Politisk debatt

sweden carl GIF

1 gillning

Tycker att hela hovet skulle omfattas av lagen om offentlig upphandling. Antingen som helhet eller ännu hellre att man styckar upp verksamheten. Uppdraget kung kan vara en upphandling och drottning en annan.

Den som tilldelas uppdragen kan ha dessa i 10 år plus två optionsår.

Hade hellre sett att man avskaffade den här traditionen. De pengarna hade gjort sig bättre i skola eller omsorg än att hysa en importerad kung utan släktskap till tidigare kungar. De har ju ett bidrag som egentligen inte kräver motprestation.

Jag tror aldrig man kan vinna argumentationen att avskaffa monarkin genom pengaargumentet. Dels finns det motargument så som "God marknadsföring" eller det faktum att de 150 miljoner kronor monarkin kostar om året är mindre än 2 promille av stadsbudgeten.

Bättre då är att helt enkelt konstatera att monarkin är ett omodernt stadsskick och det är dags att avskaffa den av ren princip.

Sedan är jag inte helt säker på att monarkin kommer överleva i så många generationer till. Jag tror den helt enkelt kommer avskaffa sig självt.

Även om jag är emot mornarkin av princip så vill jag inte slösa energi på grälet som skulle uppstå om man verkligen skulle försöka byta statsskick. Men vad värre är, grälet om vilket statsskick vi skulle ha istället och hur det skulle se ut.

1 gillning

Åtminstone i England.

1 gillning

För egen del håller jag med. Monarki är principiellt fel, men det är långt ifrån min viktigaste politiska fråga.

Finner dock tanken om ett upphandlat kungahus roande, i synnerhet då jag tänker mig att privatiserings- och avregleringsivrare i regel också är royalister.

1 gillning

Upphandlat kungahus är ju extra kul om man tänker att den som erbjudit lägsta pris bör få det..:sweat_smile:

1 gillning

Vart har du fått dessa siffror ifrån? Jag trodde apanaget aldrig redovisades offentligt.

Jag blev nyfiken och letade: Kostnaderna redovisas Ekonomi | Kungahuset

Men jag orkade inte gräva speciellt djup.

Barnkalas på donken med kontant betalning?

1 gillning

Tack.

Då är ju Sveriges kungahus förhållandevis billigt ändå.

Japp – man måste dock förstå att Brittiska kungahuset har en helt annan form av funktion och dess institution drar nog in långt över 1 miljard i årliga intäkter för framförallt London. Det har också en lugnande effekt på hela gamla imperiet som jag tror är viktigt.

Samtidigt är det otroligt sårbart nu när drottningen är borta och gud vet vad som kommer ske under sonenes regi.

Är inte Kung Charles väldigt fascinerande. Han är väntat, längtat och trånat efter tronen i 50 år. När han väl får komma till är han grinig, sur och uppenbart missnöjd.

typiskt överklass :slight_smile:

EXAKT detta jag menade. Men iofs rätt brittiskt!

3 inlägg har sammanfogats med ett befintligt ämne: Sverige går med i NATO

Jomshof fick reda på det här och bara - hold my beer...

Samtidigt öppnade Orbán sin direktlinje till Putin och Erdoğan. :joy: