Preppertråden

Kronor och Euro och normalt dollar, men de är slut sedan sedan senaste resan västerut. Men allt i små summor.

1 gillning

Låter bra !! El rättare sagt , hoppas de inte inträffar !!

1 gillning

De inte dumt de inte !

Bor på landet, har kamin, vatten med självtryck och skulle det strula finns brunnar.
Grillar finns i överflöd så matlagning är inga problem. Mat finns det alltid för minst några veckor.
Brukar inte ha extra bensin hemma men det har jag köpt nu.

Det största problemet med långvarig elbrist är kylvaror och att reningsverket blir fullt men får väl fixa en grop i skogen :slight_smile:

Jag skulle dö först.

1 gillning

Du får tänka så här, någon måste ta en kula för laget… Eller så hämtar vi upp dig efter att samlats hos @marten för vidare resa till @Stefan_Sandstrom :grin:

3 gillningar

Alla ska med! :smiley:

1 gillning

Torrvaror, vattenrening, dunkar, nödradio etc skaffade jag under pandemin. Vi är också friluftsmänniskor och har vad som krävs för att kunna att leva ute i naturen.

Det som oroar mig mest är värme om strömmen går i och med att vi bor i lägenhet. Det behöver jag kolla mer på för att hitta en lösning.

Enklast och bästa lösningen för värme. Har en sådan i uterummet och den värmer på rejält.

1 gillning

Tälta inomhus. Bästa sättet att hålla värmen :smiley:
Om krisen kommer

Citat

Om elen försvinner under en kall årstid kommer bostaden snabbt att bli utkyld. Samlas i ett rum, häng filtar för fönstren, täck golvet med mattor och bygg en koja under ett bord för att hålla värmen. Tänk på brandfaran. Släck alla ljus och alternativa värmare innan ni somnar. Vädra regelbundet för att få in frisk luft

1 gillning

Dåligt förberedd nu. Trangia kök med gas och en del konserver. Powerbank alltid fulladdad.
Toaletten går ju att ta några liter vatten ur om det skulle behövas.

När det blir hus blir det mer preppa för då finns plats.
Kanske lite off-topic men då blir det ett brandsäkert skåp där pass, kontanter mm kan förvaras.

Jag är på @VickanSnilsson linje, att dö först :grinning:

Vi är i princip helt oförberedda och dessutom så långt ifrån friluftsmänniskor man kan komma. Men när man sen tänker efter är det vatten som blir det stora problemet om hela samhället skulle paja, och kanske en rimlig värmekälla inomhus om det är vinter. Det finns gott om torrvaror och konserver och både kol och gasolgrill att laga mat på.

Känns som ett kaninhål jag inte är säker på att jag vill hoppa ner i…

3 gillningar

Jag har en del campingutrustning hemma med extra gasolburkar till campingköket och en del ”campingmat” samt vanliga konserver och skafferimat. Lite av mycket. Vatten är största bristen (1x10L). Har kakelugn men inte överdrivet mycket ved fast med alla kläder man har, sovsäckar mm så tror jag inte kylan blir så svår. Hade fönsterrenovering för snart ett år sedan och det gick bra att sova trots brist på värme då.
Sedan är jag med i HV så jag lär ju åka hemifrån och hjälpa till på annat håll om det blir riktig kris. Och då hoppas jag att logistiken där funkar med mat, vatten och värme.

Vi har Totalförsvarsplikt i Sverige, räkna inte med att sitta och huka medan andra tar smällen för dig

Det betyder inte att resten av min familj ska frysa eller vara hungrig för att jag gör min plikt.

1 gillning

Nu behöver man ju inte förbereda sig för krig.
Naturkatastrofer och andra orsaker kan också ställa till problem.
Vi hade i sommras vattnet avstängt i 3 dagar. Hos oss är inte det ett jätteproblem eftersom all vatten vi dricker och lagar mat från kommer i jugs… Men många andra kan få rejält med strul

2 gillningar

Så enkelt kan man ju inte resonera. Dels kan ju saker inträffa som inte föranleder full mobilisering. Och det är ju dessutom långt ifrån alla som kommer att ha en given uppgift. Tunnelbanorna i Ukraina är ju inte direkt tomma.

3 gillningar

Ikväll fyllde jag på förrådet




Utöver det här köpte jag en 12 L vattendunk och 200 vattenreningstabletter(200 L). Borde även köpt en 5 L dunk. Men det finns ju lite här och där.

3 gillningar

Nice.Har också beställt en dunk, men tänkte inte på vattenrening. Skulle du vilja dela länk till vattenreningstabletterna?

Absolut.

2 gillningar