi har mat för 3-5 dagar och vatten för 2. Är sedan på jakt efter en allmänbelysning med dynamo. Någon som sett någon? Alltså en sådan som kan lysa upp ett mindre rum.

Jag skriver detta i vardagsbubblan och det är förskräckligt när man tänker efter, att detta ska vara en del av vardagen. Bifogar MSB:s broschyr:

Har absolut ingenting förberett i lägenheten där vi bor.
Men skulle det bli kris flyttar vi ut till huset. Där klarar vi oss helt utan el. Vatten kommer från en källa i skogen och det är självtryck. Värmesystemet är vattenburen vedeldat och självcirkulerande.

1 gillning

Vi har ett litet prepper förråd med det viktigaste sedan Covid’s intåg. Så vi behåller det nog ett teg till.

1 gillning

Min fru har under flera år hintat om att hon vill preppa, men hon har aldrig börjat med det. Vi har bott i lägenhet i stan med ont om förvaring för sådant som vi inte behöver regelbundet.

Vi köpte hus i början av december så jag köpte ett litet startkit till henne i julklapp. Det gick hem! :blush: Så nu har vi 3x10L vatten, gaskök och vevradio med inbyggd ficklampa. I huset vi nu bor i kan vi elda på båda våningarna, men saknar ved i detta nu. Det ska hämtas hos mina föräldrar snart. Annars finns lite smått och gott i stil med batterier, ficklampor, försöker hålla bilen hyfsat vältankad. Sen finns det ju vin såklart :grin:

Det vi verkligen behöver ordna är mat. Vi var och handlade idag och noterade att hyllan med bönor gapade tom. Som vegetarianer är vi där ofta, men idag fick vi hitta på annat. Det är fler som tänker i dessa banor. Vilket ju är bra!

2 gillningar

Mat har vi nog för några veckor i förrådet om det skulle behövas. Vatten finns i närheten om så skulle vara fallet. I övrigt, nej, ingen preppning här. :slight_smile:

1 gillning

Har vatten, triangia och kamin i huset. Vevradio kanske man borde skaffa. Mat har vi så vi klarar oss ett tag med eller utan el. Har ni jodtabletter eller är det gimmick?

Pasta ,ris ,konserver , sås på påse , Kakor , hårtbröd, vatten mm mm - så ja o familjen klarar ca 30 dagar hemma , fm radio på batteri ,portabel kemtoa - biltema , ett gäng t röd flaskor , 3 gasoltuber , ca 10 powerbank fulla för jämnan, ca 100 liter extra bensin i garaget , köpt några extra extra magasin till vapnet , tror ja fått med allt :laughing::innocent::zipper_mouth_face:

2 gillningar

Där ligger man i lä så det stänker :slightly_smiling_face:

Jag är så fruktansvärt dålig på att äta upp det vi har hemma, köper ofta nytt. Så när vi rensar i förråden så har vi pasta och ris och tomatkross på burk för i alla fall tre veckor dagligen.

Exakt samma här hemma :joy:

1 gillning

Åker hem till @xms67 och bryter mig in i vinkällaren.

1 gillning

Jag är en prepper med mer vin än vatten…:grin:.

1 gillning

Det går nu att beställa starlink. Funderar på köpa utrustningen men skippa abonnemanget till den dag det behövs.

1 gillning

Både barn och fru tycker jag är löjlig med prepp så har varit lite diskret.
Frysen fylld. Och så länge det är soligt så kan solcellerna hålla vårt hem igång.
Har alltid 15-20st jugs med vatten hemma och även ett välfyllt skafferi med burkar av alla sorter.
Alla pass, och viktiga papper har vi på ett centralt ställe.
Ser alltid till att båten är fulltankad, fylld med vatten och frysarna ombord är fyllda.

Har en plan i huvudet om hur jag skulle kunna montera ner solceller och köra iväg med elbilen.

5 gillningar

Vad har ni valutor i?

1 gillning

Dollar, euro en del bitcoin om de nu räknas

Det känns som att Bubblan samlas hos @marten för att sedan ta oss till @Stefan_Sandstrom och hans båt…:sweat_smile:

6 gillningar

Ta med dig vinet.

1 gillning

När jag tänker efter eller snarare om jag ska precisera mig så har vi nog mat för upp till två veckor, men det skulle bli mycket magert och vattnet skulle som sagt vara slut betydligt tidigare.

Haha…:sweat_smile:. Ja, jag tar med mig vin och en flaska söt whiskey…:joy:

1 gillning