Politisk debatt

"Fördelen" här är ju att om Trump får fängelse lär han inte vara i skick att ställa upp i ett presidentval när han kommer ut (tänker på hans ålder).
Blir han fälld bör de konservativa vända honom ryggen.

Vissa, men inte hardcoreanhängarna och risken är stor att de räcker för att vinna primärvalen och sedan är det kanske en öppen fråga vad som händer sen

Han ställer upp från fängelset enligt honom själv.

Sedan så kan vi vända blicken mot Italien

1 gillning

Den här kanske skulle vara under el tråden. Men samtidigt är den politiskt. Sydafrika är i fritt fall. Elsystemet har inte underhållits. En del lösningar har funkat men motarbetas.
Man har inte sett så mycket i media hur illa det är nu:

1 gillning

Tyvärr ligger det mycket i det som sägs i videon även om han verkar ta en del genvägar i presentationen. Korruptionen är skyhög och det drabbar nu elnätet. Jag kan inte bedöma de åtgärder som sätts in, men risken är att det brinner upp i korruption.

Det finns tyvärr flera exempel på vilka enorma problem de har skapat sig där korruptionen ligger som en våt filt över allt.

Sveriges Radio har haft en hel del nyheter om Sydafrikas elproblem, likaså BBC. Nu har jag radarn på för både el och Sydafrika. Just i Sydafrika var jag inblandad i ett AIDS-projekt och det var kanske ett av de mer svårhanterliga projekt jag varit inne i. Sydafrika gjorde just när vi planerade och körde igång en U-sväng och börja hävda att AIDS inte alls smittar så som det påstods i forskning och via FN(UN-AIDS och WHO)/EU etc. Mbeki som var president var i grunden en mycket begåvad person men snurrade in sig i hopplösa strategier.

I grunden kunde man förstå hur han tänkte även om han hade fel. Personligen menar jag att det var det som ledde till den enorma nedförsbacke som landet varit i sedan dess. Det är i grunden helt ofattbart att Mbeki med sin intellektuella skärpa och sin nära relation med Mandela kunde göra det han gjorde.

https://www.bbc.co.uk/search?q=mbeki+aids&d=HOMEPAGE_GNL

4 gillningar

Jaha, då använder Erdogan delvis Ungern som ursäkt för att inte godkänna oss samt att vi tillåter "terrorister" att protestera på gatorna.

Jag är lite trött på detta förhandlingsspel. Det spelar ingen roll om det är Ryssland eller Turkiet som kör över oss - det blir inte bra.

1 gillning

Slänger med en länk för lite kontext så folk vet vad du pratar om ifall de inte läst nyhetsblaskan än =)

1 gillning

:grimacing:

Skickar man frivilligt pengar till ETC så är det bra att någon granskar det. :rofl:

1 gillning

Sjukt.

Och de smiter undan ansvarsfrågan också

Men vad är det där? :open_mouth: Min grunduppfattning är nog att det måste finnas mer. Får vi verkligen reda på hela historien? Men så finns där en krypande känsla att det skulle kunna vara korrekt och då blir man ju mörkrädd. Huruvida det är smart att ge pengar till dessa organisationer är en annan fråga.

smart är ingen parameter i frågan. Är det lagligt är en parameter.

Som någon någongång sa. Det är inte olagligt att vara korkad

Och skulle det vara lagligt måste man ifrågasätta lagen. I alla fall om det är som det framgår i artikeln.

1 gillning

Två faktorer spelar in här tror jag. En dåligt skriven penningtvättslag som ger utrymme för bankerna att göra sig av med ett visst klientel för att maximera sin vinst.

1 gillning

Man får hoppas att det rensas upp hos S i Botkyrka. Sannolikheten att det görs tror jag är rätt så låg tyvärr. :poop:

1 gillning

Makten, makten och makten är dessvärre det enda dagens sossar bryr sig om så jag tror inte heller att de kommer att lösa detta🤷🏻‍♂️

Någon skillnad mot andra partier? Alla vill få röster och få makt.

1 gillning

Var det därför M tog makten med hjälp av SD? Dom ville inte att de makthungriga Sossarna skulle få som de vill. :joy:

3 gillningar

M har inte tagit makten. Vi har haft val och partier har blivit röstade på av folket.

1 gillning